Måla vattenlinje

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av Anders S » tor 14 apr 2016, 15:46

sangris skrev:
Jag tänkte kanske lite mera praktiskt hur de går tillväga för att måla en rak o fin vattenlinje på skrovet...
Då sätter de ut vattenlinjen (kallas ofta LVL, lastvattenlinje) på pluggen, och sedan får man en markering i formen. I formen maskerar man och lägger en gelcoat i avvikande, passade färg. Därefter lägger man skrovets gelcoat (nu hamnar den BAKOM vattenlinjens färgfält, mkt fiffigt).

På en one-off-båt får man sätta ut vattenlinjen på skrovet efter konstruktörens data. Då kan man använda olika knep, de är nog nämnda redan. Men den båt som ställts i rätt våg i båda planen är lätt att sätta ut en linje på. Laser verkar vara poppis i det läget.

Den som tänker måla vackert och rakt kan ha nytta av ett långt ri, en rak ribba som traditionellt använts för att kontrollera att skrovet turar. En sådan minst halva båtens längd kan man ha för att ge snygga, jämna bågar.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av stangen » sön 17 apr 2016, 08:43

Enklast möjliga: slangvattenpass. Dels för att att sätta båten i våg och därefter även dra vattenlinje.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av jofred » mån 18 apr 2016, 12:24

Hmm förstår inte riktigt hur jag får båten i våg med ett vattenpass om jag inte har referenspunkter som jag vet ska vara i våg på båten. Nu har jag än så länge den gamla linjen kvar så det går ju att fixa men utan den blir det hopplöst om jag inte lägger båten i spadet.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av stangen » fre 22 apr 2016, 16:45

jofred skrev:Hmm förstår inte riktigt hur jag får båten i våg med ett vattenpass om jag inte har referenspunkter som jag vet ska vara i våg på båten. Nu har jag än så länge den gamla linjen kvar så det går ju att fixa men utan den blir det hopplöst om jag inte lägger båten i spadet.
Tvärskepps kan du måtta vattenpasset mot relingen. Svårare långskepps då fören brukar peka högre än aktern på många båtar såklart. Kanske ett långpass på bordet i salongen eller något annat som du vet är plant när båten ligger i vattnet. Men om de gamla linjerna finns kvar (och de funkade?) kanske det går bra?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av oceansailor » fre 22 apr 2016, 18:40

Mät in båten i våg tvärskepps med ett vattenpass. (Sittbrunnsdurk funkar säkert.)

Långskepps behövs inte.

Sen monterar Du två långa rät-skivor, (ca 4-5 m långa med en stolpe i vardera ändan) en i aktern och en i fören.

Jag förutsätter att Du har en markering för vattenlinjen i fören och aktern?

Rät-skivorna skall mätas in vågrätt på den höjd Du har markeringarna för vattenlinjen i för respektive akter.

Sen är det bara att spänna ett kritsnöre mellan rät-skivorna och markera av vattenlinjen. Är rät-skivorna tillräckligt långa är det lätt
att flytta snöret så att man kommer åt att markera vattenlinjen nära före och aktern.

Enkel metod som kräver lite utrymme för rät-skivorna.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av Lasse L » mån 25 apr 2016, 13:57

Glöm inte att det skall vara RAKVATTEN i passet.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av Seawolf » fre 29 apr 2016, 08:03

Jag gjorde så att jag skaffade en lång regel (skarvad) som jag hängde från relingen med några tampar. Regelns bredd var som den önskade vattenlinjemålningens bredd, midskepps.
Sen tog jag en stark glödlampa på en stolpe 5-10 meter från båten på precis samma höjd som regeln. Därefter justerade jag regelns höjd så det stämde med den vattenlinje jag ville ha.
Slutligen markerade jag med en penna var övre och nedre tejpen skulle vara.

Det hela funkade bra, och vattenlinjemålningen blev precis så mycket vidgande i aktern så att det hela såg jämntjockt ut från sidan.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av jofred » tis 16 jan 2018, 15:14

gjorde märke i för mitt och akter med en rits innan jag slipade bort gamla linjen. Körde sedan laserlinje mellan punkterna för att få med skrovkrökningen i akter och för. Tejpade maskering efter lasern så gott det gick och fick till det hyfsat i alla fall

Skriv svar