Plotterplacering, båt med rorkult

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
ceder
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 14 sep 2015, 11:45

Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av ceder » tor 03 mar 2016, 06:15

Som ämnesraden antyder, hur resonerar ni kring plotterplacering på båtar med rorkult. Det känns som att det egentligen finns två tänkbara positioner, antingen infälld i skottet eller placerad ovanpå luckgaraget. Bägge dessa placeringar har dock sina nackdelar, man är dels inte så sugen på att ta upp ett stort hål i skottet, när man väl gjort det kan man tänka sig att besättningen kommer att sitta ivägen. Ovanpå luckgaraget hamnar plottern väldigt långt från rorsman.

De två kvarvarande alternativen är att antingen ha den nere i ruffen med en repeater i sittbrunnen och sedan köra sjökortet helhjärtat istället. Eller sätta den på en svängbar arm innanför ruffluckorna som man svänger fram när man skall använda den.

Hur har ni med rorkult resonerat? Har ni kanske bilder på era lösningar?

Min egen lilla undersökning i hamnarna har visat att majoriteten sänker in sina plotters i skottet, men blir man verkligen nöjd med det?

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av barry » tor 03 mar 2016, 07:59

Skottmonterat här. Största fördelen tycker jag är att den har en fix plats och sitter fast(!) monterad i båten. Den funktionen kan man få om man skruvar fast den på insidan av toaletskottet också, men det händer trots allt att den gör lite nytta på skottet då och då.

Nackdel vid tursegling är att den lätt skyms av besättningen

Nackdel vid kappsegling är att den lätt skyms av tågvirke

Nackdel oavsett användningsfall är att någondera av ovan oavsiktligt kommer åt pekskärmen

I praktiken gör detta att plotterns skärm sällan används. Dvs i normalfallet är skärm av och solskydd på. I stället repeater i form av surfplatta runt halsen på nav/taktiker/rorsman. Fungerar hur bra som helst. Kommer ev. kompletteras med ytterligare 4-5" mobil enhet bredvid resten av instrumenten.


En möjlig (?) alternativ montering

https://mittfisk.wordpress.com/2015/06/ ... et-funkar/

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av Peter_K » tor 03 mar 2016, 08:39

Jag har också skottmonterat, infällt. Jag är ganska o-blyg vad gäller att såga hål i båten, och tänker att när plottern pajar köper jag väl en som är lite större om jag inte hittar en som passar.
Har inga problem med att den skyms (säger åt besättningen när de är i vägen), jag har monterat den så den inte tågvirket hamnar i vägen och har ingen pekskärm som någon kan komma åt. Plottern är igång när jag är på väg. Jämt. Även om jag hittar utan plotter; jag har märkt att det är ett utmärkt verktyg att hålla koll på slagvinklar etc.

Nu saknar jag luckgarage, men om jag haft det hade jag ändå inte satt den där, då plottern hamnat ytterligare längre ifrån mig vilket försvårat sikt och möjlighet att zooma eller lägga in waypoints under gång etc.
Alla borde ha skägg

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av Nils_D » tor 03 mar 2016, 09:38

Vad som är bästa placering beror väl till stor del på hur stor båten, eller kanske snarare sittbrunnen, är. Så det är svårt att ge dig något råd som passar din båt utan att veta lite mer. På min IF, som är en liten båt med dessutom en för båtstorleken liten sittbrunn, har jag en Garmin 520 monterad på styrbordssidan av ruffskottet. För ensamsegling fungerar det bra, men med mer än två i sittbrunnen är det svårt att se den ibland.

En annan nackdel med min lösning är att även om den sitter på ett löst fäste så den kan tas bort i hamn så gör fästet att man inte kan luta sig bekvänt mot ruffskottet. Funderar därför på att istället sätta den på en svängbar arm i ruffen så att jag kan frigöra ruffskottet och få en bekväm sittplats i hamn också på strybordssidan.

Jag är nöjd med denna lösning på denna båt, men i en större sittbrunn hade jag antagligen föredragit att ha den på ett Lagunfäste mitt i sittbrunnen istället. Eftersom min plotter har en ganska liten skärm vill jag gärna ha den så nära rorsmansplatsen att man enkelt kan zooma in och ut utan stort besvär också när man ensamseglar.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av HansH » tor 03 mar 2016, 12:34

Har en First 31.7 och för de som inte har koll på båttypen så är sittbrunnen ganska lång (och bred) i förhållande till båtens längd.
När jag köpte båten (i Frankrike) satt det en plotter nere vid Nav-platsen - helt kass i Sverige mtp skärgårdssegling och fortlöpande behov av att ha koll på position/nav.
På skottet vill jag inte ha plottern då tampar mm skulle komma att hänga framför den (har dessutom satt ett par skot-påsar där för att samla upp alla trimtampar o fall). Vid kappsegling är dessutom den placeringen ganska utsatt då det är där man sköter trim mm - väldigt lätt att plottern får en smäll.
Placeringen blev istället på ett fäste ovanför luckgaraget. Vid cruising är sprayhooden uppfälld och plottern hamnar både väderskyddad och inte direkt utsatt för solljus.
När vi kappseglar har jag en bit gummislang som agerar störtbåge över plottern - främst för att förhindra att fall, gajar eller andra tampar fastnar runt plottern o rycker loss den.
Enda nackdelen med placeringen är att det är långt mellan där rorsman sitter och plottern - zooma in/ut o liknande manövrar får antingen skötas med lite specialteknik o långa armar eller att nån av gastarna hjälper till.

Vilda
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 21:15

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av Vilda » tor 03 mar 2016, 13:19

På vår förra båt, Mamba 33, hade vi plottern på luckgaraget, funkade jättebra. Nackdelen var avståndet om luckan var öppen, stängd var det bra.

ceder
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 14 sep 2015, 11:45

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av ceder » tor 03 mar 2016, 21:16

Resonemangen känns igen, det är tydligen inte helt problemfritt att placera plotter i en sådan här typ av båt. Det hade varit väldigt intressant att se bilder på era installationer på luckgaraget!

Jag tilltalas lite av lösningen med svängbar arm som gör att man kan svänga fram plottern i ruffluckan, då kommer den del närmre än om den sitter på luckgaraget och den går att få undan hjälpligt lätt plus att man slipper ta stora hål i skottet.

Exempel:
http://guldburken.gote.org/3600c/

Vad kan ni se för nackdelar med detta upplägg?

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av Gaidin » fre 04 mar 2016, 08:20

Min plotter i förra båten satt, inte på luckgaraget men på luckan. Lite i vägen när man skall gå ner i ruffen men inte värre än att jag var nöjd med det och flyttade den inte.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av HansH » fre 04 mar 2016, 14:53

ceder skrev:Resonemangen känns igen, det är tydligen inte helt problemfritt att placera plotter i en sådan här typ av båt. Det hade varit väldigt intressant att se bilder på era installationer på luckgaraget!

Jag tilltalas lite av lösningen med svängbar arm som gör att man kan svänga fram plottern i ruffluckan, då kommer den del närmre än om den sitter på luckgaraget och den går att få undan hjälpligt lätt plus att man slipper ta stora hål i skottet.

Exempel:
http://guldburken.gote.org/3600c/

Vad kan ni se för nackdelar med detta upplägg?

PM'a din mailadress till mig så kan jag maila en bild.
/Hans

PEEN
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 27 jul 2005, 17:43

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av PEEN » fre 04 mar 2016, 17:14

Vi använder bärbar GPS i ett band om halsen. Fungerar utmärkt för närnavigering.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av thomask » fre 04 mar 2016, 19:45

I skottet alla gånger!
Jag har haft både svängarm från kjell, som jag vikit ut, och fast monterad i skottet. Det senare var helt perfekt, då man når den från rorkulten. Och den ska vara STOR, minst 7 tum.
Det går alltid att ordna så att tampar ligger vid sidan om. På baksidan skottet kan man i bästa fall ordna med ett skåp eller hylla, för att dölja håltagning.

Plottern är väl ändå det viktigaste redskapet i båten nuförtiden, så man kan dricka kaffet i lugn och ro.

/ Thomas

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av T » fre 04 mar 2016, 20:02

thomask skrev:I skottet alla gånger!
Jag har haft både svängarm från kjell, som jag vikit ut, och fast monterad i skottet. Det senare var helt perfekt, då man når den från rorkulten. Och den ska vara STOR, minst 7 tum.
Det går alltid att ordna så att tampar ligger vid sidan om. På baksidan skottet kan man i bästa fall ordna med ett skåp eller hylla, för att dölja håltagning.

Plottern är väl ändå det viktigaste redskapet i båten nuförtiden, så man kan dricka kaffet i lugn och ro.

/ Thomas
Det viktigaste redskapet är definitivt autopiloten. Med den igång hinner man både dricka kaffe och navigera.
I lugn och ro...

:o
/T

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av Spider » lör 05 mar 2016, 08:50

Viktigaste redskap för att tekninken ska funka är väl ett elsystem 8) . Vi har plotter på arm som viks fram på en av båtarna och på luckgaraget på den andra. I mån av plats föredrar jag montaget på arm. Tidigare har vi haft skottmonterad (irriterande för dom som vill sola). På lagunafäste (linor trasslar sig gärna runt den). På skotbalken ( väldigt bra när sittbrunnen på båten var stor)

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av Kjelle » lör 05 mar 2016, 15:47

Har samma problem - var ska plottern placeras? På skottet sitter den bra men kan skärmas av fall och folk i sittbrunnen. Sedan är det en opraktisk placering om man programmera, fixa rutter etc. På en utfällbar rigg i rufföppningen så sitter den bra till men om man ska programmera inne i ruffen så får man sitta baklänges och kommer att bryta nacken av sig. Vid navplatsen så ser man ju inte den från sittbrunnen.

I avvaktan på att hitta på något bättre så har jag gjort en ca 5 cm hög bit som passar i spåren för ruffluckan. PÅ den har jag satt hållaren/bygeln. Den hindrar inte passagen särskilt mycket (man får kliva över den), den syns OK då ingen sitter i vägen och den sitter under sprayhooden. När jag ska programmera så lyfter jag bara in den till navplatsen.

Nackdel: Om man vill stänga till för ruffen så passar inte luckorna men det tänker jag lösa genom att göra nya skivor till luckan. En annan nackdel är att den inte sitter flush utan sticker ut och skulle kunna fiska fall och annat men det har inte skett hittills (peppar peppar). När det är dags för sådana manövrar som förtöjning, revning etc så stuvas plottern.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Plotterplacering, båt med rorkult

Inlägg av Lasse L » sön 06 mar 2016, 15:50

Modifierad batterilåda hängd på sargen i IF.
GPSladan.jpg

Skriv svar