Tappad mast :(

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
thomash
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 27 aug 2015, 09:17

Tappad mast :(

Inlägg av thomash » tor 27 aug 2015, 09:39

I tisdags sken solen och vindarna var bra, förmodligen sista riktiga sommardagen för säsongen. Bestämde mej för att nyttja tillfället och drog ut med min Johnson 23. Satte segel och efter ca 500 meter brakade det till i båten, hann nätt och jämt reagera innan masten låg i vattnet.

Vindarna var bra men ej hårda, har kört båten i betydligt hårdare vind än den som blåste i tisdags.

Det som hände var att röstjärnsinfästningen släppte. Har aldrig tidigare reflekterat över hur dessa är infästa, trodde att de förmodligen sitter rejält fastsatta i t ex kölen eller annan stark infästning. Icke, på en Johnson 23 sitter dessa plastade mot skrovsidan. En konstruktion som uppenbarligen ej håller måttet...

Har varit i kontakt med försäkringsbolaget som naturligtvis uttrycker sin skepsis. "Normalt slitage för en gammal båt", "Räkna inte med ersättning", osv...

Min fundering är nu. Är detta verkligen normalt slitage? Tänker att rigg-infästningar bör hålla båtens livslängd, eller?

Ett par bilder på eländet:
Bild
Bild

Så, bör försäkringen ersätta detta?

Thomas

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Tappad mast :(

Inlägg av Spider » tor 27 aug 2015, 09:48

Oj vad trist. Jag hade samtal med mitt försäkringsbolag ang min rigg i går. Riggen börjar bli dålig med diverse skador och jag frågade vad som händer om jag tappar den. Svaret blev 10% avdrag / år. I mitt fall kostar en ny rigg ca 100000:- och jag skulle då få betala ca 40000:- själv. Inte ett ljud om att dom skulle skylla på bristande underhåll, men det är klart att när det verkligen händer kan svaret bli ett annat.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Tappad mast :(

Inlägg av janne » tor 27 aug 2015, 09:57

Det finns bolag som inte tillämpar åldersavdrag, tex Pantaenius. Andra hävdar, eller har gjort, att det ska blåsa mycket (kuling?) för att riggskador ska ersättas

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tappad mast :(

Inlägg av Lasse L » tor 27 aug 2015, 13:00

Råkade ut för masthaveri.
Skulle få betala 30% själv.
Ny rigg 90 000 Skr
Fixade det genom att köpa begagnat, inget åldersavdrag då.
Fick timpeng för eget arbete
Även bensinpengar Gbg-Sth-Gbg.
Bytte till Alandia som inte har åldersavdrag.
Hamnen som orsakade haveriet betalade bara självrisken.
http://lasselundell.se/adagio.html

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tappad mast :(

Inlägg av Anders S » tor 27 aug 2015, 14:08

Nu tar vi det i tur och ordning:

Klarade masten sig, dvs, är masten och riggen skadad ?
Sedan, vad berodde röstjärnsbrottet på (det kan du inte veta just nu, men har något brustit, eller (svårt att se på bilden) lamineringar släppt ?

Sedan, vad står i villkoren: En extremt vanlig beskrivning är "plötslig och utifrån kommande skada". Det kan alltså diskuteras om ett röstjärn som lossnar är "utifrån kommande" till att börja med, och när det gäller rigghaverier brukar det krävas att det blåser, om inte kuling, så i alla fall rejält för att det skall vara "utifrån kommande".

Sedan (det här surgubbekommentar av rang, men...): Om din båt har ett konstruktions- eller byggfel, så gäller inte försäkringen nödvändigtvis för detta.

Litet mer konstruktivt:

Är du säker på att du inte råkat ut för någon olycka tidigare? Kanske har du seglat in med fart i en stolpe, och överbelastat riggen? Kanske har någon kört på dig, med samma resultat? Kan en sådan händelse ha inträffat tidigare, och olyckan bara väntat på att hända? Har du gått på grund ? Kolliderat ?

Fundera nu litet på sådant och ta ett snack med försäkringsbolaget om hur de ser på saken då allt lugnat ner sig. Om det ser obegripligt ut (det kan ju jag tycka, särskilt om det hände då vinden var svag) kanske FB går med på att något utifrån måste ha hänt. Om inte känns det såklart som "hela världen" just nu, men är inte. Att laga båten går nog, och hur var det med masten och riggen?
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Tappad mast :(

Inlägg av Spider » tor 27 aug 2015, 14:52

På bilden tyder jag det som att det släppt i plastningen mot skrovet. En rektangulär yta av lite avvikande färg talar väl för att det suttit en platta där.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tappad mast :(

Inlägg av Anders S » fre 28 aug 2015, 06:54

Spider skrev:På bilden tyder jag det som att det släppt i plastningen mot skrovet. En rektangulär yta av lite avvikande färg talar väl för att det suttit en platta där.
Det tycker jag också. I så fall (om försäkringsmannen också är en surgubbe) kommer nog inte försäkringen att gälla, om det har hänt "av sig själv" - för då är det inte en olycka, utan "byggfusk" eller något i den stilen.

Men som det beskrivs kan man gott tänka sig att något först har inträffat som brutit loss eller överbelastat röstjärnet (kollision, enligt ovan?) och sedan har det delvis losslitna röstjärnet inte hållit masten ens i gott väder. De flesta går väl inte ner för att inspektera röstjärnen precis varje segling.

Jag skulle kunna tänka mig att någon helt enkelt seglat in i en stolpe med fart (en sådan sak har hänt en mig närstående H-båt, med ett par sprungna kardeler i wiren som resultat, mycket nära ett masthaveri, men ingen skada på röstjärnet) eller blivit påseglad. En påsegling (i hamnen, kanske?) behöver ju inte ha resulterat i något visitkort, eftersom det kan uppfattas som "tur, allt gick bra"...
Anders S

caveman
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 11 aug 2014, 20:53

Re: Tappad mast :(

Inlägg av caveman » fre 28 aug 2015, 07:14

Det är inte ovanligt med för klena röstjärnsinfästningar. Du bör besiktiga riggen och skadan på båten, det ser ut som om förstagsprofilen fått en knäck. Har du fått en buckla på masten så måste troligtvis den bytas. Du kanske även har skador på seglen.I samband med besiktning ser man om det är byggfel eller spår från en tidigare olycka. rullfocksystemet kanske är av yngre datum och därmed har ett mindre åldersavdrag.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Tappad mast :(

Inlägg av oceansailor » fre 28 aug 2015, 08:42

Tråkigt! Tittar man på bilden så ser det ut som att limningen släppt. Dåligt slipat, rengjort innan man plastade fast röstjärnet. Men kanske ännu troligare är det som Anders tipsar om. Något har hänt, kollision etc. som försvagat laminatet. Båten är ju inte purung? Skulle det vara ett dåligt jobb från början så borde det släppt tidigare.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Tappad mast :(

Inlägg av Pelle-48 » fre 28 aug 2015, 08:53

Det är mycket man kan råka ut för i en segelbåt:
http://www.sxk.se/node/18678

Man ska tydligen vara extra försiktig med kicken

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Tappad mast :(

Inlägg av AndersGustafsson » lör 29 aug 2015, 07:34

Hur i helsike kan man få av en mast med kicken??
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tappad mast :(

Inlägg av Anders S » lör 29 aug 2015, 10:15

AndersGustafsson skrev:Hur i helsike kan man få av en mast med kicken??
I den grå forntiden fanns det de som hade en sk "stel kick", ungefär som en lång rostfri vantskruv, då hände det (vanligen) att bommen går av, när någonting måste ge efter. Jag har reparerat (bytt) sönder mer än en jollebom (Laser och E-jolle, men där det varit bommen som givit upp.

Att masten går av är mer ovanligt, men om krafttriangeln i kicken har sin svagaste punkt i masten, vid mastbeslaget, så kan det säkerligen inträffa. Sedan är aluminium litet trist på det viset att det inte finns någon egentlig undre elasticetsgräns, så ett envist böjarbete kommer att utmatta godset med tiden, även om krafterna är relativt små. .
Anders S

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Tappad mast :(

Inlägg av tompelompe » mån 31 aug 2015, 08:05

Nu har jag inte lusläst mina villkor hos svenska sjö men för ett antal år sen så tappade min far och farfar masten över pushpit på båten vid mastning varpå masten knäcktes på mitten. Detta täcktes av försäkringsbolaget efter åldersavdrag och en ny mast från Benns beställdes.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Tappad mast :(

Inlägg av oceansailor » mån 31 aug 2015, 09:31

tompelompe skrev:Nu har jag inte lusläst mina villkor hos svenska sjö men för ett antal år sen så tappade min far och farfar masten över pushpit på båten vid mastning varpå masten knäcktes på mitten. Detta täcktes av försäkringsbolaget efter åldersavdrag och en ny mast från Benns beställdes.
Lusläsa försökringsvillkoren före köp av försäkring är något som rekommenderas. Fallet som Pelle-48 referade till var anledningen till varför jag inte valde det bolaget.

thomash
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 27 aug 2015, 09:17

Re: Tappad mast :(

Inlägg av thomash » tis 01 sep 2015, 10:16

Har nu fått svar från Försäkringsbolaget. De ersätter inte den skadade röstjärnsinfästningen däremot reparation av de skador som uppkom på däcket pga av detta. Dessutom får jag 250 kronor/dag under 30 dagar pga att båten ej varit brukbar via nått båtmer-tillägg.

Ok, det blir 7000 kronor till reparation och ombyggnation/förstärkning av röstjärnsinfästningarna.

Har fått en "mellan-tummen-och-pekfingret"-uppskattning på reparation av skadorna på däcket, 3 dagar, ca 20 000 kronor. Detta kan jag iofs göra själv med hjälp av en god vän. Finns det ett förhandlingsläge här? "Det kostar 20000 om jag lämnar in båten, kan tänka mej att göra det själv för 10000". Hur ställer sej försäkringsbolagen till en sådan uppgörelse?

//Thomas

Skriv svar