Segelintag - fastsättning av

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
barry
Diamantmedlem

Segelintag - fastsättning av

Inlägg av barry » mån 25 maj 2015, 15:23

Haver ett sådant här
segelintag.JPG
Segelintag Seldén 505-524-01
segelintag.JPG (18.39 KiB) Visad 5574 gånger
som skruvas in i masten medelst M5 (montageinstruktion: http://www.seldenmast.com/files/1426855 ... 67-SET.pdf).

Med åren har gängorna slitits och i helgen hände det sig inte bättre än att den övre skruven helt lossade med resultatet att ett par travare rymde utanför likrännan då storseglet hissades.

Ett spontant och enkelt sätt att åtgärda detta vore ta fram gängtappen och gå upp till M6. Därefter är man gissningsvis tillfreds i ett antal år. Dras dock med en obehagligt påträngade känsla av att detsamma därefter kommer att inträffa. Därvidlag kan man, då hålbilden är asymetrisk, helt enkelt vända beslaget upp och ned och upprepa proceduren. Med tiden ger sig gissningsvis även dessa hål varvid man skulle kunna lägga beslag (hehe) på de mittre delarna av likrännan i beslaget där tillräckligt med gods finnes för att borra minst två ytterligare hål. Därvidlag börjar det bli tämligen tät hålbild i såväl mast som segelintag.

Någon med kreativa uppslag hur man med rimligen enkla medel skulle kunna genomföra detta återmontage på ett bra (eller helst, bättre) sätt?

Eller är det min förmåga att göra hållbara gängor i aluminium som behöver utvecklas?

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Re: Segelintag - fastsättning av

Inlägg av J@nne » mån 25 maj 2015, 20:14

En nitmutter är rätt sätt att förankra. En riggverkstad kan ha att låna/hyra en speciell tång som man drar fast en nitmutter med. En nitmutter påminner om en vanlig popnit med den skillnaden att hylsan i mitten är en gängad del där du kan skruva fast vad som passar.

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » mån 25 maj 2015, 20:31

Jo det var en bra idé, nittång och nitmutter har jag. Borde inte vara några större problem att få in tången i mastens urtag för segelintaget heller.

Övervägde gänginsats men tänkte aldrig på nitmutter som ju definitivt måste vara bättre på alla sätt och vis i så tunt gods. Bygger förvisso någon mm på djupet så segelintaget kommer inte att ligga dikt an mot mastprofilen men det ska nog gå bra ändå.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 25 maj 2015, 20:40

Om du gör om montaget med M6-gänga blir förbindningen mekaniskt litet starkare. Smörjer du sedan skruven med Tef-Gel (eller åtminstone litet silikonfett eller t o m vanligt fett slits inte gängan vid demonteringen. Hur många år har det hållit hittills?

En nitmutter (Mutternitsats; finns på Biltema för 240 spänn) har nackdelen att det sticker upp en krage som gör passningen litet knepig(are). Borrar du upp segelintaget till mutternitens kragdiameter kanske den passar? Principen passar på många ställen där man annars inte kan gänga för maskinskruv.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 25 maj 2015, 20:58

Jag har en likadan. Om den inte ligger dikt an mot mastprofilen eller om skruvskallarna är för stora så funkar det inte, travarna fastnar.
Själv använder jag M5-skruv med kullrig skalle och 'insex-spår', då kan man fästa skruven med nån gucka på insexnyckeln och löpa en mindre risk att tappa ner den i mastrännan (där ligger redan ett antal skruvar). En gängtapp för M5 ingår i min standardutrustning, men jag har bara borrat nya hål en eller två gånger på 15 år, det är ju inte så ofta man är där och skruvar.

:o
/T

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 26 maj 2015, 07:42

Loctite...?

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 26 maj 2015, 08:50

Jag har en likadan och där är det dubbla hål, troligen av samma anledning, vet inte om det är dubbla hål i masten också, har inte tänkt på det men det verkar ju som att förra ägaren haft samma problem som du och vänt den uppochner om hålen är asymmetriska.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 26 maj 2015, 13:00

HansH skrev:Loctite...?
Loctite är hjälpsamt om man inte lossar beslaget emellanåt.Det både isolerar (tätar) och "limmar", men gör det svårt att lossa skruven. Möjligen kan Blå variant (svagaste låsningen) fungera.

Problemet är helt enkelt att skruven sliter på gängan i aluminiummasten, och med tunt gods blir det vara ett gängvarv eller kanske två.
Anders S

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » sön 31 maj 2015, 21:03

Gaidin skrev:Jag har en likadan och där är det dubbla hål, troligen av samma anledning, vet inte om det är dubbla hål i masten också, har inte tänkt på det men det verkar ju som att förra ägaren haft samma problem som du och vänt den uppochner om hålen är asymmetriska.
Om jag inte minns helt fel är de två extrahålen till för att fungera som borrningsguide. Alltså sätt beslaget på plats, borra de två hålen, ta bort beslaget, gänga hålen till M5, vänd beslaget och skruva fast.

Tycker det verkar underligt att gängorna slits så mycket, beslaget sätts väl på plats och tas bort endast en gång per säsong?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » mån 01 jun 2015, 07:37

Vill du använda blindmutter så kan du slipa bort så mycket av godset på "ovansidan" av muttern att det inte flyttar ut beslaget mycket alls, alt, du gör lite åverkan på beslaget så att det rymmer den lilla skallen som blindmuttern generar.
Du kan också börja med nya hål med vänt beslag, sedan har du två ytterligare chanser att borra upp till nästa dimension, lite som att vända kallingarna, det gäller bara att inte tänka på vad som döljer sej under det hela...
Nu vet du att gängorna är veka och kommer att ta det varligt när du skruvar i dessa hål, så du har många år på dej innan möjligheterna är uttömda, då är det svetsen som måste fram.
Senast redigerad av 1 Besqua, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » mån 01 jun 2015, 11:27

Ursäkta mitt OT-inlägg, men ibland blir det roligt när man lyfter text ur sitt sammanhang... :mrgreen:
...lite som att vända kallingarna, det gäller bara att inte tänka på vad som döljer sej under det hela...
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » mån 15 jun 2015, 10:44

Vi har ett liknande segelintag som är skruvat i masten och det har hållit sedan 1994 så om du får ordning på ditt segelintag så kommer det att hålla i många år.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 15 jun 2015, 16:03

Så här ser det ut i min mast, efter egna och andras äventyr... Förstår inte varför man ska trassla med blindmuttrar och annat, borra nya hål och gänga för M5. Det finns plats för massor...
Det är en bra ide att inte dra skruvarna för hårt, det är ju ingen direkt belastning på beslaget.
Masthål.jpg
:o
/T

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » tis 16 jun 2015, 14:47

Efter att nyligen ha återupprepat denna årliga procedur börjar jag ana varför gängorna slits...
Problemet är (tror jag) att skruvarna är gängade både i själva beslaget och i mastrännan. När man börjar skruva får alltså skruven inte sticka ut från beslagets baksida, för då uppstår en distans mellan beslaget och mastrännans botten. Det är ändå lätt hänt att detta inträffar, kanske bara på den ena av skruvarna. Men det är först när man skruvat båda i botten som man upptäcker vad som hänt...
Det kan bli en hel del skruvande in och ut (eventuellt med snedbelastning på gängorna) innan beslaget sitter som det ska.
Möjlig lösning: Fila bort de innersta gängvarven på de båda skruvarna, så att dessa kan rotera fritt när de är dragna i botten på beslaget. Då kan man utgå från detta läge när beslaget monteras.

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » tis 16 jun 2015, 15:18

Nu sitter mina skruvar sedan ett tag tillbaka åter fast, så för stunden är jag någorlunda tillfreds. Ovan slitageskäl från SYBY skriver jag under på. Det är ofta något gängvarv som sticker ut på baksidan av beslaget när det monteras. Likväl tror jag att det från tid till annan faktiskt blir viss belastning på beslaget. Nämligen i de fall då storseglet fyller något under hissning och en travare vid tillfället råkar befinna sig i höjd med segelintaget. Händer åtminstone mig någon gång då och då :roll: och viss utåtriktad last på beslaget blir det ju när dylikt inträffar.

Hela konceptet är dock otvetydigt en klumpig lösning. Att man ska behöva vandra så många steg tillbaka med trycktravare jämfört med gamla tidens "vickbeslag" där man enkelt snäppte in travarna. Teknisk deflation!

Överväger att prova ut följande lösning i vinter.

Mina travare är smalare än segelbeslagets fulla bredd. Det finns åtminstone några millimeter material av segelintagsbeslaget "tillgodo" på var sida. Tänkte därför testa att laminera upp en "hylsa" runt masten där lagom mängd material skärs bort för att frilägga likränna plus travarbredd. Hylsan skjuts enkelt upp på masten för att frilägga segelintaget och skjuts lika enkelt ned för att låsa fast detsamma. Hylsan fixeras i höjdled med valfri metod (silvertejp, kardborrband etc osv).

Plasthylsan/strumpan skulle förhoppningsvis vara tillräckligt styv för att hålla det hela på plats. Samtidigt undviks dessa förbaskade skruvar.
Senast redigerad av 1 barry, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar