Elpanel

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Elpanel

Inlägg av AndersGustafsson » fre 09 okt 2015, 20:02

Samma här. Använde Biltemas automatsäkringar, brytare från Kjell och plintar från Elfa. Fräste en aluminiumpanel och lade en graverad front på denna. Blev hur proffsigt som helst...
Battmeter_panel.JPG
Panel
Notera "Test" knappen för att spara ström :)
/Anders G

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » lör 10 okt 2015, 21:27

I min First 31.7 med sitt mycket franska elsystem ville jag ha bättre överblick och ville byta elcentral.
Mina krav var bättre överblick, mer flexibilitet, mindre vikt, mindre energiförbrukning. Jag hittade inget färdigt som passade, byggde därför en egen lätt kolfiberplatta som allt monterades på.
Alla brytare från Kjell & Co, automatsäkringar Biltema, USB uttag Biltema med bortpillrad lysdiod. USB uttagen kan jag styra med brytare då de drar lite energi annars. Skippade alla lysdioder då de faktiskt drar lite energi. Satte små klisterlappar, vit på ena sidan, röd på den andra, så det syns på brytarens läge vad som är av och på.
Det svåra var att hitta snygga vita texter på svart botten.
Efter en säsong har allt fungerat perfekt.
Bilagor
20150328-131623-Canon PowerShot G11-6997.JPG
Stefan

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 12 okt 2015, 07:57

Skippade alla lysdioder då de faktiskt drar lite energi
Därav tryck-knappen på min :)
/Anders G

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » tis 13 okt 2015, 18:26

Hej,
Jag köpte http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000016436/ och monterade dom på en vanlig skiva- runda hål är lättare att borra än fyrkantiga. allt drogs sedan till en flatstiftsplint. Mao bort med alla häng och glassäkringar (som jag inte ser längre). Fungerade utmärkt och blev inte heller den där fula (i mitt tycke) panelen utan smälte bra in i övriga inredningen

Mats
Scanner 391 nr 142

Skriv svar