Epoxyspackel härdar dåligt

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Strega
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 21:49
Ort: Stockholm

Epoxyspackel härdar dåligt

Inlägg av Strega » tis 12 apr 2016, 21:48

Epoxyspacklade (Watertite) på köl och lite olika ställen i söndags, nu vill det inte härda ordentligt (två dagar nu). Värmde igår med varmluft, trodde det skulle göra susen. Det har blivit hyfsat hårt men går inte att slipa utan att sandpappret klibbar igen.
Misstänker att epoxyn är åldrad trots att den köpts för bara ett år sen.
Vad tros, kommer den att bli hårdare om ett par dar eller kan det dröja länge?
Seglar Scampi sen 1989, bor på Resarö

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Epoxyspackel härdar dåligt

Inlägg av barry » ons 13 apr 2016, 06:14

Har du haft rätt proportion härdare och blandat noga ska du nog få det att härda. Härdningen är en exoterm reaktion och åtminstone i Stockholmstrakterna har det varit minusgrader flera nätter i rad. Då går det inte snabbt (eller alls!). Epoxy kommer dock i stort sett alltid igång igen, värre att starta om härdningen hos vinylester/polyester. Värme är nyckeln! Håll 30-40 grader i 6-8 timmar om du har möjlighet ska du nog se att det härdat bra sen.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Epoxyspackel härdar dåligt

Inlägg av HansH » ons 13 apr 2016, 07:19

Problemet kan nog vara att kölen och skrovet magasinerar ganska mycket kyla.
För mycket härdare kan också ställa till det...

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2279
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Epoxyspackel härdar dåligt

Inlägg av Peter_K » ons 13 apr 2016, 07:43

HansH skrev:Problemet kan nog vara att kölen och skrovet magasinerar ganska mycket kyla.
För mycket härdare kan också ställa till det...
Japp - kompisen brukar hävda att kölen har en "årsmedeltemperatur" för det tar mer än tre soliga dagar att värma upp ett ton järn.
Alla borde ha skägg

Strega
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 21:49
Ort: Stockholm

Re: Epoxyspackel härdar dåligt

Inlägg av Strega » ons 13 apr 2016, 10:18

Jag råkade ut för samma sak i fjol, trots fint väder på dagarna var det kalla nätter. Samtidigt har de trängt ihop många båtar på vår klubb så solen har svårt att nå ner mellan båtarna.
Har blandat flera olika satser, men ändå samma resultat så det säkert rätta mängder härdare.
Seglar Scampi sen 1989, bor på Resarö

Strega
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 21:49
Ort: Stockholm

Re: Epoxyspackel härdar dåligt

Inlägg av Strega » tor 14 apr 2016, 17:12

Slipade en del i dag, gick på bra sidan där solen kommit åt att värma, men inte på den andra.
Seglar Scampi sen 1989, bor på Resarö

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Epoxyspackel härdar dåligt

Inlägg av jofred » tor 14 apr 2016, 18:01

Har haft samma problem, det var mjukt efter flera veckor men efter sommaren var det hårt. Det var visserligen över vattenytan..

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Epoxyspackel härdar dåligt

Inlägg av Calle C » tor 14 apr 2016, 18:30

Värmepistol försiktigt?
Calle

Se gla ut

Strega
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 21:49
Ort: Stockholm

Re: Epoxyspackel härdar dåligt

Inlägg av Strega » sön 24 apr 2016, 22:42

Det tog alltså längre tid än vanligt i år. Jag fick ett tips att man kan vattenslipa om det inte härdat riktigt färdigt, kan intyga att det fungerar.
Seglar Scampi sen 1989, bor på Resarö

Skriv svar