Plastning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Plastning

Inlägg av Ridax » tis 13 okt 2015, 09:49

Ursäkta om inte detta är absolut båtrelaterat, men jag vet att det är många som är duktiga på plastning här. Tänkte plasta ett "vattentätt" tråg under några rörkopplingar (för att ev. läckage lätt skall detekteras). Räcker det med att stryka ett lager polyester, lägga i glasfibermatta och stryka på ett lager polyester igen eller måste man köra fler lager? Måste det hela topcoatas för att det skall anses "vattentätt"?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Plastning

Inlägg av Peter_K » tis 13 okt 2015, 10:24

Kör ett par-tre lager, tunnare matta är mer lättjobbat. Använd en aluminiumroller för att jobba in plasten i mattan. Du behöver ingen topcoat för detta. Använd handskar och andningsmask!
Allt du behöver finns till hyggligt pris på Biltema.
Alla borde ha skägg

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Plastning

Inlägg av Mats Brage » tis 13 okt 2015, 18:15

Håller med Peter K - vill du ha ngn ytbeläggning för att göra det enklare att torka av, och det inte skall stå vatten hela tiden i tråget , kan du måla med vanlig Servalack el liknande
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Plastning

Inlägg av Anders S » tis 13 okt 2015, 19:48

I tillägg: vill man göra det hela litet enklare kan man använda en billig "fetplastback" som form. Att sedan skära ner backen och få ett lagom högt tråg på det sättet är kanske för enkelt...
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Plastning

Inlägg av Ridax » ons 14 okt 2015, 06:30

Det är alltså ett schakt i en vägg med rör som går ner i botten, ser ut ungefär som på bilden nedan (plus att jag dragit en slang från schaktet ut till rummet där vatten i schaktet kan rinna ut på golvet). Det blir svårt att trä någon färdig burk runt rören och få det tätt. Därför funderar jag på att plasta botten. Finns ju gummimassor också som man har under kaklet i badrum för att täta, men glasfiber känns tåligare...

Är väldig nybörjare på plastning... plastar man lagren i en följd eller skall de härda emellan?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... 7092;image
Bild

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Plastning

Inlägg av Fredrik » ons 14 okt 2015, 09:20

Om jag förstår det rätt så kommer det aldrig att droppa från dessa kopplingar om saker fungerar som det ska? Inte ens kondensvatten?

Isåfall kanske en läckagedetektor/larm kan vara en ide istället för en balja? Om det börjar läcka kommer ändå baljan att bli full och rinna över så det hjälper inte så mycket...

Titta tex på den här: http://m.clasohlson.com/se/Vattenlarm/36-3029
X-342 SWE 18 "Kexet"

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Plastning

Inlägg av Ridax » ons 14 okt 2015, 10:36

Det skall aldrig droppa där om det inte är något fel. Det är för att upptäcka att något är fel som man har en vattentät botten med dränering ut till rummet. Vattenlarm skulle kanske fungera rent praktiskt med det kräver batteriunderhåll och är inte heller en godkänd lösning. Det krävs en vattentät botten med dränering.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Plastning

Inlägg av Peter_K » ons 14 okt 2015, 10:55

Ahaaaa, det är en slitsbotten med skvallerrör du gör.
Då skall du gjuta med betong, precis som du skrev med fall mot ett rör (eller slang). Sedan är det vanligast med gummimassa ovanpå det; orsaken är att plast är oflexibelt och det kommer att släppa mot rören som utvidgar sig/minskar med temperaturen. Det är också svårt att få till det med plasten bakom rör mm.
Får du ett läckage kommer det rinna längs rören; otroligt viktigt att det är tätt mellan rör och betong.
Alla borde ha skägg

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Plastning

Inlägg av Ridax » ons 14 okt 2015, 11:10

"Gjutit" med flytspackel har jag redan gjort. Det är tätskiktet som jag funderar över nu. Att plastningen skulle lossa från rören hade jag räknat med, men hade tänkt låte den göra det medveten och täta med någon typ av fogmassa. Men du tycker alltså det är lämpligare med att använda gummimassa som man kör i badrum? Trots att det står i anvisningarna för gummimassan att den skall täckas av ytskikt? Kanske bara är applicerbart när man skall promenera omkring på golvet?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Plastning

Inlägg av Peter_K » ons 14 okt 2015, 16:44

Har varit med och gjort hundratals slitsbottnar; det funkar jättebra med gummimassa för badrum. Se bara till att det inte rinner ner massa i skvallerröret, lättast är att kapa röret efter du "gummat" botten.
Alla borde ha skägg

Skriv svar