Raymarine ST2000 problem
Raymarine ST2000 problem
Har en Raymarine ST2000 autopilot.
När den står i autoläge och man slår in att den ska gira säg 40 grader så går den ut i sitt ändläge vilket medför att säkringen går (5A).
Samma sak gäller vid funktionen autotack så den går inte att använda.
Igår var jag ute en sväng själv. I en by så hann jag inte släppa ner travaren vilket medförde att båten skar upp. Inte jättemycket men tillräckligt för att säkringen skulle gå. Riktigt irriterande!
Är det någon som har haft liknande problem?
MVH
Liveborn
När den står i autoläge och man slår in att den ska gira säg 40 grader så går den ut i sitt ändläge vilket medför att säkringen går (5A).
Samma sak gäller vid funktionen autotack så den går inte att använda.
Igår var jag ute en sväng själv. I en by så hann jag inte släppa ner travaren vilket medförde att båten skar upp. Inte jättemycket men tillräckligt för att säkringen skulle gå. Riktigt irriterande!
Är det någon som har haft liknande problem?
MVH
Liveborn
Re: Raymarine ST2000 problem
Jag vet inte, men gissar lite...
Det borde finnas en brytare eller liknande som känner av när piloten går till sitt ändläge. Om ändläget nås utan att autopiloten vet om kan man kanske tänka sig att ditt scenario inträffar...
Är det samma problem på båda hållen?
Det borde finnas en brytare eller liknande som känner av när piloten går till sitt ändläge. Om ändläget nås utan att autopiloten vet om kan man kanske tänka sig att ditt scenario inträffar...
Är det samma problem på båda hållen?
Re: Raymarine ST2000 problem
Okej..hmm
Ja det är samma problem åt båda hållet, både när den går i ändläge helt utsträckt och när den går ända in=/
Ja det är samma problem åt båda hållet, både när den går i ändläge helt utsträckt och när den går ända in=/
Re: Raymarine ST2000 problem
Nu gissar jag bara, men spinner vidare på Gaidins tes: Antagligen sitter det en mikrobrytare som talar om när armen är i ena ändläget, och en mikrobrytare som talar om när armen är i det andra ändläget. Dessa brytare skulle kunna vara kopplade parallellt och det kan hända att kabeln gått av eller en lödning släppt t.ex. Jag skulle gissa att du kan se vad som är fel om du skruvar isär autopiloten. Var inte orolig, det är inte så många delar i en sån där... Se till att du får tillbaka tätningarna som de skall vara när du sätter ihop den igen.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Raymarine ST2000 problem
Jag hade börjat med att läsa manualen och kontrollera att säkringen som används är den korrekta storleken och karaktären. Nu finner jag att det handlar om den ovanliga storleken 12A. Innan isärtagning och mek, prova med en 15A säkring !
Den verkligt vetgirige kontrollerar med multimetern vilken strömstyrka det verkligen är frågan om, i synnerhet om en 15A-säkring också går.
Den verkligt vetgirige kontrollerar med multimetern vilken strömstyrka det verkligen är frågan om, i synnerhet om en 15A-säkring också går.
Anders S
Re: Raymarine ST2000 problem
kollade också manualen och såg att det stod att det skulle vara en 12A säkring. Prövade med en 10A och gjorde en större kurändring. Autopiloten började hacka när den gick ut i ändläge så jag stängde snabbt av den.
Skruvade upp den och lät en elektronik kunnig vän kolla över kretskortet. Han sa att det var en lödning som inte så bra ut samt att det verkar ha kommit in fukt. Så...där har vi nog problemet.
Tack för alla bra svar=)
Skruvade upp den och lät en elektronik kunnig vän kolla över kretskortet. Han sa att det var en lödning som inte så bra ut samt att det verkar ha kommit in fukt. Så...där har vi nog problemet.
Tack för alla bra svar=)
Re: Raymarine ST2000 problem
Jo, men då verkar den ju funka riktigt om den "hackar" i ändläget.
Så gör i alla fall min ST1000 vid större kursändring.
Det är ju helt naturligt att den måste stå där och vänta på att båten "hinner ifatt"
Skulle uppskatta det till 5s när jag girat 100 grader. En ST2000 behöver nog 7-8s eftersom den är snabbare till ändläget.
Så gör i alla fall min ST1000 vid större kursändring.
Det är ju helt naturligt att den måste stå där och vänta på att båten "hinner ifatt"
Skulle uppskatta det till 5s när jag girat 100 grader. En ST2000 behöver nog 7-8s eftersom den är snabbare till ändläget.