Rullfockskapell / UV-skydd

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Spikifoten
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 15 jul 2010, 22:37

Rullfockskapell / UV-skydd

Inlägg av Spikifoten » lör 02 apr 2016, 09:50

Hej,
Har i vinter fyndat ett nytt begagnat försegel. Lite mer avancerat än jag haft tidigare. Bodings G2 membran.
Skall bli kul att se om det blir nån skillnad mot det gamla urblåsta.
Seglet saknar UV skydd helt.
Rullfockskapell rekommenderas förstås, men kan man även sätta på ett UV skydd på seglet?
Jag gissar att man inte vill sy fast något tjockt dacronlager på ett sådant segel, men finns den någon tunnare variant man kan köpa och limma dit?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rullfockskapell / UV-skydd

Inlägg av Peter_K » lör 02 apr 2016, 11:20

Ett sådant ingrepp skulle jag inte ge mig på själv. Kolla med Boding vad de säger.
Men.
Har själv ett G2-segel, en kryssfock. Jag är hyffsat nöjd, och poängen med seglet är ju att det är lätt och starkt. Att då sy/limma på UV-skydd tror jag sabbar mycket av egenskaperna på seglet. Dacron är ju inte heller speciellt UV-stabilt, så det är väl en typ av markis- eller kapellväv man brukar ha..? Hur bra blir det på ett segel med lite prestanda i..?
Alla borde ha skägg

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Rullfockskapell / UV-skydd

Inlägg av Mats Brage » lör 02 apr 2016, 11:38

Hej,

jag har haft båda varianterna under åren, och normalt sys på ett extralager på focken som göra att det blir en lite tjockare sista 2 dm (räknat från akterliket). Idag har jag ett kapell, och det skulle jag välja igen av framförallt två skäl, det är tätare när jag inte seglar (vatten smuts mås skit mm) det blir en bättre segelform. Jag har inte koll på hur priskillnaden är och det påverkar naturligtvis valet.

Mats
Scanner 391 nr 142

Spikifoten
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 15 jul 2010, 22:37

Re: Rullfockskapell / UV-skydd

Inlägg av Spikifoten » lör 02 apr 2016, 19:07

Kapell får det bli.
Jag tänkte man kunde komplettera med UV-skydd för alla dagar man inte orkar dra på kapellet när man ligger i naturhamnen på dan, osv.
Får kolla med boding om det finns nåt som inte sabbar prestanda allt för mycket.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rullfockskapell / UV-skydd

Inlägg av Anders S » sön 03 apr 2016, 10:47

Den duk som segelmakarna sätter på som UV-skydd brukar vara självhäftande (med en söm som säkring) och i ett särskilt UV-tåligt material (acryl). Det påverkar segelformen helt litet (trimbarheten i akterliket minskar en smula, men är det bra eller dåligt...).

Att byta detta är en standardåtgärd och en segelmakare kan givetvis sätta på ett nytt, särskilt enkelt då inget funnits där tidigare.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Rullfockskapell / UV-skydd

Inlägg av HansH » tis 05 apr 2016, 08:05

Finns andra små utmaningar med båda varianterna.
På-tejpat/sytt uv-skydd är väldigt bekvämt men är självklart en prestandanackdel, åtminstone i lättvind.
Det påsydda UV-skyddet kan även bidra till att seglet "minns" att det har varit rullat - om man inte seglar väldigt mycket så är ju seglet troligen inrullat 95% av den tid som det är hissat. Så när det är utrullat så tenderar seglet att "hooka" i akterliket (dvs vika sig i akterliket) i lättvind.
Kapell däremot kan ställa till det rejält om det blåser mycket. Väldigt lätt att hela förstagsprofilen kommer i självsvängning och skakar sönder riggen PLUS att kapellet skaver sönder underliggande segel. Har bekanta som råkat ut för just detta.
Jag har drabbats av det motsatta - mina rullbara lattor (i just en otaftad G2-fock) skaver hål på rullfockskapellet...

Spikifoten
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 15 jul 2010, 22:37

Re: Rullfockskapell / UV-skydd

Inlägg av Spikifoten » ons 06 apr 2016, 12:42

Återstår att ta ned seglet efter varje segling, men det kommer ju inte att hända.
Skall kolla med boding vad de säger om UV-skydd/kapell. Tror det får bli båda.
Uv-skyddet kanske motverkar kapellskav om man har tur :)

Vilda
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 21:15

Re: Rullfockskapell / UV-skydd

Inlägg av Vilda » ons 06 apr 2016, 14:10

Vi kör med båda. Viktigt att spänna kapellet hårt så det inte blir fladder. Vid frekvent användning av båten åker inte kapellet på men då hon ligger tex en vecka så använder vi det. Jag bedömer att det sparar seglet en hel del.

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Rullfockskapell / UV-skydd

Inlägg av ErikG » fre 06 maj 2016, 09:13

Jag har sett många som inte förstår hur ett segelkapell skall vara uppsatt med mycket fladder som följd.
Om man satt upp segelkapellet korrekt så ökar visserligen omkretsen och vindfånget men jag har aldrig sett någon båt i hård vind där ett korrekt monterat kapell gett problem.
Jag har dock sett segel utan kapell som "smitit" ett flertal gånger.

Skriv svar