Hydrauliskt backslag läckage/sönder

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem

Hydrauliskt backslag läckage/sönder

Inlägg av Sailbear » tis 08 mar 2016, 16:03

Hej

Detta blir nog mitt första inlägg här på sailguide, tyvärr inte ett särskilt roligt sådant. Men jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
Jag har legat i över vintern i år. Idag skulle jag varmköra motorn första gången sedan 6-8 veckor. Till min fasa upptäckte jag att det blev stora pölar av olja lpå vattenytan. Till en början tänkte jag att det kanske var oförbränt bränsle som kom ut, men min magkänsla sa att jag borde stänga av motorn.
Jag väntade tills oljepölarna försvunnit och körde igång motorn igen. Olja kom kvickt ut med kylvattnet så jag stängde av.

Min första rädsla var att det var motorn som rostat i vid oljekylaren. Men både skicket och nivån såg bra ut.
Jag bör väl berätta att jag är en nybörjare på dessa ting. Men kom efter lite funderande på att färskvattnet efter impellerpumpen går till det hydrauliska backslaget för att sen gå igenom motorns kylarpaket. Kollade oljan i backslaget och upptäckte med stor sorg att det inte ens var olja på oljestickan. Inte vatten heller av vad jag kunde se.
Men logiken säger mig att det är denna olja som kommit ut med kylarvattnet.

Jag vill gärna inte fylla på ny/mer olja nu när båten ligger i sjön, har dåligt samvete som det är över dagens eskapader.

Men anledningen till att jag skriver här är för att höra om någon här har några idéer om hur jag ska gå vidare, eller kanske har egna erfarenheter och kan berätta lite hur ni gick vidare. Ex nytt backslag?, vad notan för kalaset blev?

Har dagens hydrauliska backslag sötvattenskylning?

Backlaget är Hydromarin okänd modell. Någon som känner till Hydromarin och funktion kring deras olika modeller.
Mitt är runt till formen och vad jag kan se så finns det ingen separat oljekylare. Heller inga anoder.

Motorn är en Nanni diesel 3.75, 21hk, även om det inte spelar någon roll så säga det ju lite om vilket nytt backslag som kan passa.
Tyvärr får jag antingen såga upp sittbrunnen eller lyfta ur motorn för att få ut backslaget. Hade planerat att bygga en servicelucka i sittbrunnen ändå.. Men nu blev jag lite överrumplad och hade sett fram mot att hinna segla lite under säsongen.

/Sailbear

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Hydrauliskt backslag läckage/sönder

Inlägg av Lasse L » tis 08 mar 2016, 18:07

För att prova om det är backslaget.
Koppla bort slangarna till backslagskylningen.
Slangarna skarvas ihop med lämplig rörstump.
Provkör, om det går, häng en spann eller dyl under avgasutsläppet för att samla upp ev olja.
Är det ingen "hög" belastning på propellern så kan du köra mycket länge utan backslagskylning.

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem

Inlägg av Sailbear » tis 08 mar 2016, 18:56

Tack för ditt tips Lasse L!
Det låter som jag får börja där. Funderar på att kunna hoppa över rörstumpen och koppla kylarslangen direkt till motorn?
Det är en del olja blandat med regnvatten nere i kölsvinet så det kanske kan vara någon packbox som läcker både både mot kylsidan och rakt ner?
(Håller tummarna)
Ska försöka lägga upp bilder på backslaget för att se om jag får något napp på någon som har/haft ett likadant.

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem

Inlägg av Sailbear » ons 09 mar 2016, 10:18

En bild på mitt backslag. Oavsett vad som felar är jag tacksam för mer information om detta.

Bild

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem

Inlägg av Sailbear » ons 09 mar 2016, 16:20

Hej igen!

Känner att jag bombar min egen tråd en del.. Hur som helst är det inte backslaget som är felet. Läckaget kommer från propelleraxeln vid back.
Men all information om backslaget är välkommet.
Jag vet tyvärr inte vad jag har för tätning vid propelleraxeln och kan heller inte komma åt. Jag kan inte se något som liknar en vanlig tätning som jag sett på bilder. Utan jag ser bara en stor stålhylsa/rör/drev som propelleraxeln går i. Vet ni hur ett sådant system fungerar? Eller gömmer det sig kanske en tätning i slutet av det tjocka röret?
Säljaren av båten hävdade att jag inte behövde tänkta på någon tätning då det var hydrauldrift. Jag antog då att det var som ett inplastat hydrauliskt drev som endast har en tätning utanför skrovet. Och så kanske det kan vara?

Planerar att lyfta båten i Maj/Juni så jag hoppas att jag kan ligga i tills dess (bor i båten)

Här en bild av det man kan se.

Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 09 mar 2016, 19:32

Utan att göra en ordentlig felsökning kan man inte veta säkert, men Hydromarin-transmissionen består av två hydraulmotorer, den ena i en tank och som fungerar som en pump, driven av motorn. Den andra motorn är en drivmotor, och sitter skruvad på en fläns och driver propellern. Det kan vara bra att veta att utväxlingen (ca 1:2) uppstår genom att deplacementet i pumpen är ca hälften av deplacementet i drivmotorn. Motorerna är kolfhydraulmotorer, av Volvo Flygmotors, Westerstrand eller Hägglund-Denisons tillverkning. Normalt är de mycket tillförlitliga och besvärsfria.

Men ingenting är felfritt: Då kan följande förtretligheter inträffa:

Värmeväxlaren på tankgaveln kan gå sönder (korrodera) - lösningen är att ha en oljekylare vid sidan av.
Läckoljetätningen kan gå sönder (det är en möjlighet i ditt fall). Då rinner hydrauloljan ut så sakteliga, särskilt om pumparna är en smula slitna och läcker. Annars handlar läckolja om det som blir överskott i den normala driften, dvs smiter förbi pumpkolvarna. Det finns en returslang för detta. Troligen har detta hänt under vintern, och (om vi tänker bort miljöfrågan) så TROR jag att en tankfyllning, försiktig igångkörning (hydraulik går inte bra på luft) och en viss bevakning och toppning kan lösa det här, kortsiktigt.

Det är normalt inga problem att renovera och packa om en Flygmotor-motor (pump), en hydraulfirma gör detta åt dig. En annan möjlighet är att köpa en hydraulmotor i samma storlek på en skrot, men då får du en motor som kan ha gått riktigt länge. Därför är en genomgång av din befintliga motor att föredra. DETTA MÅSTA GÖRAS PÅ LAND!

Sedan finns det ett par typfel som Hydromarin skapat i konstruktionen:

Medbringarhylsan använder rullstift för att koppla axlarna med varandra. De stiften håller inte för evigt. Dessa hittar man då man delar motor och propelleraxel. DETTA MÅSTA GÖRAS PÅ LAND!

Det finns en läpptätning som skall hålla vatttnet ute från flänsen, den håller inte särskilt bra. Normalt händer inget akut då denna är otät.
Anders S

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem

Inlägg av Sailbear » ons 09 mar 2016, 20:15

Tack så jätte mycket för ditt utförliga svar,dina kunskaper är guld värda!

Med faktan från dig samt mina egna funderingar känner jag mig inte orolig över att ligga i sjön ett tag till. Jag får planera för en service av hydraulmotorn mm nu under sommaren. Men jag ska försöka med ditt tips, att köra lite mer och se om det ordnar till sig kortsiktigt.

Vet du om det finns några hinder med att sötvattenskonvertare kylningen av hydraulmotorn?
Kan det vara vettigt att satsa på en extern oljekylare i förebyggande syfte? (Drömmer/planerar för långsegling, så jag eftersträvar så stabila system som möjligt).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 10 mar 2016, 09:51

Sailbear skrev:Tack så jätte mycket för ditt utförliga svar,dina kunskaper är guld värda!

Med faktan från dig samt mina egna funderingar känner jag mig inte orolig över att ligga i sjön ett tag till. Jag får planera för en service av hydraulmotorn mm nu under sommaren. Men jag ska försöka med ditt tips, att köra lite mer och se om det ordnar till sig kortsiktigt.

Vet du om det finns några hinder med att sötvattenskonvertare kylningen av hydraulmotorn?
Kan det vara vettigt att satsa på en extern oljekylare i förebyggande syfte? (Drömmer/planerar för långsegling, så jag eftersträvar så stabila system som möjligt).
Jag tror det kan gå utmärkt. På min förra båt hade jag ett stort Hydromarinaggregat, och där kyldes hydrauloljan av en extern värmeväxlare (olja/råvatten) som satt i sjövattenintagets ledning. Motorns pump drog alltså vatten genom denna värmeväxlare innan vattnet kylde motorns värmeväxlare. Detta är i så fall den enda praktiska lösningen om man inte vill ha en pump extra.

När det gäller "stabila system" är min reflektion såhär: Hydromarinaggregaten såldes en bit in på 70-talet och jag vet inga båtar nyare än 1980 (visa gärna att jag har fel) som har det här systemet. Det innebär vanligen att motor- och transmisson är (typ) runt 35 år eller mera. Ett så gammalt framdrivningssystem kan mycket väl vara i gott skick (jag brukar predika att grejor håller länge, eftersom vi inte kör dem så mycket) men det finns en del som åldras i en äldre motor och som man måste bevaka. Uppenbarligen har packningarna i din anläggning börjat ge med sig. Nya packningar och o-ringar är ingen förmögenhet, men tänk på att det är hela systemet som skall gås igenom, inklusive ventilpaket, filterhållare och motorpackningar.

När det gäller att provköra trots ett (förhoppningsvis litet) läckage så kan det problemet ha en spännvidd från att "olja läcker bara på land" via "oljan läcker litet även i sjön" till "Oljan läcker ordentligt och vatten kommer in i oljan". Du vet ju att olja läcker ut, så kolla noga på oljenivåerna. Sjunker den obetydligt är det en sak, stiger oljan är det illa.
Anders S

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem

Inlägg av Sailbear » tor 10 mar 2016, 12:29

Det är bra poänger du delar med dig av. Båten är från 72, inne på tredje inombordaren nu (båten alltså, inte jag). Men hydraulsystemet har nog suttit där sedan båten var ny..
Vad jag läst, och delvis upplevt är att hydromarin systemet är otroligt stabilt. Jag gillar lösningen med ett inbyggt drev.
Jag är beredd att lägga relativt stora pengar på båten, men ett helt nytt likvärdigt hydraulsystem blir nog i överkant tillsammans med allt annat jag planerat att göra. Och att bygga om det till en mer standardiserad lösning kommer nog inte vara lätt?
Jag får spara pengar till nästa sommar/vinter, lyfta ur hela paketet och ha en hydraulfirma till att utvärdera skicket och möjliga lösningar.

Jag ligger i Danmark, Ishöj. Vet du någon firma i Skåne som kan vara värd att anförtro sig åt?
Danskarna har kanske kunskaperna pga en mer levande fiskeindustri? Men värdet på den Svenska kronan gör ju att det kan vara väl värt att söka sig över sundet.
Vet du om det finns bör finnas någon anod att leta efter på hydraultanken?
Vet du eller någon annan vilket system som troligen kommer vara mest kostnadseffektivt att byta till om det skulle behövas?

Lägger hellre pengar på hydrauliksystem än att betala dyra arbetstimmar..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 10 mar 2016, 19:36

Hydromarin skapade sin lösning av standardkomponenter och deras stora kännetecken var att drivmotorn monterades i hydraultanken. Därför kan man ju få för sig att anläggningen ("transmissionenen" blir litet futtigt...) är bortom räddning då (eller om) tanken korroderar.

Det finns tillexempel ingenting som hindrar att man modifierar Hydromarinanläggningen med en normal hydraultank, och sätter ventilpaketet "på utsidan". Det finns ju ett skäl till att det här systemet överleft två motorer och är inne på sin tredje.

De operativa delarna i ditt system är två hydraulmotorer, ett ventilpaket, som reverserar flödet (vid back) eller ger fritt flöde (neutral), ett filterhus (kanske med två filter), en förrådstank och en i tanken integrerad värmeväxlare. Av detta kan du använda allt som fungerar, och det låter som att du för närvarande har en läcka på drivmotorns axelpackning - detta kan i princip vilken hydraulverkstad som helst hjälpa dig med. Det här är dessutom helt rimlig service efter ett antal år.

Du kommer INTE att hitta en anod i värmeväxlaren i gaveln.

En länk som nog kan vara till nytta: http://www.motoren.ath.cx/menus/hydromarin.php
Anders S

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem

Inlägg av Sailbear » fre 11 mar 2016, 00:12

Tack för hjälpen och dina svar. Låter som att det finns goda möjligheter att hålla systemet igång många år till..
Förstod att problemet som finns nu inte var av så allvarlig typ, men då vi satsar stort på båten vill och försöker jag planera många år i förväg. Och backslaget hade jag inte tagit med i beräkningarna tidigare (utöver service)
Att hydromarin systemet är så ovanligt skrämde mig lite nu när problem började dyka upp. Men jag och sambon har haft båt-möte idag och bestämt oss för att fortsätta satsa på vår båt trots de otroligt många projekt och utgifter vi har framför oss.
Men att inte sköta om båten ser vi inte som ett alternativ. Och sköter man om den, kan man lika bra löpa linan ut..
I vårt tycke är hon en oslagbar 30 fotare som har mycket att erbjuda oss.

Åter igen stort tack för dina tips och råd, nu har jag åtminstone tillräckligt med kött på benen för att veta hur jag kan gå vidare samt kunna föra en dialog med hydraulfirmor mm..

Skriv svar