Isolering

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Isolering

Inlägg av HansH » tor 10 dec 2015, 10:09

Har en Fransk-byggd (Beneteau) båt med enkel-laminat.
Isoleringen mot havsvattnets temperatur är alltså obefintlig.
I akterruffens dubbel-koj sitter det bara en plywoodskiva mot skrovsidan (med några cm mellanrum mot skrovsidan).
Tänkte isolera det här utrymmet med lämpligt material.
Vill inte använda något som suger vatten, eller möglar.
Förslag på material?
Motorrumsisolering hade varit enkelt, men faller på att det suger vatten.
Samma sak med byggskum som faktiskt suger vatten även om det tar lite längre tid - dessutom är det väldigt kladdigt och limmar ihop allt så det inte går att få isär igen.
Frigolit hade kanske funkat men är svårt att forma utan att det går sönder när det gäller såpass tunna skivor som hade behövts här.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Isolering

Inlägg av Gaidin » tor 10 dec 2015, 10:28

Liggunderlag?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Isolering

Inlägg av HansH » tor 10 dec 2015, 12:55

Gaidin skrev:Liggunderlag?
Har provat att lägga liggunderlag under madrasserna för att få lite bättre isolering - funkade sådär.
Känns som att det är för lite isolerande luft i liggunderlagen...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Isolering

Inlägg av Anders S » tor 10 dec 2015, 13:46

Dubbla liggunderlag? :D

Jag kan annars bekräfta att liggunderlag fungerar bra som isolering mot skrovsidan. Sådana tar inte upp vatten och kan vanligen limmas med kontaktlim. (vill man göra "superliggunderlag" eller till och med tillverka större bitar än vad rullen medger limmar man alltså delarna mot varandra).
Materielet finns på metervara också.

Hela vitsen med övningen är att kondenspunkten skall hamna "inne i" materialet och på det sättet förhindra att kondens fälls ut på skrovsidan. Som isolering på kojen kan det bli "sådär" eftersom det är alldeles tätt. Den fukt som lämnar än stillsamtsovande personer absorberas inte av liggunderlaget och därför kan det bli litet okomfortabelt som just liggunderlag/madrass. Men om man limmar liggunderlaget UNDER kojbottenskivan skall du se att det blir mycket bättre.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Isolering

Inlägg av omega » tor 10 dec 2015, 19:48

Liggunderlag skulle jag också rekommendera,har satt in det på några båtar med mycket gott resultat,det är ju inte helt olikt divinycellen som finns i dubbel skrov,o som Anders sa bättre när man inte ligger rätt på det
//johan

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Isolering

Inlägg av HansH » tor 10 dec 2015, 21:26

Limma under kojbottnarna funkar bara på delar av ytan då bottnarna delvis ligger på breda innerlinerytor.
Men det blir kanske bättre med liggunderlag limmat på delar av undersidan än löst liggande på hela ovansidan.
Blir väldigt mycket kondens med nuvarande lösning.
En bidragande orsak är säkert även avsaknaden av värmare i båten. Beneteau har byggt så tajt att det är svårt att eftermontera en värmare då slangdragningen blir problematisk. Har eftermonterat värmare i ett par båtar så jag tror mig ha hyfsad koll på vad som går att göra.
Den perfekta lösningen hade varit en portabel dieselvärmare som lätt gick att lyfta ur båten vid kappsegling eller högsommarväder...
Har tyvärr inte sett eller läst om nån sån lösning.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Isolering

Inlägg av Seawolf » fre 11 dec 2015, 08:25

Vattenburen värme med radiatorer infällda i kojsidorna hjälper upp din situation betydligt. Att slangarna går under kojerna hjälper också.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Isolering

Inlägg av HansH » fre 11 dec 2015, 11:04

Seawolf skrev:Vattenburen värme med radiatorer infällda i kojsidorna hjälper upp din situation betydligt. Att slangarna går under kojerna hjälper också.
Nja, det får bli ett projekt på en ev framtida båt för "längesegling".
Nuvarande båt används även en hel del för kappsegling så att hänga in en värmepanna och massa tunga vattenfyllda rör och radiatorer är inget alternativ.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Isolering

Inlägg av marede » fre 11 dec 2015, 11:28

Jag kan annars bekräfta att liggunderlag fungerar bra som isolering mot skrovsidan. Sådana tar inte upp vatten och kan vanligen limmas med kontaktlim...
Måste man limma liggunderlaget? Jag har ett par cm mellan skrovsida och garnering och funderar på att bara klämma fast liggunderlagen mellan skrovsida och garneringsbrädor. Eller tappar man den isolernade funktionen då, eller får problem med kondens bakom liggunderlaget?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Isolering

Inlägg av Anders S » fre 11 dec 2015, 18:46

Jag tycker inte det är nödvändigt att limma. Däremot tänkte jag mig att Hans skulle isolera kojen, och då limmar man (om det fungerar, inte hos Hans) hellre isolermaterialet under kojbotten. Limningen är mest en ordningsfråga. Men om du lägger isolering mellan garneringen och skrovet, se till att den sitter "tajt" och följer skrovet. Med liggunderlag (slutna celler) får man inga andra problem än (bokstavligen) kondens om man får kondens mot skrovsidan. Liggunderlag tål fukt bra, precis som skrovet. Men (som vanligt) luftspalter och viss luftväxling är av godo, även på plastbåtar.

För den som inte vill raida sportaffärerna, kolla upp sk "krypgrundsisolering".
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Isolering

Inlägg av HansH » tis 05 jan 2016, 11:38

Bumpar tråden igen då ingen nappade på min öppet ställda fråga om portabel värmare:
Den perfekta lösningen hade varit en portabel dieselvärmare som lätt gick att lyfta ur båten vid kappsegling eller högsommarväder...
Har tyvärr inte sett eller läst om nån sån lösning.

Nån som har nån idé/kunskap om huruvida detta finns?
Har iofs sett att det finns portabla bränsleceller, men det är inte 12V ström jag är ute efter utan VÄRME.
Den restvärme som bränslecellen avger blir dessutom väldigt dyr värme :)
http://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer ... rator.html

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Isolering

Inlägg av Peter_K » tis 05 jan 2016, 13:53

Portabla dieselvärmare har ett problem; det är avgaserna som ju hamnar i ruffen. Ska man börja bråka med att montera in en skorsten, bränsleslang/bränsletank, elmatning osv är man snart inne på en fast installation.

Jag fick f ö med en POD-kamin till min båt (liknande den på bilden), den enklaste varianten som inte kan kopplas till en krets. Verkar helt livsfarlig att ha i en ruff, så den står i garaget - men det är nog närmast jag kan komma dina funderingar...

Bild
Alla borde ha skägg

Orm
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 16:34

Re: Isolering

Inlägg av Orm » ons 06 jan 2016, 00:07

Tänker prova den här i samband med en transportsegling i vår.

Erlandsons 04504

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... L?id=04504

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Isolering

Inlägg av Fredrik » ons 06 jan 2016, 11:23

Finns ingen värmare som man kan ställa på /montera fast på gasspisen? Skulle vara trevligt om man kunde använda spisen för att få lite skön strålningsvärme.

jag har hängt en fotogenlykta i taket alldeles under ventilatorn mitt i båten. När det är lite ruggigt har jag den tänd dygnet runt, den ger ett litet tillskott av värme samtidigt som den gör mycket för att torka ut båten.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Isolering

Inlägg av Peter_K » ons 06 jan 2016, 15:25

Fredrik skrev:Finns ingen värmare som man kan ställa på /montera fast på gasspisen? Skulle vara trevligt om man kunde använda spisen för att få lite skön strålningsvärme.
Det finns den här, http://www.pan2000.se/svenska/
Men den ska ha skorsten.
Alla borde ha skägg

Skriv svar