Duschblandare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Duschblandare

Inlägg av HansH » tis 14 apr 2015, 15:13

Har gjort en "fulkoppling" av varmvatten till duschslangen på badplattformen.
Dvs bara anslutit varmvattnet strax innan duschkranen mha ett T-rör och en kulventil.
Funkar inte lika bra för mig som det gjorde på brorsans båt. Varmvattnet varierar i temp efter om pumpen går eller inte (har en liten "trycktank" så att inte pumpen går kontinuerligt). Resultatet är att det pulserar kallt/varmt - inte helt poppis hos den som duschar.
Termostatblandare för båtbruk är tämligen högt prissatta. Nån som hängt in en "vanlig" badrums/duschblandare i båten? Borde väl funka eller är de anpassade för annat vattentryck eller andra grejer som kan begränsa funktionen i en båt?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Duschblandare

Inlägg av Lasse L » tis 14 apr 2015, 16:20

VVS MARIA.jpg
Jag kör med vanlig hemma blandare som bärgats ur containern.
Lite besvärlig att dränera på vintern.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Duschblandare

Inlägg av omega » tis 14 apr 2015, 19:25

Hej
Inte så värst dyrt om du skall ha till aktern så kostar blandar boxen 389 och duschslang med Box o munstycke 298 på hjertmans
En hemma blandare är nog nästan lika dyr,om den skall vara inne i båten kostar en tvågrepps blandare 798 med duschslang,kan bara säga att det är bekvämt när duschen funkar som den skall
//Johan

Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Duschblandare

Inlägg av Ulf.Ason » tis 14 apr 2015, 20:09

Jag kör med en vanlig duschblandare, köpt på en byggmarknad längs en kanal i Holland. Var lite fundersam på om det förhållandevis låga trycket i systemet skulle påverka funktionen, men den fungerar precis som den ska.
// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Duschblandare

Inlägg av HansH » ons 15 apr 2015, 07:18

omega skrev:Hej
Inte så värst dyrt om du skall ha till aktern så kostar blandar boxen 389 och duschslang med Box o munstycke 298 på hjertmans
En hemma blandare är nog nästan lika dyr,om den skall vara inne i båten kostar en tvågrepps blandare 798 med duschslang,kan bara säga att det är bekvämt när duschen funkar som den skall
//Johan
Vill helst inte kapa upp nytt (större) hål i aktern för en ny blandarbox. Den befintliga för bara kallvatten är precis lagom. Tänkte sätta blandaren dolt monterad inne i stuvfacket och använda befintligt duschhandtags på/av-funktion.
Hemmablandare har jag redan (ett par stycken) i så nåt inköp behövs inte.
Frågan var mer runt funktionen hemmablandare vs båtspecifik sådan.
Vi har fungerande dusch inne i båten. Men den använder vi inte då användandet resulterar i att allt blir blött/fuktigt...

Skriv svar