Solpanelen laddar bara efter en boost

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
bto
Rookie

Solpanelen laddar bara efter en boost

Inlägg av bto » mån 27 apr 2015, 16:08

Hej,

har fått ett lurigt problem med min solpanel. Installerade solpanelen för 2 år sedan och den fungerade utmärkt första säsongen och laddade som sig bör. Därefter slutade den normala laddningen. Efter mycket felsökande gav jag upp och ifjol införskaffades en extern batteriladdare som jag körde när båten låg i hamn. Felsökte hela kretsen utan att hitta något. Kablar, kopplingar och regulator är intakta.

Det som nu inträffat är att jag följt laddningen med hjälp av Battmetern. Om man avbryter landströmsladdningen innan batterierna är fulla kan man se att solpanelen vaknat till liv. Laddar ca 2A om vädret är bra. Alltså har landströmsladdaren på något sätt lyckats väcka solpanelens laddningsregulator. Samma sak händer om jag kör motorn och laddar med generatorn ett tag. Solpanelen vaknar och fortsätter ladda till solen går ner. Nästa dag är den död igen. Det visar att själva panelen är okej, men att något annat felar.

Frågan är om något i kretsen är felkopplat och att solpanelens regulator reagerar på det. Kan skiljerelät mellan startkrets och förbrukningskrets spöka på något sätt? Samtidigt som jag satte in solpanelen hade jag också nya batterier. Inför säsong två vet jag att de hade tagit lite stryk (laddades ur under vintern).

Bifogar mitt kreativt uppritade kopplingsschema. Innan jag ger upp helt tar jag tacksamt emot all input på vad som kan vara fel och värt att titta på!
Bilagor
Kopplingsschema.JPG
Kopplingsschema

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Solpanelen laddar bara efter en boost

Inlägg av Peter_K » tis 28 apr 2015, 16:36

Jag tänker att landström och motor laddar via startbatteri, medan solpanelen är via förbrukare. Om det sitter ett skiljerelä emellan som öppnar när du kör motor eller laddar via landström och mätningen sker på startbatteriet (vilket det ser ut som...) kommer du inte kunna läsa av den laddningen som sker på förbrukningssidan. Men - om du går för motor öppnar reläet, sedan håller solcellernas laddning reläet öppet (känt fenomen...)

Det betyder ju inte att du inte laddar..? Så, om jag läser din skiss rätt, flytta så du mäter hur mycket kräm det finns i förbrukarna istället.
Alla borde ha skägg

bto
Rookie

Inlägg av bto » lör 02 maj 2015, 05:41

Hej,

Fast laddningen av förbrukningen kan ju alltid läsas. Shunten i orange mäter in och utgående ström och det finns väl ingen väg runt den?

Landströmslsddaren är ett snnat kapitel. Den är en dometic 25A PerfectCharge som förre ägaren satte in. Den har en inkoppling för respektive batteribank. Borde därför ladda startbanken full först och därefter gå över till att ladda förbrukarna. Första säsongerna tyckte jag det var svårt att fulladda batterierna i hamn. Efter att jag satte in BattMetern såg jag förklaringen. Något gör att landströmmen aldrig kommer upp i mer än 0,6A laddning på förbrukarna. Förmodligen är både den och solpanelen felinstallerad, men på olika sätt?

Ska jag koppla landströmmen på samma platser som generatorn kopplar in?
Kan man koppla in solpanelen på samma ställen? Tänkter att panelen ibland ger väldig lite ström och om bankarna då blir sammankopplade kan flödet från startbatteri till förbrukningsbanken bli enormt. Egentligen blir det som att ta bort relät helt?

Sista frågan är om någon har en rekommendation på en bra båtelektriker i stockholmsområdet? :roll:

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 02 maj 2015, 08:25

Hmmm... min båt saknar batterimätare och elektriskt fast installerad laddning. Däremot är det så att generatorn laddar startbatteri, och förbrukningsbatterierna laddas av solpanelen. Mellan start- och förbrukningsbatteri sitter det ett skiljerelä som öppnar när generatorn laddar, men inte när solcellerna laddar. Enkelt. Hade jag haft en batterimätare hade jag kopplat den direkt till batterierna, dvs förbrukningsbatterierna.

Funderar fortfarande på ifall det är ett mätfel. Har du kontrollmätt med ett mätinstrument?

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte riktigt fattar din skiss...
Alla borde ha skägg

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » lör 02 maj 2015, 09:26

Kan ju vara så att det är något fel på regulatorn. Har själv en regulator som somnar in titt som tätt. Om jag gör den strömlös för någon sekund så börjar den snällt att ladda.

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » lör 02 maj 2015, 19:51

Vad nr "2" för pryl?
Stefan

bto
Rookie

Inlägg av bto » sön 03 maj 2015, 15:55

Hej!

Tack för alla bra svar. Polaren har en tångamperemeter. Bra förslag att kolla så battmetern visar rätt.

Nr 2 är en kopplingsplint bara.

Nu när hon är i sjön och snart påmastad blir det lättare att felsöka. Kan köra generatorn på tomgången och se vad som händer. Får skriva en logg över alla fenomen som dyker upp och göra ett sammanhang av dem. Lite sol och kall bira underlättar för tålamodet.

Kommer ni på något mer så bara skriv.

Med vänlig hälsning,

Skriv svar