Demontera/Smörja upp hjärtstock på en Albin Delta

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
ceder
Guldmedlem

Demontera/Smörja upp hjärtstock på en Albin Delta

Inläggav ceder » fre mar 25, 2016 8:13 pm

Är det någon som har erfarenhet av roder/hjärtstockskonfigurationen på albin delta? Hur är hjärtstocken lagrad, hur bär man sig åt för att släppa ner rodret, hur underhåller man lagren?

Spider
Diamantmedlem

Re: Demontera/Smörja upp hjärtstock på en Albin Delta

Inläggav Spider » lör mar 26, 2016 8:01 am

Jag har tyvärr ingen aning hur det ser ut på Deltan men på en Guyline 95 vi haft tidigare så monterade jag en smörjnippel högt upp på röret som omsluter hjärtstocken och fyllde röret med fett. Problemet på den båten var att hjärtstocken tenderade att nypa vid belastning pga att den böjde något. Problemet försvann helt efter fyllning med fett. Detta förutsätter ju att röret är inplastat i däck upptill annars pyser bara fettet ut.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inläggav Besqua » lör mar 26, 2016 8:51 am

Ser att en firma vid namn Albinhallen säljer hela roder och även bussningar, de vet säkert hur man bäst gör själva mekandet.
För att få bort rodret är ett alternativ är att lyfta båten och på så sätt få ner och sedan tillbaka rodret, är det trixigt/dyrt så kan du gräva en grop om ryggen och markens beskaffenhet tillåter det, ser på bilder att det är ett relativt grunt roder på båten så det underlättar ev grävande.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inläggav Anders S » lör mar 26, 2016 9:08 am

Vid något tillfälle, när "grop-principen" blir jobbig har vi prövat ett par varianter. En är att ställa båten högt, dvs palla under vaggan ordentligt (minskar åtminstone gropens djup), att luta båten föröver (med en H-båt, som ju, medges, är nättare att hantera än en Albin Delta) och också att rulla en trailer till bryggan och låta rodret hänga utanför (kräver rullande vagga eller vagn och en viss vaksamhet, roder flyter sällan...).

När det gäller att fylla röret med fett bör man känna till materialet i roderlagringen. Det KAN ju tänkas att de är av konstmaterial som inte mår bra av att fettsmörjas. Det vanliga är att de fungerar utmärkt med vattensmörjning.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inläggav Spider » sön mar 27, 2016 7:30 am

Vattensmörjning förutsätter väl att vatten kommer åt även övre lagringen? På Guyline låg vattenlinjen nästan i nivå med nedre lagrings vilket gjorde övre helt torr. Men att kontrollera materialvalet kan vara klokt. Det är lite enklare att montera smörjnippet än att plocka ner hela hjärtstocken.

ceder
Guldmedlem

Inläggav ceder » ons apr 20, 2016 11:37 am

Spider skrev:Vattensmörjning förutsätter väl att vatten kommer åt även övre lagringen? På Guyline låg vattenlinjen nästan i nivå med nedre lagrings vilket gjorde övre helt torr. Men att kontrollera materialvalet kan vara klokt. Det är lite enklare att montera smörjnippet än att plocka ner hela hjärtstocken.

Precis, det är bara en ytterst liten del av lagringen som är under vattennivån även på Deltan, majoriteten, omkring 80cm är ovan vattnet och där ser det ut att vara två nylonbussningar inskjutna från vardera sidan. Jag går i tron att det är dessa som gnisslar. Jag är också inne på att smörja upp det på något vis men jag är osäker på hur.

Jag förstår dock inte varför det börjat gnissla från första början. Det är inte under belastning utan när den statiska friktionen skall övervinnas. Typiskt vid helt olastat roder och låg vinkelhastighet.