Segelintag - fastsättning av

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Segelintag - fastsättning av

Inlägg av Gaidin » tis 16 jun 2015, 15:21

Jag har likadant beslag och det är inte gängat i hålen, skruven är lös i beslaget. Däremot är skruvarnas skalle större än likrännan så det är ett elände att få tillbaka dom om man tappat ur dom och man kommer heller inte in med en så stor mejsel man skulle vilja. Ja, in kommer den men när man börjar skruva tar det stopp....

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Segelintag - fastsättning av

Inlägg av Lasse L » tis 16 jun 2015, 18:45

Alla sätt är bra utom de dåliga.
Efter mastbyte flyttades "segelintaget" från den trasiga till den "nya" masten.
Lite knåpigt men det blev bra, efter övermålning med "tattarkrom" silverfärg.
likrananmast.jpg
http://lasselundell.se/if.html

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Segelintag - fastsättning av

Inlägg av T » tis 16 jun 2015, 21:25

SYBY skrev:Efter att nyligen ha återupprepat denna årliga procedur börjar jag ana varför gängorna slits...
Problemet är (tror jag) att skruvarna är gängade både i själva beslaget och i mastrännan. När man börjar skruva får alltså skruven inte sticka ut från beslagets baksida, för då uppstår en distans mellan beslaget och mastrännans botten. Det är ändå lätt hänt att detta inträffar, kanske bara på den ena av skruvarna. Men det är först när man skruvat båda i botten som man upptäcker vad som hänt...
Det kan bli en hel del skruvande in och ut (eventuellt med snedbelastning på gängorna) innan beslaget sitter som det ska.
Möjlig lösning: Fila bort de innersta gängvarven på de båda skruvarna, så att dessa kan rotera fritt när de är dragna i botten på beslaget. Då kan man utgå från detta läge när beslaget monteras.
Varför måste skruvarna vara gängade både i beslag och mast?
Nu kommer jag inte ihåg hur jag gjorde men rimligt att anta är att jag först borrade genom både beslag och mast med en borr avsedd att skapa ett hål lagom för en M5 gängtapp. Och sedan gängade jag M5 i masten och borrade upp hålen i beslaget till 5 mm. Och så skruvade jag förstås i M5-skruv som jag skrev tidigare nånstans. Vaffö ska man inte göra på detta viset?

:o
/T

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Segelintag - fastsättning av

Inlägg av T » tis 16 jun 2015, 21:27

Gaidin skrev:Jag har likadant beslag och det är inte gängat i hålen, skruven är lös i beslaget. Däremot är skruvarnas skalle större än likrännan så det är ett elände att få tillbaka dom om man tappat ur dom och man kommer heller inte in med en så stor mejsel man skulle vilja. Ja, in kommer den men när man börjar skruva tar det stopp....
Skruvar med insex-skalle löser förmodligen det problemet.

:o
/T

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Segelintag - fastsättning av

Inlägg av SYBY » ons 17 jun 2015, 08:32

T skrev:
SYBY skrev:Efter att nyligen ha återupprepat denna årliga procedur börjar jag ana varför gängorna slits...
Problemet är (tror jag) att skruvarna är gängade både i själva beslaget och i mastrännan. När man börjar skruva får alltså skruven inte sticka ut från beslagets baksida, för då uppstår en distans mellan beslaget och mastrännans botten. Det är ändå lätt hänt att detta inträffar, kanske bara på den ena av skruvarna. Men det är först när man skruvat båda i botten som man upptäcker vad som hänt...
Det kan bli en hel del skruvande in och ut (eventuellt med snedbelastning på gängorna) innan beslaget sitter som det ska.
Möjlig lösning: Fila bort de innersta gängvarven på de båda skruvarna, så att dessa kan rotera fritt när de är dragna i botten på beslaget. Då kan man utgå från detta läge när beslaget monteras.
Varför måste skruvarna vara gängade både i beslag och mast?
Nu kommer jag inte ihåg hur jag gjorde men rimligt att anta är att jag först borrade genom både beslag och mast med en borr avsedd att skapa ett hål lagom för en M5 gängtapp. Och sedan gängade jag M5 i masten och borrade upp hålen i beslaget till 5 mm. Och så skruvade jag förstås i M5-skruv som jag skrev tidigare nånstans. Vaffö ska man inte göra på detta viset?

:o
/T
Det verkar mycket opraktiskt om skruvarna kan ramla ur beslaget under monteringen, tycker jag. Gängan i beslaget fyller nog en funktion.

Beslaget har kanske funnits i olika varianter genom åren, vad gäller skruvar och hål? Mitt är bara ett par år gammalt och det var försett med fyra hål, varav två avsedda som borrningsguide.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Segelintag - fastsättning av

Inlägg av sangris » ons 17 jun 2015, 08:37

Nu känner jag inte till just den här lösningen, då jag har en annan på min båt, men att gänga upp hålen både i mast och beslag och sedan slipa ner gängorna på skruven längst in mot skruvskallen, gör ju att man inte riskerar att tappa ner skruven i masten. Den blir oförlorbar på det sättet. Du måste skruvain skruven i beslaget, men när du skruvat in den helt, så snurrar den bara runt och kan inte trilla ur hålet då den måste skruvas tillbaka om man vill ta bort den helt.

Skriv svar