Byta bottenfärg?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Byta bottenfärg?

Inlägg av jason » mån 29 feb 2016, 17:24

JAg har sedan båte var ny använt International Trilux med gott resultat. Under förra säsongen deltog jag i Västkustkretsten test av utspädd bottenfärg resp ingen ommålning alls. I samband därmed föreslogs att jag skulle byta till färg med mer koppar i exvis Hempels motsvarighet till Trilux. Enligt Hjertmans i Limhamn ska det inte vara något problem att måla Hempel ovanpå International.

Dock tvekar jag. Man vet vad man har inte vad man får ... Och jag tänker inte slipa ner och börja om; det gjorde jag på delar av skrovet för några få år sedan. Så frågan ställs: Ska jag byta och i så fall till vad?

/j

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Byta bottenfärg?

Inlägg av Peter_K » ons 02 mar 2016, 21:43

Jag förstår inte frågan... ska du byta?
Varför vill du byta om du är nöjd med Trilux..?
Vad hoppas du på att vinna med ett byte?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Byta bottenfärg?

Inlägg av jason » tor 03 mar 2016, 07:40

Förslag från testledaren som dömde ut Trilux. Själv lutar jag åt att behålla Trilux men ville efterhöra argument för och emot ett byte.

/j

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Byta bottenfärg?

Inlägg av Peter_K » tor 03 mar 2016, 08:32

Jag förstår fortfarande inte.
Du är nöjd, men en testledare dömer ut den? Du har ju gjort s k "fullskaleprov" och är nöjd... så varför försöka laga något som inte är trasigt? Varför dömdes färgen ut? (farliga ämnen, funkar inte, bygger tjocka lager, fula kulörer... vad..?)
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Byta bottenfärg?

Inlägg av jason » tor 03 mar 2016, 08:37

Färgen dömdes ut eftersom den inte skyddade väl på de ytor som inte målades inför testsäsongen. Jämfört med andra färger som inte heller målades över inför testsäsongen hade min båt mycket mer påväxt. Testledaren hade dessutom tidigare genom vägning av olika färger konstaterat att kopparinnehållet är mindre i Trilux än i andra färger.

/j

Skriv svar