AGM

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: AGM

Inlägg av paliswe » ons 22 apr 2015, 07:21

T skrev:Du undviker frågan om laddström kontra batterikapacitet. Men visst - vill/kan du inte svara så är det ok både för mig och mina batterier.
Mina batterier är för övrigt två st Exide Gel, som stått på samma ställe i båten sen dom inköptes 2003, eller kanske var det 2002... jag minns inte längre.
Elläran är jag hyfsat bekant med men det är en del år sen jag hade anledning att grotta ner mig i batteriteknik.

:o
/T
Jag föredrar att luta mig mot vad fabrikanterna skriver på sina sidor och mindre på alla åsikter som finns på olika diskussionsforum.
Det finns en del att läsa på http://www.optimabatteries.com/sv-se/support/faqs
gå ner till frågan Vad är ett GEL-batteri, där det skrivs: I allmänhet är gelbatterier mindre toleranta mot höga temperaturer och de laddas med lägre effekt än traditionella AGM-batterier.
Läser man på Exices hemsida om GEL-batterier står det: -Vi rekommenderar att man använder en laddare med en märkström som är högst 25 % av batteriets kapacitet (Ah-tal)
Det kan man tolka som ett försiktigt påpekande att inte ladda GEL-batterier för hårt. Var gränserna sedan går är ju individuellt för varje installation.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: AGM

Inlägg av Anders S » ons 22 apr 2015, 11:51

En fungerande strategi är att ha alla batterier av samma typ, för att förenkla laddningen. Reglerutrustning av olika sorter kan ofta justeras efter batterityp, men om inte, så är vanliga bly/syra-batterier både billiga och hållbara - om de sköts korrekt. Det går som regel bra att komplettera batteribankarna med nya batterier då de gamla tjänat ut med litet enklare batterier, också.

Har man en generator på sin motor, och använder den motorn emellanåt kan man fundera mycket på om man, i en segelbåt, behöver satsa på gel- eller AGM-batterier, vars fördel är att de tål vibrationer litet bättre. (Plattorna i blybatterer behöver stöd, normalt har fordonsbatterier tiräckligt stabil uppbyggnad även för båtar, men när man vill optimera kapacitet före stryktålighet kan AGM respektive Gel hjälpa till).

Men mina enkla batterierfarenheter pekar på att ekonomi-prissatta vanliga "våta" batterier, som kan toppas upp blir mest "värde-för-pengarna". De polska våta batterier som sattes in ca 2005 fungerar fortfarande, men sjunger på sista versen. Att mixa med annat än likadana, ihop med de två Biltemabatterierna som fungerat i 6 år gör jag inte.

Om alla batterier dör utslitningsdöden samtidigt kanske jag tänker om.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: AGM

Inlägg av AndersGustafsson » ons 22 apr 2015, 13:09

Måste bara tillägga att den enda orsaken att jag har ett GEL batteri, var att jag fick två, helt gratis.
/Anders G

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: AGM

Inlägg av oceansailor » ons 22 apr 2015, 15:05

paliswe skrev:Använder man AGM som förbrukningsbatterier och "småfjuttar" ut förbrukning och laddar upp igen så sjunker kapaciteten på batteriet under ett år eller två. Det upplevs som att spänningen sjunker ganska snabbt trots att man inte belastar det med mer än några A under några timmar.
Lösningen är att man laddar AGM en eller två ggr om året med en riktigt dum laddare, en sån där röd gammal plåtlåda (som bara flåsar på och som jag i alla andra inlägg har har sagt är så farlig). Men man ska bara ladda under 1-2 dygn och det efter att man normalladdat batteriet, så att man verkligen toppladdar batteriet mycket mer än de intelligenta laddarna klarar av. Då "lyfter" man upp kapaciteten igen och batteriet kan bli som nytt.

Jag fick göra det på mitt 150Ah AGM förra året då jag skällde på min leverantör och tyckte att batteriet var ju kasst! Men efter att han laddat upp det så som beskrivits ovan blev det bra och nu har jag just slutfört årets toppladdning.
Det Du pratar om är s.k. utjämningsladdning. Normalt gör man det under en begränsad tid. Upp till ca:15.5 V och 8 timmar. Men det är viktigt att veta att långtifrån alla AGM tillverkare godkänner eller rekommenderar detta. Kolla därför med tillverkaren innan man experimenterar med detta. Sedan kan det ju vara lämpligt att inte ha utrustning inkopplad som är känslig för hög spänning.

Sulfatering är anledning till att man behöver utjämningsladda. Har man flera batterier i banken kan man mäta spänningen på varje batteri. Om skillnaden är större än 0.03 V så kan det vara lämpligt att utjämningsladda.

Men återigen, kolla med tillverkaren om Du har AGM. Fritt ventilerade batterier är inte så känsliga. Gel är direkt olämpliga att utjämningsladda.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: AGM

Inlägg av T » ons 22 apr 2015, 15:42

paliswe skrev:
T skrev:Du undviker frågan om laddström kontra batterikapacitet. Men visst - vill/kan du inte svara så är det ok både för mig och mina batterier.
Mina batterier är för övrigt två st Exide Gel, som stått på samma ställe i båten sen dom inköptes 2003, eller kanske var det 2002... jag minns inte längre.
Elläran är jag hyfsat bekant med men det är en del år sen jag hade anledning att grotta ner mig i batteriteknik.

:o
/T
Jag föredrar att luta mig mot vad fabrikanterna skriver på sina sidor och mindre på alla åsikter som finns på olika diskussionsforum.
Det finns en del att läsa på http://www.optimabatteries.com/sv-se/support/faqs
gå ner till frågan Vad är ett GEL-batteri, där det skrivs: I allmänhet är gelbatterier mindre toleranta mot höga temperaturer och de laddas med lägre effekt än traditionella AGM-batterier.
Läser man på Exices hemsida om GEL-batterier står det: -Vi rekommenderar att man använder en laddare med en märkström som är högst 25 % av batteriets kapacitet (Ah-tal)
Det kan man tolka som ett försiktigt påpekande att inte ladda GEL-batterier för hårt. Var gränserna sedan går är ju individuellt för varje installation.
Jag litar inte heller särskilt mycket på vad som skrivs på olika diskussionsforum, det var därför jag hade synpunkter på ditt första inlägg som berörde gel-batterier. Du antydde att dom inte kunde läggas ner, att dom skulle vara känsliga för stötar, att gelen skulle ha någon annan nackdel jämfört med AGM (oklart vilken) samt att laddströmmen inte fick överstiga 10 A... men det är ju trevligt att du insett skillnaden mellan '10 A' och '25 % av batteriets kapacitet'. Och det går utmärkt att lägga dom ner, och dom är mycket stöt- och vibrationståliga, och gelen rinner inte ut ur höljet om det skulle råka bli hål i det.

:o
/T

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: AGM

Inlägg av paliswe » ons 22 apr 2015, 16:45

oceansailor skrev:Det Du pratar om är s.k. utjämningsladdning. Normalt gör man det under en begränsad tid. Upp till ca:15.5 V och 8 timmar. ...
Men återigen, kolla med tillverkaren om Du har AGM. Fritt ventilerade batterier är inte så känsliga. Gel är direkt olämpliga att utjämningsladda.
Jag gör det under upp till 48 timmar med en dum laddare som, till skillnad från en intelligent inte lägger av efter att ha uppnått toppspänningen efter en viss tid. Exakt vad som sker har jag inte fått helt klart för mig, bara att kapaciteten i mitt AGM (Ja, det ÄR ett AGM!) sjönk högst betydligt och krävde denna åtgärd för att piggna på sig igen. Jag har diskuterat detta mycket med batterileverantören, som inte är några amatörer, de är stora batterileverantörer och har varit det under många många år så de har erfarenhet av detta.
Men eftersom det är så okänt fenomen är det få som känner till det. Ni som har AGM-batterier och råkar ut för detta kan ju dra er till minnes vad Paliswe skrev en gång för stolligheter, det kanske inte var så tokigt som vissa tror att det är.

Därmed avslutar jag mina inlägg om detta i denna tråd.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: AGM

Inlägg av Seawolf » tor 23 apr 2015, 12:02

paliswe skrev:
oceansailor skrev:Det Du pratar om är s.k. utjämningsladdning. Normalt gör man det under en begränsad tid. Upp till ca:15.5 V och 8 timmar. ...
Men återigen, kolla med tillverkaren om Du har AGM. Fritt ventilerade batterier är inte så känsliga. Gel är direkt olämpliga att utjämningsladda.
Jag gör det under upp till 48 timmar med en dum laddare som, till skillnad från en intelligent inte lägger av efter att ha uppnått toppspänningen efter en viss tid. Exakt vad som sker har jag inte fått helt klart för mig, bara att kapaciteten i mitt AGM (Ja, det ÄR ett AGM!) sjönk högst betydligt och krävde denna åtgärd för att piggna på sig igen. Jag har diskuterat detta mycket med batterileverantören, som inte är några amatörer, de är stora batterileverantörer och har varit det under många många år så de har erfarenhet av detta.
Men eftersom det är så okänt fenomen är det få som känner till det. Ni som har AGM-batterier och råkar ut för detta kan ju dra er till minnes vad Paliswe skrev en gång för stolligheter, det kanske inte var så tokigt som vissa tror att det är.

Därmed avslutar jag mina inlägg om detta i denna tråd.
Det går att få bort en del av en sulfatering med en gammaldags "garageladdare" som bara består av transformator och likriktare. Laddspänningen och laddströmmen blir i dessa pulserande, med laddspänningar med toppvärden på kanske 18-20 volt. (Detta kan man se och mäta med ett oscilloskop) Som en följd av detta hydrolyseras en hel del vatten från syra/vattenblandningen. Man märker det i plaskande batterier på att det bubblar friskt inne i dem. Men det kan vara OK, så länge man kan efterfylla mera vatten efterhand.
När det gäller AGM så kan man troligen också spetsa saker som inre resistans gen att störtladda med garageladdare. Problemet är bara att det sker till priset av extra förlust av det lilla vatten som finns i dem, och som man inte kan återfylla. Så även om man i det korta perspektivet kan uppleva en förbättring, så kortar man den långsiktigare tiden tills de är alltför uttorkade internt.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: AGM

Inlägg av Spider » fre 24 apr 2015, 21:59

Jag kan inte mycket om olika batterier och har utan problem haft "vanliga" blöta batterier i alla år. Vad är vinsten med AGM som förbrukningsbank i en segelbåt? Jag tog för givet att det fanns någon fördel, därav trådstarten och funderingen att skaffa AGM nästa gång.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: AGM

Inlägg av Anders S » lör 25 apr 2015, 08:03

AGM (Absorbed Glass Mat) och gelbatterier (Elektrolyten i gelad form) är mer mekaniskt stabila än lika kompakta, lika "starka" "vanliga batterier". Traditionella batterier behöver stabilare (=tjockare och troligtvis annorlunda legerade) plattor för att hålla lika länge mot mekaniska påfrestningar och vibrationer (läs; fordon).

Sedan sätter man driftparametrarna litet annorlunda, så att de inbyggda rekombinatorknapparna i cellerna kan omvandla avgiven vätgas till vatten igen och på det sättet minskar man underhållsbehovet, ibland radikalt. Man ar tyvärr också bort underhållsmöjligheterna (om detta skulle behövas), men det bytet tycker man ofta är rimligt inom industrin. Litet som att smörjnipplar i framvagnen är borta, lederna är "permanentsmorda" och så byter man dem om detta behövs efter 20.000 mil. I bilar och fordon håller de här batterierna längre än de klassiska som de ersatt.

Mellanläget är traditionella bly/syra-batterier, som är tätade och där rekombinatorknappen gör att de håller lika länge som aldrig så välskötta vanliga batterier, eftersom påfrestningarna är rimliga i förhållande till dimensioneringen. Det är de batterierna som brukar ha en grön knapp(kula) i ett fönster, dvs en inbyggd hydrometer.

Det man bör veta är att våra (segelbåtars) driftfall är annorlunda och att det är mycket viktigare att våra batterier tål djupurladdning och kraftig laddning oavsett typ, snarare än att gel- eller -AGM är magiska ord för "kvalitet". Nu är det så väl att det ofta är så, eftersom de batterierna är mer påkostade än det allra billigaste lågprisskräpet. Men satsar man på "lågpris" skadar det inte att kunna serva dem, alltså plaskebatterier med cellproppar och en flaska destvatten emellanåt. (Eller dunk... som när jag upptäckte att det fanns proppar under "underhållsfritt"-dekalen på mina polska lågprisbatterier, inköpta i desperation då de gamla "tagit slut" (tjänat ut).
Anders S

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: AGM

Inlägg av Besqua » lör 25 apr 2015, 08:27

[quote="Spider"]Jag kan inte mycket om olika batterier och har utan problem haft "vanliga" blöta batterier i alla år. Vad är vinsten med AGM som förbrukningsbank i en segelbåt? Jag tog för givet att det fanns någon fördel, därav trådstarten och funderingen att skaffa AGM nästa gång.[/quote]
De tål djupurladdningar bättre, dock naggar du som alltid livslängden om du ofta "tömmer batteriet på energi.
De tål att stå snett, tom om du lyckas spräcka höljet ska ingen elak vätska komma ut.
Livslängden om du sköter det rätt ska vara avsevärt längre än på "vanliga" batterier.
Negativa egenskaper skulle kunna vara att du måste hålla koll på hur du laddar dom, gillar inte full spätta på laddaren hela laddningscykeln.

Så har jag fattat det hele...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: AGM

Inlägg av Seawolf » lör 25 apr 2015, 08:55

Hoppas detta bidrager till förståelsen.

Plaskande batterier, GEL-batterier och AGM "fyrkantiga" och AGM "spirallindade" typ 6-pack, alla finns konstruerade och byggda med fokus på olika egenskaper. Man kan ha tjockare plattbeläggningar och mindre totalyta (många djupa urladdningar) eller tunnare och större yta (liten djupurladdning men stor maxström). Förenklat kan man säga att man i första hand skall välja batteri efter vilken användning de är tänkta för (förbrukning eller högström), och sen i andra hand vilken typ de tillhör (AGM, GEL etc.)

Både GEL och AGM-batterier drabbas mycket mindre av interna skiktningar av syrans densitet än vad som sker i plaskande batterier. Därigenom blir de kemiska förloppen mera homogena utefter de interna ytorna, vilket ger bättre livslängd.

I ett båt rörs batteriet någorlunda vid sjögång, så batterierna i en båt som används någorlunda frekvent bör få något bättre livslängd bara av det skälet. Fast AGM och GEL är alltså inte så beroende av detta.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: AGM

Inlägg av oceansailor » lör 25 apr 2015, 20:04

Spider skrev:Jag kan inte mycket om olika batterier och har utan problem haft "vanliga" blöta batterier i alla år. Vad är vinsten med AGM som förbrukningsbank i en segelbåt? Jag tog för givet att det fanns någon fördel, därav trådstarten och funderingen att skaffa AGM nästa gång.
Fördelen med AGM är "inget" underhåll och lägre självurladdning.

Tittar vi på livslängd så blir det svårare att jämföra. En rättvis jämförelse vore att räkna på hur mkt. energi batteriet klarar att leverera under sin livstid.

Ett väl underhållet FV (plaskande batteri) är svårt att slå om man valt rätt typ av batteri till applikationen om man räknar med hur mkt. energien klarar att leverera innan det är slut. AGM eller Gel kostar minst 2-3 ggr jämfört med motsvarande typ/kvalitet av ett FV batteri men levererar normalt inte 2-3 ggr fler cykler.

Har man däremot en lite slarvig båtägare som inte ser till att fylla på vatten, missar att ladda ordentligt för att röra om i batteriet eller inte underhållsladdar under vinterhalvåret så är det inte otroligt att ett AGM/GEL är ett mer ekonomiskt val.

.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: AGM

Inlägg av Spider » sön 26 apr 2015, 22:04

Nu vet jag vilken laddare jag har, den heter Tecsup Integral 12V 15amp. I nuläget laddas förbrukningsbatterierna huvudsakligen av solceller, dock av generatorn vid motorgång. Det är två st 75Ah om jag mins rätt. Någon som kan råda mig, fortsätta med blöta eller byta till AGM?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: AGM

Inlägg av Anders S » mån 27 apr 2015, 07:02

Spider skrev:Nu vet jag vilken laddare jag har, den heter Tecsup Integral 12V 15amp. I nuläget laddas förbrukningsbatterierna huvudsakligen av solceller, dock av generatorn vid motorgång. Det är två st 75Ah om jag mins rätt. Någon som kan råda mig, fortsätta med blöta eller byta till AGM?
Har du gott om pengar (relativt sett, dvs din batteribudget)? Har du ordning på alla regulatorer? Behöver du AGM-batteriets mekaniska stabilitet? Riskerar du att batteriet skulle välta? Finns det ingen större risk att du ofta tömmer batteriet djupt (säg <25% kvar)?
Då köper du det dyrare AGM-batteriet. (Dyrare vid samma kapacitet)

Har du en segelbåt? Seglar du ibland (dvs, lutar batterierna och rör om sig)? Kan du komma åt batteriet för service någon gång? Kan du hälla på lagom mycket vatten? (inte helt på skoj, det finns batteriplaceringar som gör detta knepigare än man kan tro). Kan du anförtros med att komma ihåg att köpa destvatten? Laddar du kraftfullt och manligt, dvs har du en "dum" laddare som laddar fullt, men behöver din övervakande tillsyn?
Då köper du det billigare våta batteriet. (Billigare vid samma kapacitet).

Att tänka på: Våta batterier kan vara nominellt UH-fritt, men finns inga proppar att öppna (så det kan destvattnas efter rejäla laddningar) är det vanligen bara billigare än AGM (och Gel) - det är inte underhållbart och kan inte fyllas på.

Det finns vanligen ingenting i still med gratisluncher, ej heller här. Valet är en smaksak, och man väljer den sort man tror mera på. Det finns fördelar med båda typerna. Det är (som redan nämnts av mig och Seawolf) viktigare att välja rätt karaktäristika på batteriet än att välja typ. I segelbåten är ett förbrukarbatteri, som lämnar ström länge och som tar emot laddning effektivt är "rätt", och om det sedan är ett blött batteri eller ett AGM (eller Gel) är inte lika viktigt.

I min egen båt har jag våta batterier, två polska "lågpris" 100A (som lever än, köpta 2005) och två Biltema 110A standardbatterier, men slutna (sex år). Dessa samsas om samma generator, solpanel och WAECO-laddare och det går anständigt bra. De polska batterierna är i slutet på sin levnad, såpass vet jag.
Anders S

Skriv svar