Eberspächer startar ej

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Eberspächer startar ej

Inlägg av sangris » tis 23 jun 2015, 07:45

jag har en Ebersprächer Airtronic M D4 som plötsligt inte vill starta. Jag får felkod 52, vilket betyder "säkerhetstid överrskriden". Några andra felkoder får jag inte. Fläkten går igång som den ska och efter en kort stund startar pumpen. Bränsle finns i tanken.
Någon som varit med om liknande och har erfarenhet om vad det kan vara för fel?

// Jag tog mig Besserwisserfriheten att ändra trådens titel, så den blir sökbar efter önskemål från Anders G. Mod //

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Ebersprächer startar ej

Inlägg av HansH » tis 23 jun 2015, 07:51

Misstänker att den inte tänder.
Har för mig att NÄR den tänder så skall pumpen "varva upp". Om detta inte sker = den tänder inte.
Orsak till detta (Google is your friend) - http://www.maringuiden.se/forum/topic/5 ... felkod-52/
Så det kan antingen vara överhettningsskyddet som löst ut eller att den inte fått bränsle o behöver "resetas/återställas"

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ebersprächer startar ej

Inlägg av sangris » tis 23 jun 2015, 13:20

Nej, den tänder som sagt var inte. Tycker jag borde fått felkoder från tändstav eller flamdetektor om det varit nåt fel där....
Kan pumpen har blivit oförmögen att pumpa, trots att det tickar i den?

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Ebersprächer startar ej

Inlägg av BoJ » tis 23 jun 2015, 15:16

Det enklaste är väl att koppla bort bränsleslangen från värmaren och sedan göra ett startförsök då ser du ju om det kommer något bränsle, det kan ju vara backventilen i pumpen som inte fungerar.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Ebersprächer startar ej

Inlägg av AndersGustafsson » tor 25 jun 2015, 08:50

Eftersom AndersS verkar ha semester så ikläder jag mig rollen av besserwisser och påpekar att det heter "Eberspächer" :)
/Anders G

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ebersprächer startar ej

Inlägg av sangris » tor 25 jun 2015, 09:17

Ja ja ja.... Tänk att det ska vara så noga. En bokstav hit eller dit, spelar det nån roll? :oops:

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Ebersprächer startar ej

Inlägg av Gaidin » tor 25 jun 2015, 10:29

Skall man söka på nätet, eller här i forumet, är det ju bra om stavningen är rätt :)

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Ebersprächer startar ej

Inlägg av AndersGustafsson » tor 25 jun 2015, 10:50

Precis. Men att sätta in ett "r" i Eberspächer har svensktalande gjort sedan Adam gick i kolt. :)
/Anders G

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ebersprächer startar ej

Inlägg av sangris » tor 25 jun 2015, 10:57

Gaidin skrev:Skall man söka på nätet, eller här i forumet, är det ju bra om stavningen är rätt :)
Det har du helt rätt i, fast nätet är ju ganska förlåtande. Provade precis nu med att Googla med min felstavning och får direkt frågan om jag vill söka på den rätta stavningen i stället.

Någon "stolle" har monterat värmaren i det aktre stuvutrymmet (det kan väl inte vara jag själv...?) så värmaren är lite svåråtkomlig. Kommer inte riktigt åt att lossa bränsleledningen för att se om där kommer bränsle.
Men om jag tar ur sugslangen ur tanken, hur tydligt kan jag då känna i slangen att pumpen suger?
Är det någon här som skruvat isär pumpen? Har svårt att tänka mig att backventilen fastnat. Värmaren fungerade ju klanderfritt helgen före midsommar, men midsommarhelgen ville den inte vara med längre....

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ebersprächer startar ej

Inlägg av sangris » tor 25 jun 2015, 11:03

AndersGustafsson skrev:Precis. Men att sätta in ett "r" i Eberspächer har svensktalande gjort sedan Adam gick i kolt. :)
Så är det Anders, men till mitt försvar så kan jag säga att jag normalt aldrig sätter in det extra r:et. Det blev av en tillfällighet. Den mänskliga faktorn, som det heter...
Men jag bjuder på det den här gången :D

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Ebersprächer startar ej

Inlägg av Gaidin » tor 25 jun 2015, 12:43

sangris skrev: Det har du helt rätt i, fast nätet är ju ganska förlåtande. Provade precis nu med att Googla med min felstavning och får direkt frågan om jag vill söka på den rätta stavningen i stället.
Jo, men du hade i det läget inte fått upp denna tråden. :wink:

bran
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 08:43

Re: Ebersprächer startar ej

Inlägg av bran » tis 14 jul 2015, 08:45

I min "nya" båt är det en Eber D1 installerad. Funkade bra vid hemsegling, men sen ville den inte hoppa igång helgerna efter. Startar, fläkten och pumpen går ett tag innan den slår ifrån helt.

Läste att den pumpar upp bränsle i ca 3min, har den inte blivit varm då (tänt) stängs den av. På min var det dålig kontakt vid tändspolen (?) ovanpå själva värmaren. Jag skruvade åt det ordentligt och då hoppade den igång. Sen trodde nog halva Utö Gästhamn att det brann i min båt, för jag tror jag försökt starta skiten 3-4ggr kvällen innan och lika många ggr på morgonen innan jag fick igång den. Så det var en del diesel som skulle förbrännas :S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ebersprächer startar ej

Inlägg av Anders S » tis 14 jul 2015, 14:33

En viktig (och nödvändig) koll är om värmaren får bränsle. Har man (till exempel) en dieselvärmare, så kan värmarens sugrör sluta rätt mycket högre än motorns (om de delar tank). Så kolla det.

Annars är det felkoder, återställning och envishet som gäller. Jag valde visserligen en Wrallas, men dieselvärmare har liknande funktionalitet och smarta styrenheter som prioriterar att man inte sätter eld på båten, i alla fall inte på det sättet.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Eberspächer startar ej

Inlägg av sangris » tis 14 jul 2015, 14:58

Nu kommer snart AndersGustavsson att påpeka för Anders S att han har stavat fel till Wallas
Hehehe..... :D
Det går inte att Googla på Wrallas......

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Eberspächer startar ej

Inlägg av Anders S » ons 15 jul 2015, 11:09

sangris skrev:Nu kommer snart AndersGustavsson att påpeka för Anders S att han har stavat fel till Wallas
Hehehe..... :D
Det går inte att Googla på Wrallas......
Humo är svåt ibland. Ibland svårare än att starta sin vämae. Hu ha det gått med statfösöken och ha du fått igång den? Vad va felet?

Andes S
Anders S

Skriv svar