Bränsleavstängningskran
Bränsleavstängningskran
Jag har en (diesel-)tank i separat utrymme och slang (1/4") till motorn. Ingen avstängning på vägen. Det känns inte som världens smartaste lösning.
Nu letar jag efter en elektrisk avstängning som skulle kunna sitta nära tanken.
Jag tänker mig en elektrisk avstängning som aktiveras via motorströmbrytaren, motorström till=öppen kran, och en "nödbrytare" där jag kan stänga av bränsletillförsel direkt vid tanken.
Det finns en motsvarande avstängningskran till gasol men den är nog inte att rekommendera till diesel. Jag hittar inget lämpligt i båttillbehörskatalogerna. Tips emottages!
Nu letar jag efter en elektrisk avstängning som skulle kunna sitta nära tanken.
Jag tänker mig en elektrisk avstängning som aktiveras via motorströmbrytaren, motorström till=öppen kran, och en "nödbrytare" där jag kan stänga av bränsletillförsel direkt vid tanken.
Det finns en motsvarande avstängningskran till gasol men den är nog inte att rekommendera till diesel. Jag hittar inget lämpligt i båttillbehörskatalogerna. Tips emottages!
//Björn
Re: Bränsleavstängningskran
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... e&_sacat=0
Ebay, sökord "electric fuel valve", pris runt en hundring, från Kina)
För den obevandrade (kanske inte du Björn), så betyder NC "Normally Closed" och NO "Normally Open". Normally closed bör vara det man önskar här.
Betänk dock risken att ett elhaveri stannar en annars fullt fungerande diesel i ett läge då man inte önskar detta. Med någon fiffig (bläckfiskliknande) koppling kan man få både en bypass (en parallell ventil som normalt är stängd) och en manuell stängning (en ventil i serie med den elektriska, troligen före den elektriska i flödet).
Ebay, sökord "electric fuel valve", pris runt en hundring, från Kina)
För den obevandrade (kanske inte du Björn), så betyder NC "Normally Closed" och NO "Normally Open". Normally closed bör vara det man önskar här.
Betänk dock risken att ett elhaveri stannar en annars fullt fungerande diesel i ett läge då man inte önskar detta. Med någon fiffig (bläckfiskliknande) koppling kan man få både en bypass (en parallell ventil som normalt är stängd) och en manuell stängning (en ventil i serie med den elektriska, troligen före den elektriska i flödet).
Anders S
Re: Bränsleavstängningskran
En avstängningskran måste man ju ha, det är krav i vissa sammanhang (minns inte om det är för havskapp eller om det är försäkringsbolagen eller kanske båda delarna).
Men en elektrisk? Vad uppnår man med det mer än att man tillför ytterligare en manick som kan sluta fungera. Vilka risker ser du? Diesel (jag utgår från att det är just diesel) är ju relativt ofarligt, även om lukten är rätt påträngande om det läckt ut. Ytterligare en ventil i systemet innebär ju fler 'skarvar' och fler läckagerisker, särskilt som du (som redan påpekats) måste ha en bypass-lösning när den elektriska slutat fungera. Hur ser du på eventuella risker med returledningen i sammanhanget?
/T
Men en elektrisk? Vad uppnår man med det mer än att man tillför ytterligare en manick som kan sluta fungera. Vilka risker ser du? Diesel (jag utgår från att det är just diesel) är ju relativt ofarligt, även om lukten är rätt påträngande om det läckt ut. Ytterligare en ventil i systemet innebär ju fler 'skarvar' och fler läckagerisker, särskilt som du (som redan påpekats) måste ha en bypass-lösning när den elektriska slutat fungera. Hur ser du på eventuella risker med returledningen i sammanhanget?
/T
Re: Bränsleavstängningskran
Lombardinis motorer är orginal utrustade med dylik magnetventil som dessutom har en lite spak som man kan tvångsöppna ventilen med i händelse av elavbrott. Denna ventil stängs när man stoppar motorn med startnyckeln, precis som på en bil. Inget annat stoppreglage finns. Dieselmotorer tuffar ju på utan elström bara de startat (utom riktigt moderna motorer med elektrisk insprutning.
I min båt (som har en Lombardini 502) har jag bara en manuell avstängningskran vid tanken och den fabriksmonterade magnetventilen. Den manuella står öppen sommaren igenom, men finns där för säkerhets skull om nåt skulle gå fel.
Det går att köpa en sådan magnetventil lös hos återförsäljare eller hos Rodahl Marin som är importör av dessa motorer. Kostar nog mer än en hundring, visserligen...
I min båt (som har en Lombardini 502) har jag bara en manuell avstängningskran vid tanken och den fabriksmonterade magnetventilen. Den manuella står öppen sommaren igenom, men finns där för säkerhets skull om nåt skulle gå fel.
Det går att köpa en sådan magnetventil lös hos återförsäljare eller hos Rodahl Marin som är importör av dessa motorer. Kostar nog mer än en hundring, visserligen...
Re: Bränsleavstängningskran
Min tank ligger under motorns bränsleanslutning.
Varför en kran inte är aktuell.
Men varför tillföra ytterligare en "manick" som kan fallera??
Jag har kopplat bort den elektriska "stoppen" på motorn pga. att ett elfel inte skall stoppa den.
Även motortempen mäts "mekaniskt". Tempmätare från mammas tvättmaskin, 1950tal.
Varför en kran inte är aktuell.
Men varför tillföra ytterligare en "manick" som kan fallera??
Jag har kopplat bort den elektriska "stoppen" på motorn pga. att ett elfel inte skall stoppa den.
Även motortempen mäts "mekaniskt". Tempmätare från mammas tvättmaskin, 1950tal.
Re: Bränsleavstängningskran
Det är ju det dom är finessen med Lombardinis magnetventil att den lilla spaken öppnar ventilen manuellt, i händelse av att elfel inträffar...
Re: Bränsleavstängningskran
Vid ett elfel stänger magnetkranen och motorn stannar, det blir ju lite meck med att få igång motorn igen med kranen manuellt öppnad om el saknas?
Re: Bränsleavstängningskran
Det är nog mest risken att elventilen i sig själv havererar, eller att strömkretsarna till den skadas man tänker på här. Stannar båten därför att det är så tomt i batterierna att elventilen inte håller öppen får man ju inte igång motorn annat än med veven (om det nu finns en sådan, jag har det inte).Gaidin skrev:Vid ett elfel stänger magnetkranen och motorn stannar, det blir ju lite meck med att få igång motorn igen med kranen manuellt öppnad om el saknas?
Men det kan finnas skäl att ha en elventil, till exempel om man har självfall från en dagtank till insprutningspumpen, eller har huvudtanken monterad så det inte krävs en matarpump. Då är det vitalt att inte glömma bort att stänga ledningen (*). Likadant kan man ju tänka sig att man (i litet större båtar) har automatik som vid brandlarm i maskinrummet isolerar bränsleledningarna och stänger dem.
Men en manuell lösning för att kunna gå förbi elventilen är lämpligt, av massor av skäl. En indirekt funktion av den här karaktären är ju om man har en elektrisk matarpump. om denna stängs av blir det heller inte mycket kört med motorn...
(*) Anekdot:
I en tidigare båt hade jag en bränsletank som stod horisontellt. Det innebar att när tanken var full fick motorn diesel utan att matarpumpen var inblandad, men när tanken var halvfull gjorde matarpumpen nytta. Vid ett tillfälle hade matarpumpen havererat, vilket märktes på att motorn stannade vid "halv tank". Mycket irriterande. Efter att ha reparerat matarpumpen (membranet!) fungerade allt som det skulle flera säsonger. Dock, eftersom tanken var placerad högt hängde allt på att insprutningspumpens ventil höll tätt, och när den (efter 30 år) inte längre gjorde det märktes detta på litet olika sätt vid stillaliggande. Att oljenivåerna ökade var det som avslöjade det hela. Inga problem, det var ju bara att stänga med bränsleventilen...
Den nye ägaren gjorde inte detta (vadå stänga till tanken, det skall väl inte behövas?), varvid brännoljan till slut fyllde vevhuset och medförde rusande motor (den tar då sitt bränsle från vevhuset, och om det är dieselolja i smörjoljan går motorn vidare, i alla fall ett tag). Man stoppar genom att täta insuget på något sätt. En helrenovering av bränslepumpen löste problemet, och mer behövdes inte och där fick jag ju vara med och betala.
Anders S