Limma täckplatta till drev

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Limma täckplatta till drev

Inlägg av Glad_seglare » ons 08 apr 2015, 06:46

Hej på Er

Jag har ett sgelbåtsdrev på min båt. Mellan drevet och skrovet sitter en gummiplatta som är limmad mot skrovet. Skrovet är i glasfiber. Platan har lossnat lite här och var de sista säsongerna och blev intryckt av ngt i hålet där drevet kommer ut förra säsongen, vet inte hur. Efter alla bläsyrer beslutade jag att det var dags att byta plattan mot en ny. Det blev en VP original. I instruktionen står det att man ska limma med kontaktlim av god kvalité och att denna instruktion är för yrkesmän.

Har någon erfarenhet från att ha limmat bottenplatta mot skrov? Några tips på vad man ska och inte ska göra?

Hälsningar
Glad Seglare

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Limma täckplatta till drev

Inlägg av HansH » ons 08 apr 2015, 12:34

Har dålig erfarenhet av kontaktlim och den gummiplattan.
Kontaktlimmet kanske inte trivs i saltvatten...
Har istället använt Tremco Lim&Bygg-fog som tål både saltvatten och är UV-beständig.
Nackdelen mot kontaktlim är att det måste sättas i press mha lämpliga träskivor/brädor och stöttor ner till marken.
Fogen/limmet torkar långsamt.
VP's pris för gummiplattan är fö helt horribelt! 700kr...
Biltemas pirat är klart mer prisvärd.
Fast allra enklast är att köpa en bit industrigummi (finns på Biltema för några tior), göra en skåra i mitten o trä den över drevet.
Funkar klockrent. Har kört den varianten i ca 10år (bytt till nytt gummi en gång då gummit blev lite sprött efter ca 5 år).
Nu blev det dock en VP-platta igen då den ingår i VP's kit för byte av bälg. Går inte att välja bort och har självklart höjt priset på bälgen med 700kr.
Merförsäljning... :(

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Limma täckplatta till drev

Inlägg av T » ons 08 apr 2015, 15:09

Jag 'limmar' min med Sika. Rengöring, lätt slipning, av ytorna är förstås bra. Sen spacklar jag kanterna med samma Sika, så att det blir lite 'strömlinjeformat', dvs så att några vattenströmmar inte kan få tag om kanterna.

:o
/T

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Limma täckplatta till drev

Inlägg av paliswe » ons 08 apr 2015, 15:28

Det är viktigt att det är tillräckligt varmt för det lim man använder och att det får torka/härda länge på land. Sjösätter man inom 24 timmar ramlar det av oavsett lim. Helst ska det härda/torka flera dagar på land, gärna en hel vecka.

Skriv svar