Batterivakt

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
hemalm
Erfaren medlem

Batterivakt

Inlägg av hemalm » lör 20 feb 2016, 15:09

Hej!

Har ett elsystem som bilden visar nedan. Jag har precis ersatt 3st 75Ah fritidsbatterier med 2 st AGM av storleken 150Ah och 100Ah. Vill nu kunna nyttja båda batterierna till förbrukning men ändå säkerställa att min VP 2020D går att starta (förvisso mycket lättstartad).

Huvudströmbrytaren för "startbatteriet" är tillika en brytare för att inte kunna starta motorn från sittbrunnens motorpanel, detta innebär att jag vill ha den frånslagen när man lämnat båten vid bryggan. Samtidigt vill jag att solcellen (gärna även Ctek-laddaren) skall kunna ladda (toppladda) båda batterierna så att man har maxladdare batterier när man kommer till båten.

Hur skall jag få till detta?

Det finns ju Battery brain, Skiljerelä, Priority Start mm som tekniska lösningar på olika problem, kan inte se att de skulle lösa mina. Är öppen för alla förslag som kan hjälpa mig.

Min tanke är att låta min Victron batteribanksmätare larma vid en spänning om ca 12,0V för att förhindra att man står utan startström när man är ute i naturhamnar.

Finns det andra synpunkter på att utveckla/förbättra mitt elsystem motages detta tacksamt.
schema3.jpeg
Mitt elsystem
schema2.jpg
Ägarmanual

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Batterivakt

Inlägg av Anders S » sön 21 feb 2016, 17:32

En mycket enkel lösning är att ha en säkring på 10A parallellkopplad med startbatteribrytaren. En sådan hindrar start (genom att lösa ut) samtidigt som den tillåter laddström att passera, mer eller mindre obehindrat (så länge den är hel). Nackdelen är att man glömmer sig, varvid säkringen löser ut vid startförsöket, varför det i just detta fall kan vara fiffigt att ha en automatsäkring.
Anders S

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » sön 21 feb 2016, 19:35

Ctek D250s löser vad jag kan se dina problem och ger dig lite grädde på moset iom att den förbättrar laddningen från generatorn och verkligen toppladdar bägge batteribankerna. Den håller bankerna separerade men låter både landströmsladdaren, solcellen och generatorn ladda bägge bankerna.

Som en kommentar bör du rimligen flytta jorden för solcellen till din jordplint så att batterimonitorn läser laddningen från solcellen vilket den inte gör när det är kopplat som det är nu.

hemalm
Erfaren medlem

Inlägg av hemalm » sön 21 feb 2016, 20:14

ceder skrev:Ctek D250s löser vad jag kan se dina problem och ger dig lite grädde på moset iom att den förbättrar laddningen från generatorn och verkligen toppladdar bägge batteribankerna. Den håller bankerna separerade men låter både landströmsladdaren, solcellen och generatorn ladda bägge bankerna.

Som en kommentar bör du rimligen flytta jorden för solcellen till din jordplint så att batterimonitorn läser laddningen från solcellen vilket den inte gör när det är kopplat som det är nu.
Ok, tack för svaret!

Solcellens jord är ansluten till jordplinten, felritat av mig, tack ändå.
Du skriver att en Ctek D250s håller batteribankerna separerade, dvs när jag inte är i båten är det så jag vill ha det. Jag vill ju ha toppladdare batterier när jag kommer till båten samtidigt som huvudströmbrytarna skall vara av. Ersätter Ctek:n min MPPT regulator?

Hur skulle det fungera att montera en Battery brain/Priority Start på startbatteriet, skulle den bryta för just DET batteriet då båda huvudströmbrytarna är i läge till? Skulle ge mig en säkerhet att ha ström kvar till start av motorn, lite hängslen och livrem då jag tänkt att ha varning via batteribanksmätaren.
Mvh/Henrik

hemalm
Erfaren medlem

Inlägg av hemalm » sön 21 feb 2016, 20:15

Anders S skrev:En mycket enkel lösning är att ha en säkring på 10A parallellkopplad med startbatteribrytaren. En sådan hindrar start (genom att lösa ut) samtidigt som den tillåter laddström att passera, mer eller mindre obehindrat (så länge den är hel). Nackdelen är att man glömmer sig, varvid säkringen löser ut vid startförsöket, varför det i just detta fall kan vara fiffigt att ha en automatsäkring.
Tack för svaret, en enkel lösning som jag skall fundera på!
Mvh/Henrik

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » sön 21 feb 2016, 20:28

hemalm skrev:
ceder skrev:Ctek D250s löser vad jag kan se dina problem och ger dig lite grädde på moset iom att den förbättrar laddningen från generatorn och verkligen toppladdar bägge batteribankerna. Den håller bankerna separerade men låter både landströmsladdaren, solcellen och generatorn ladda bägge bankerna.

Ok, tack för svaret!

Solcellens jord är ansluten till jordplinten, felritat av mig, tack ändå.
Du skriver att en Ctek D250s håller batteribankerna separerade, dvs när jag inte är i båten är det så jag vill ha det. Jag vill ju ha toppladdare batterier när jag kommer till båten samtidigt som huvudströmbrytarna skall vara av. Ersätter Ctek:n min MPPT regulator?

Hur skulle det fungera att montera en Battery brain/Priority Start på startbatteriet, skulle den bryta för just DET batteriet då båda huvudströmbrytarna är i läge till? Skulle ge mig en säkerhet att ha ström kvar till start av motorn, lite hängslen och livrem då jag tänkt att ha varning via batteribanksmätaren.
Mvh/Henrik
Cteken gör din nuvarande regulator överflödig om jag förstått det hela rätt. Kombinerar du den med en Ctek smärtpass får du, vad det verkar, större laduström om det nu skulle kännas viktigt, men även en möjlighet att frikoppla icke kritiska förbrukare.

Med tanke på hur lite energi som går åt för att starta motorn så är väl frågan om du inte skulle ha ett mindre batteri till start som är helt separerat istället för att lägga batterierna parallellt då och då, det mår de ju tydligen inte bra av. (Jag gör dock på samma sätt, man lever inte alltid som man lär)

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 22 feb 2016, 10:30

Mitt gamla elsystem var ett "en-krets" med två kombinerade batterier för start och förbrukning.
Som säkerhet satte jag en battery brain på ett av batterierna.
Räddade mig vi ett par tillfällen då bla familjen laddat sina iPhones/iPads konstant under en långhelg i naturhamn men även när min kylkompressor gick sönder varvid den körde konstant på full effekt tills att den drog ut batteriet (mitt i natten under shorthandedrace - varvid plottern dog när vi seglade i "gruset" utanför Pater Noster...)
Lite bökigt att behöva gå ner och koppla loss det tomma batteriet innan man kunde slå på Battery Brain'en igen för att starta motorn.
Så nu har jag byggt om rubbet och satt två st AGM-batterier till förbrukning och ett tredje litet (43Ah) blybatteri till starten. Separerat med Biltemas batteriswitch.

hemalm
Erfaren medlem

Inlägg av hemalm » mån 22 feb 2016, 17:57

HansH skrev:Mitt gamla elsystem var ett "en-krets" med två kombinerade batterier för start och förbrukning.
Räddade mig vi ett par tillfällen då bla familjen laddat sina iPhones/iPads konstant under en långhelg i naturhamn men även när min kylkompressor gick sönder varvid den körde konstant på full effekt tills att den drog ut batteriet (mitt i natten under shorthandedrace - varvid plottern dog när vi seglade i "gruset" utanför Pater Noster...)
Lite bökigt att behöva gå ner och koppla loss det tomma batteriet innan man kunde slå på Battery Brain'en igen för att starta motorn.
Så nu har jag byggt om rubbet och satt två st AGM-batterier till förbrukning och ett tredje litet (43Ah) blybatteri till starten. Separerat med Biltemas batteriswitch.
Hej och tack för svaret!
Det känns mer och mer som detta är alternativet som jag går mot, ju mer jag tänker på det.
Du skriver att du har ett 43Ah startbatteri, hur kom du fram till detta val?
Har du använt det någon säsong eller blir detta den första, nyfiken på erfarenheterna kring ett "litet" batteri (vill ha ett så litet som möjligt).
Såg att det fanns en storlek runt 30Ah, osäker på om detta räcker!

Någon som har en erfarenhet av "små" startbatterier?

Mvh/Henrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 22 feb 2016, 19:53

Även smådieslar brukar ha tämligen stöddiga startmotorer, runt 1.5 KW eller så. Därför bör du inte ha ett alltför litet batteri, eftersom det kan bli marginellt tidig vår eller sen höst (kall motor, kall olja, kallt allting). Man kan dock klara sig med ett mindre batteri än det som krävs för en problemfri start i minus 30 grader...

Ett batteri runt 40-50 AH borde dock räcka.
Anders S

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » mån 22 feb 2016, 21:50

hemalm skrev:

Mvh/Henrik
Jag har haft ett sådant här startbatteri i ca åtta år.
http://www.dmsshop.co.uk/red-flash-1100 ... y-96-p.asp
till en trecylindrig diesel på 20 hk. Fungerar utmärkt.
Det är alltså på 43 Ah, men siffran som betyder något för startkraften är maximala startströmmen. Anges ofta som CCA (cold cranking amps), som i det här fallet ligger kring 500 A – i nivå med ett normalt 70Ah-batteri.
Inte billigt. Men väldigt små dimensioner och eftersom det är AGM kan det exempelvis monteras liggande på sidan.

hemalm
Erfaren medlem

Inlägg av hemalm » mån 22 feb 2016, 21:55

SYBY skrev:
hemalm skrev:

Mvh/Henrik
Det är alltså på 43 Ah, men siffran som betyder något för startkraften är maximala startströmmen. Anges ofta som CCA (cold cranking amps), som i det här fallet ligger kring 500 A – i nivå med ett normalt 70Ah-batteri.
Inte billigt. Men väldigt små dimensioner och eftersom det är AGM kan det exempelvis monteras liggande på sidan.
SYBY skrev:
hemalm skrev:

Mvh/Henrik
Tackar!

hemalm
Erfaren medlem

Inlägg av hemalm » mån 22 feb 2016, 21:56

Anders S skrev:Även smådieslar brukar ha tämligen stöddiga startmotorer, runt 1.5 KW eller så. Därför bör du inte ha ett alltför litet batteri, eftersom det kan bli marginellt tidig vår eller sen höst (kall motor, kall olja, kallt allting). Man kan dock klara sig med ett mindre batteri än det som krävs för en problemfri start i minus 30 grader...

Ett batteri runt 40-50 AH borde dock räcka.
Tack för svaret!

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 23 feb 2016, 08:30

hemalm skrev:
HansH skrev:Mitt gamla elsystem var ett "en-krets" med två kombinerade batterier för start och förbrukning.
Hej och tack för svaret!
Det känns mer och mer som detta är alternativet som jag går mot, ju mer jag tänker på det.
Du skriver att du har ett 43Ah startbatteri, hur kom du fram till detta val?
Har du använt det någon säsong eller blir detta den första, nyfiken på erfarenheterna kring ett "litet" batteri (vill ha ett så litet som möjligt).
Såg att det fanns en storlek runt 30Ah, osäker på om detta räcker!

Mvh/Henrik

Som bla SYBY skriver så är det CCA (Cold Cranking Amps) som är viktigt. Ett litet batteri kan ha många CCA dvs hög "startkraft" men inte så stor "uthållighet".
Jag har kört med lösningen i en säsong nu och det har fungerat alldeles utmärkt.
Chansade inte utan lät en bekant som jobbar med just startbatterier och motorstart på "en stor svensk personbilstillverkare" rita ett förslag på hur han tyckte ett bra system till en segelbåt skall se ut (han seglar själv så det är ingen billösning).
Jag hade även utmaningen med plats för batteriet där höjden var en begränsning.
AGM kan man lägga på sidan men jag körde av bla ekonomiska skäl på ett blybatteri till starten.
Batterilagret hade ett litet 43Ah startbatteri som höll sig inom max-måtten för höjd samt hade många CCA.
Jag försökte Googla på hur många CCA en VP2020 behöver men tyvärr anger inte VP den siffran, men det fanns en del trådar i ämnet.
Tror även jag lade ut en fråga här på forumet...

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tis 08 mar 2016, 18:04

Jag använder ett litet Silver-kalciumbatteri 45 Ah från Biltema sedan våren 2013 till VP MD2020, aldrig haft några problem, Vikt 12,5 kg, passar kanonbra för min First 31.7.
Handboken Volvo Penta MD2020D säger att startmotorn är på ca 0,7 kW (700W), i normalfall (12V) blir då strömmen I = 700/12 = 58,3A
För att ha lite marginal vid start i sträng kyla (men vem seglar då?) lägg på 20% vilket ger resultatet 70 A.
Det betyder att absoluta minsta ström ska vara ca 60A men mer än 70 A behövs inte.
Stefan

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » ons 09 mar 2016, 09:19

SteX skrev:Jag använder ett litet Silver-kalciumbatteri 45 Ah från Biltema sedan våren 2013 till VP MD2020, aldrig haft några problem, Vikt 12,5 kg, passar kanonbra för min First 31.7.
Handboken Volvo Penta MD2020D säger att startmotorn är på ca 0,7 kW (700W), i normalfall (12V) blir då strömmen I = 700/12 = 58,3A
För att ha lite marginal vid start i sträng kyla (men vem seglar då?) lägg på 20% vilket ger resultatet 70 A.
Det betyder att absoluta minsta ström ska vara ca 60A men mer än 70 A behövs inte.
Jag tror att startmotorn drar betydligt mer än 70 A inledningsvis och att en uträkning enligt ovanstående blir ganska missvsande. Bättre då att gå på motortillverkarnas rekommendationer (om sådana finns). Jag har också en 20 hk diesel och för den föreslår tillverkaren ett startbatteri med CCA i spannet 450 - 540. Jämför också med den säkringsstorlek som brukar rekommenderas för startbatterier till smådieslar: 200 - 250 A.
Instämmer dock i att ett batteri kring 45 Ah mycket väl kan ge den startström som behövs. CCA är bara en mätstandard (bland flera), betyder inte att man seglar när det är minus 18.

Skriv svar