Små förpackningar av lim/tätningsmedel?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Små förpackningar av lim/tätningsmedel?

Inlägg av sangris » sön 14 jun 2015, 10:43

Sikaflex, är väl ett tätningsmedel som alla båtägare väl känner igen. Superbra som tätningsmedel, men kladdigt. Det passar därför också bra att limma fast med. Men Sikaflex är inte gratis. Som smålänning (vi är inte snåla, bara ekonomiska) gråter jag nästan varje gång jag bara behöver en liten klick att täta eller limma med, för om tuben inte använts ganska nyligen, så är det kört. Ett väldigt slöseri och pengarna i sjön (!) med att behöva kassera kanske 90% av innehållet, för att tuben är för stor.
Vad jag vet så finns det bara patroner och mindre tuber (130 gr) med detta underbara medel. Men även de mindre tuberna är för stora. Jag skulle vilja haft minituber, typ i storlek med härdaren till PlasticPadding.
Är det någon som har koll på om det finns så små, eller nästan så små tuber med liknande tätmedel? Eller är den någon som har någon annan bra idé om vad man ska använda när man behöver bara en lite klick av lim eller tätningsmedel?

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Små förpackningar av lim/tätningsmedel?

Inlägg av BoJ » sön 14 jun 2015, 12:44

Använder Tec7 sedan några år isf Sika, härdar inte i tub eller patron finns i olika färger bla en transparant och är uv-tålig.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Små förpackningar av lim/tätningsmedel?

Inlägg av Excel 319 » sön 14 jun 2015, 19:03

Kör också uteslutande med Tec7.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Små förpackningar av lim/tätningsmedel?

Inlägg av Mackey » sön 14 jun 2015, 19:39

En liten tub Sikaflex går att hålla liv i under ett par säsonger.
Skruva på "sprutspetsen" med en bit aluminiumfolie mellan tub och spets när du jobbat klart. Helst frysfolie som håller bättre än vanlig folie.
Det blir en del pill för att få ut den stelnade massan i spetsen och ev. få ett nytt hål in i tuben, men det funkar.

Tec7 verkar ju ett bra alternativ också.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Små förpackningar av lim/tätningsmedel?

Inlägg av HansH » mån 15 jun 2015, 08:31

En annan nackdel med vit Sika är att den inte tål UV. Blir spröd, kritar och spricker efter alldeles för kort tid.
Tec7 låter som ett bra alternativ.
Jag mfl i bekantskapskretsen kör med Tremco/Illbruck "Lim&Byggfog/SP054" alternativt Casco "Marin & Teknik" som också tål UV bättre än vit Sika.
Tycker även att de inte torkar lika fort i tuben som SIKA. Man kan dock få offra en ny pip då o då om man inte orkar pilla ut det som härdat längst fram i pipen.

Skriv svar