12V Magnetventil på vattenintag?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

12V Magnetventil på vattenintag?

Inlägg av Seagull » mån 21 mar 2016, 13:04

Jag ska montera en eltoa och tänker passa på att montera en magnetventil vid skrovgenomföringen för spolvatten till toan.

Det verkar inte finnas speciellt mycket sådant på båttillbehörsfirmorna. Sedan har jag sökt på andra platser där det finns sådana för från 39:- och uppåt, Kinatillverkade. Men eftersom en sådan här ventil inte får haverera på sådant sätt att det börjar läcka vatten någonstans måste den vara pålitlig.

Är det någon som känner till pålitliga 12V magnetventiler, i detta fall för 1/2- eller 3/4-tumsanslutning?

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: 12V Magnetventil på vattenintag?

Inlägg av oceansailor » mån 21 mar 2016, 14:48

Var försiktig med okända/dåliga eletriska ventiler på en bordsgenomföring. Blir det fel på det elektriska så kan en bordsgenomföring i metall försvinna på nolltid.

Trudesign som gör bordsgenomföringar samt kulventiler i komposit marknadsför elektriskt styrda kulventiler. Gissar att det inte är en billig lösning.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 12V Magnetventil på vattenintag?

Inlägg av Lasse L » mån 21 mar 2016, 15:29

Vill inte ha för mycket med elprylar
Varför ett utrangerat reglage, monterat i sittbrunn öppnar och stänger bottenventilen.
Bottenkranreglage2.jpg
Bottenkranreglage2.jpg (53.55 KiB) Visad 16089 gånger

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: 12V Magnetventil på vattenintag?

Inlägg av Seagull » mån 21 mar 2016, 15:48

Jag har faktiskt kollat Trudesigns elventil, den finns på Watski, det är en mycket fin konstruktion. Men priset avskräcker ordentligt, 6300:-.
Jag är samtidigt tveksam till de billiga Kina-prylarna just med tanke på de konsekvenser som kan uppstå ifall något brister.
Man kanske får göra som Lasse L, hitta på någon sorts mekanisk förlängning till den befintliga kulventilen som sitter på plats idag. Det är tyvärr inte en rak bana och dessutom minst 50 cm men det skulle kunna göras med ett par kardanknutar, stång samt lämpligt vridhandtag?

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: 12V Magnetventil på vattenintag?

Inlägg av marede » mån 21 mar 2016, 15:54

oceansailor skrev:Trudesign som gör bordsgenomföringar samt kulventiler i komposit marknadsför elektriskt styrda kulventiler. Gissar att det inte är en billig lösning.
Trudesigns "elektriska" kulventil är vad jag förstår bara en elektrisk övervakning, alltså ej elektrisk manövrering. Dvs man kan på en separat panel läsa av om den är öppen eller stängd.
//Martin
Najad 34 HR -77

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: 12V Magnetventil på vattenintag?

Inlägg av oceansailor » mån 21 mar 2016, 17:06

Gissar att Du vill minimera risken för att båten inte tar in vatten pga. hävert eller att eltoan går bananas och börjar pumpa in vatten vid ett obevakat tillfälle?

I så fall kan Du ju montera ytterligare en lätt åtkomlig kulventil på inkommande någonstans vid toaletten.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: 12V Magnetventil på vattenintag?

Inlägg av oceansailor » mån 21 mar 2016, 17:11

marede skrev:
oceansailor skrev:Trudesign som gör bordsgenomföringar samt kulventiler i komposit marknadsför elektriskt styrda kulventiler. Gissar att det inte är en billig lösning.
Trudesigns "elektriska" kulventil är vad jag förstår bara en elektrisk övervakning, alltså ej elektrisk manövrering. Dvs man kan på en separat panel läsa av om den är öppen eller stängd.
Om man betalar 6300 per ventil får man ha ett omåttligt kontrollbehov! :mrgreen:

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: 12V Magnetventil på vattenintag?

Inlägg av marede » mån 21 mar 2016, 17:23

oceansailor skrev: Om man betalar 6300 per ventil får man ha ett omåttligt kontrollbehov! :mrgreen:
Nu angav du inte valuta, men jag förutsätter SEK... Var köper du den för det priset?? :mrgreen:

Ca 1500:- beroende på dimension och något liknande för en panel, hittar jag vid snabb googling...
http://www.watski.se/Elektrisk-kulventil-1-2--11elT
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: 12V Magnetventil på vattenintag?

Inlägg av Seagull » mån 21 mar 2016, 20:59

Om jag får får ursäkta mig lite och göra en besserwisser-korrigering är det så att Trudesigns fina ventil med övervakningsfunktion kostar ca 1500:- men vill man dessutom ha den elektriskt manövrerbar blir priset saftiga 6300:-.
Men det är helt rätt att jag önskar kunna stänga ventilen, helst direkt vid skrovgenomföringen, för att undvika just ofrivillig vatteninträngning.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: 12V Magnetventil på vattenintag?

Inlägg av marede » mån 21 mar 2016, 21:14

Ahh, då är jag med på vilken du menar. Men då är det en y-ventil som manövreras och inte en kulventil för öppning/stängning genom skrovet väl?
//Martin
Najad 34 HR -77

PEEN
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 27 jul 2005, 17:43

Re: 12V Magnetventil på vattenintag?

Inlägg av PEEN » mån 21 mar 2016, 22:18

Det går att göra mycket för en bråkdel av den summan...
Varför inte använda en sån här för att manövrera handtaget till en vanlig kulventil (av bra kvalitet!):
http://www.ebay.com/itm/12V-10rpm-High- ... SweW5VTcj3
Sätt sedan på lämpliga ändlägesgivare så har du en lösning för max en tiondel av kostnaden.

lonelybird
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 03 apr 2006, 13:37

Re: 12V Magnetventil på vattenintag?

Inlägg av lonelybird » fre 25 mar 2016, 11:32

Undrar bara lite försynt hur en dylik lösning skulle fylla de mest elementära kraven på säkerhet. Bör inte en dylik ventil kunna stängas manuellt också?
LonelyBird

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: 12V Magnetventil på vattenintag?

Inlägg av Anders S » fre 25 mar 2016, 12:15

lonelybird skrev:Undrar bara lite försynt hur en dylik lösning skulle fylla de mest elementära kraven på säkerhet. Bör inte en dylik ventil kunna stängas manuellt också?
Det löser man (litet klumpigt, men effektivt) med TVÅ ventiler i serie. Den närmast havet är förstås den enkla, manuella, pålitliga.
Anders S

PEEN
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 27 jul 2005, 17:43

Re: 12V Magnetventil på vattenintag?

Inlägg av PEEN » sön 27 mar 2016, 12:39

Här är ett förslag på lösning. Till höger är din ventil med rött handtag och till vänster sitter motorn som jag föreslår med en grön arm påmonterad. Denna arm är gjord så att den går att böja undan och då kan du manövrera ventilen manuellt.
Vid montering ska utgående axel från motor linjera med ventilens axel.
Jag försökte bifoga en .stl fil för utskrift på en 3D-printer. Men det gick inte.
Bilagor
Elventil.jpg

Skriv svar