Funderingar kring startbatteri och trycktankar
Funderingar kring startbatteri och trycktankar
Hej på er alla kunniga sailguide-vänner!
Jag har en Tohatsu 9.8hp fyrtaktare med elstart som jag haft på en mindre skärgårdseka tidigare. Jag funderar att använda den på min Maxi 77:a istället för den snurran som jag nu använder. Det jag klurar på är var jag ska göra av startbatteriet. Det enklaste och mest optimala för mig skulle vara att ha det i det aktre stuvfacket. Nu råkar det vara så att jag även brukar förvara trycktanken där när den inte används. Under gång för motor har jag alltid trycktanken på durken i sittbrunnen. Jag är lite rädd att det inte är helt riskfritt att förvara dessa båda i samma stuvfack med tanke på gnistbildning och flyktiga bensinångor. Vad tror ni? Räcker det att dela av stuvfacket och göra ett utrymme för batteribox?
Det andra stuvfacket är ett dåligt alternativ eftersom det skulle bli onödigt långa kablar till batteriet samt att wallas-värmaren är installerad där så jag har ingen lust att förvara bensintanken där heller.
Det vore väldigt intressant att höra era tankar kring detta.
Mvh P-A
Jag har en Tohatsu 9.8hp fyrtaktare med elstart som jag haft på en mindre skärgårdseka tidigare. Jag funderar att använda den på min Maxi 77:a istället för den snurran som jag nu använder. Det jag klurar på är var jag ska göra av startbatteriet. Det enklaste och mest optimala för mig skulle vara att ha det i det aktre stuvfacket. Nu råkar det vara så att jag även brukar förvara trycktanken där när den inte används. Under gång för motor har jag alltid trycktanken på durken i sittbrunnen. Jag är lite rädd att det inte är helt riskfritt att förvara dessa båda i samma stuvfack med tanke på gnistbildning och flyktiga bensinångor. Vad tror ni? Räcker det att dela av stuvfacket och göra ett utrymme för batteribox?
Det andra stuvfacket är ett dåligt alternativ eftersom det skulle bli onödigt långa kablar till batteriet samt att wallas-värmaren är installerad där så jag har ingen lust att förvara bensintanken där heller.
Det vore väldigt intressant att höra era tankar kring detta.
Mvh P-A
Re: Funderingar kring startbatteri och trycktankar
Kanske byta den till en lite mindre motor med inbyggd tank och manuell start så löser du båda problemen. Hade samma problem med en Maxi Racer och valde att skaffa en mindre ( även för viktens skull)
Re: Funderingar kring startbatteri och trycktankar
Det är väl en "undertryck"/sug tank du har.
Trycktankar fanns för 60 år sedan.
Trycktankar fanns för 60 år sedan.
Re: Funderingar kring startbatteri och trycktankar
Om du ids hänga på så många kilon på akterspegeln så tycker jag att det verkar väldigt onödigt att strula med ett separat startbatteri. Dra kablaget för elstarten till ditt vanliga förbrukarbatteri i stället. Inga överjordiska strömmar som krävs för den lilla maskinen så kablarna kan vara rimligt dimensionerade även om det är ett större avstånd.
Re: Funderingar kring startbatteri och trycktankar
Man lär så länge man lever!Lasse L skrev:Det är väl en "undertryck"/sug tank du har.
Trycktankar fanns för 60 år sedan.
Re: Funderingar kring startbatteri och trycktankar
Du har en fin poäng där. Får klura lite till.barry skrev:Om du ids hänga på så många kilon på akterspegeln så tycker jag att det verkar väldigt onödigt att strula med ett separat startbatteri. Dra kablaget för elstarten till ditt vanliga förbrukarbatteri i stället. Inga överjordiska strömmar som krävs för den lilla maskinen så kablarna kan vara rimligt dimensionerade även om det är ett större avstånd.