Båtvård för nybörjare?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Båtvård för nybörjare?

Inlägg av peon » ons 02 sep 2015, 14:12

Har lärt mig segla i sommar och blivit helt frälst. Drömmer om en egen båt. Mitt problem är dock att jag inte har någon som helst vana av båtvård. Vågar jag köpa båt? Vad jag förstått så måste motorn servas regelbundet och det är väl inget man gör själv. Vad behöver mer göras regelbundet, skrapa, måla botten? Och hur lär man sig detta, köpa en bok? Behövs dyra verktyg?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Båtvård för nybörjare?

Inlägg av stangen » ons 02 sep 2015, 15:21

Det finns grovt sett två vägar. Antingen har du båt på marina och betalar för att få allt gjort. Alternativt på tex båtklubb där du gör allt själv och dessutom deltar i båtklubbens arbete på samma villkor som andra medlemmar. Du kan också ha båt på marina och göra mycket av jobbet själv (dså det är inte svart/vitt). Beror lite på vad du tycker är kul, kan och har råd med.

Man blir lite av tusenkonstnär av att äga båt. Man lär sig om motorer, elsystem, VVS mm. Jag personligen ser det som utvecklande och skulle inte drömma om att lämna bort det mot betalning. Det är en naturlig del i mitt båtliv. Andra jag känner lämnar båt och nyckel på hösten och hämtar ut den tipptopp i utbyte mot en fet sedelbunt på våren. Sitter tummen mitt i handen eller där den skall vara? Är du lat eller ser du det som en utmaning?

Skall du göra saker själv? Ja, du behöver kanske verktyg. Måste de vara dyra? Nix. Ja, du behöver lära dig om det som finns ombord (el, motor, genomföringar, bottenfärger, vaxa mm). Samtidigt - det är inte rocket science... Du får oftast goda råd och kanske tom hjälp av båtklubbsgrannar. Eller varför inte engagera vänner?!

Normalt målar man på bottenfärg varje år och gör rent inuti/utanpå samt vaxar fribord blanka. Man byter olja och andra slitdelar i motorn och kollar att den startar. Är båten ok så är går det på ett par helger. Det mesta kring detta finns det drivor av sajter på nätet att läsa om. Planerar du skaffa båt till nästa sommar så är det bara att börja läsa på nu.

Det kommer gå jättebra och du kommer vara glad att du vågade. Lycka till.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtvård för nybörjare?

Inlägg av Peter_K » ons 02 sep 2015, 16:32

Vad som skall göras... tja, det blir lite så här att svara på den...
https://www.youtube.com/watch?v=_A1paHC9k8s

Jag lejer inte bort serva motor, måla botten, waxa, tvätta. Det är inte svårt. Man lär sig.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Båtvård för nybörjare?

Inlägg av peon » ons 02 sep 2015, 17:05

Tack för alla svar!
Haha ja det är lite så jag känner mig :) Inget är ju svårt när man väl kan det. Är ganska händig, problemet är att jag inte har någon erfarenhet. Ska definitivt kolla upp båtklubb. Mitt mål är inte att totalrenovera en båt utan köpa en begagnad mindre båt med utombordare typ if/maxi68. Så bara båten flyter och segel/motor är hyfsat nya så är jag nöjd.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtvård för nybörjare?

Inlägg av Peter_K » ons 02 sep 2015, 17:19

Kan rekommendera tidningen Praktiskt Båtägande, de brukar komma med billiga prenumerationer då och då - framför allt i samband med båtmässor. Eller om du kan hitta gamla nummer, eller läsa på biblioteket (finns ibland...) så brukar man få fiffiga tips med allt från hur man bäst waxar till hur man byter inombordare, typ...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Båtvård för nybörjare?

Inlägg av Fredrik » ons 02 sep 2015, 19:56

Kan man vaxa en bil kan man vaxa en båt tycker jag. Det är bra första säsongen att få lite tips och råd när det gäller avmastning, påmastning, vinteruppläggning osv. Efter vintern är det viktigt att inget frusit sönder, så det gäller att veta vad man skall glra med motor, toa osv redan på hösten. Men särskilt svårt är det inte och de moment man tycker är svåra kan man alltid leja bort (t.ex. renovering av motor).

På forum som detta kan man också i allmänhet få svar på alla frågor!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Båtvård för nybörjare?

Inlägg av T » ons 02 sep 2015, 21:49

Fredrik skrev:Kan man vaxa en bil kan man vaxa en båt tycker jag. Det är bra första säsongen att få lite tips och råd när det gäller avmastning, påmastning, vinteruppläggning osv. Efter vintern är det viktigt att inget frusit sönder, så det gäller att veta vad man skall glra med motor, toa osv redan på hösten. Men särskilt svårt är det inte och de moment man tycker är svåra kan man alltid leja bort (t.ex. renovering av motor).

På forum som detta kan man också i allmänhet få svar på alla frågor!
Vaxa en båt kan jag definitivt... men vaxa en bil..? Hur gör man det? Måste man det?

:o
/T

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Båtvård för nybörjare?

Inlägg av Besqua » tor 03 sep 2015, 07:21

Fördelarna med att göra det mesta av service och tekniskt underhåll är att när något trasslar, ja då vet du bättre hur du avhjälper, om inte, ja då får du skrota båten...
Kommer ihåg hur jag första gången då den gamla ägaren till båten bistod vid avmastningen, hur jag såg på alla snören och undrade vad allt va bra till, och värre, hur skulle jag få allt på rätt plats till våren.
Rätt mycket dieselspill, vax och kabelskor senare tror man att man har koll på läget.
Att fråga gubbarna och gummorna på båtklubben är bra, både du och dom kommer att bli glada av det, lycka till. :P

Skriv svar