Propelleraxeltätning / genomföring

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Spikifoten
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 15 jul 2010, 22:37

Propelleraxeltätning / genomföring

Inlägg av Spikifoten » lör 28 mar 2015, 21:11

Hej,
Har nu blivit lycklig båtägare igen. På den nya båten sitter en tätning runt propelleraxeln. Från tätningen går en tunn slang enligt bilden (från nippeln som nästan gömmer sig bakom den vita slangen i förgrunden). Slangen slutar rakt ut i ingenting i ena stuvutrymmet. Det ser ut som om man borde smörja här innan sjösättning. Borde det sitta nåt på slangen eller är det bara att trycka fett genom slangen, eller har jag missuppfattat?
Bilagor
image.jpg

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Propelleraxeltätning / genomföring

Inlägg av Vilse » lör 28 mar 2015, 23:21

Fyll slangen med växelhusolja till utombordare. Normalt sett skall nivån ligga still, sjunker den men inget läckage syns kan det läcka akterut. Då bör detta åtgärdas annars kan cutlesslagret ta skada av oljan.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Propelleraxeltätning / genomföring

Inlägg av Besqua » sön 29 mar 2015, 11:00

Tänk på att inte " trycka " in oljan utan ta det försiktigt annars trycker du ut packboxen, prövat detta själv med vanlig oljekanna,
Någon har en behållare med olja på slangen men är allt ok går det åt rätt lite olja så det räcker med volymen i slangen.

Spikifoten
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 15 jul 2010, 22:37

Re: Propelleraxeltätning / genomföring

Inlägg av Spikifoten » sön 29 mar 2015, 19:50

Tack för svar. Jag trodde att det var lite som de gamla fettsmorda, men detta verkar ju betydligt bättre. Det är olja en bit upp i slangen, så då är nog allt som det ska vara.

Mycket nytt att lära med ny båt.

Nu ser vi bara fram emot en lika solig sommar som förra året :)

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: Propelleraxeltätning / genomföring

Inlägg av KaptenEvin » mån 04 maj 2015, 22:32

Tänkt på nivån på oljan i slangen.
Egentligen ska det inte vara någon olja i slangen, det är nämligen så du får vetskap om att det läcker.
Vatten har kommit in och oljan ska då gå upp i slangen för att signalera läckage.

Har länkat på bloggen för att kunna ändra länken om länken ändras vilket man inte kan göra i efterhand på alla forum
http://kaptenevin.se/2015/may/efterfragade-lankar.html

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: Propelleraxeltätning / genomföring

Inlägg av KaptenEvin » sön 19 mar 2017, 00:06

Fint, håller på att be om ursäkt för de länkar jag lagt ut som nu inte fungerar sen jag bytte webbhotell, var tydligen inne på något sådan här med.
Men det går att söka upp på sidan igen om man vill, www.kaptenevin.se

Ha det bra

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Propelleraxeltätning / genomföring

Inlägg av Anders S » sön 19 mar 2017, 09:41

KaptenEvin skrev:Tänkt på nivån på oljan i slangen.
Egentligen ska det inte vara någon olja i slangen, det är nämligen så du får vetskap om att det läcker.
Vatten har kommit in och oljan ska då gå upp i slangen för att signalera läckage.

Har länkat på bloggen för att kunna ändra länken om länken ändras vilket man inte kan göra i efterhand på alla forum
http://kaptenevin.se/2015/may/efterfragade-lankar.html
Nej, det där stämmer inte.

Har man en oljesmord packbox skall den ha olja i lagret och vattnet hejdas (och smörjer) den yttre läpptärtningen, medan oljan hålls på plats (och smörjer) de inre läpptätningarna. Det sitter MAO (minst) tre tätningar i en sådan packbox.

Skulle man då ha så litet olja i lagret att slangen är "torr" finns inte längre någon garanti för att oljetryck (det är obetydligt) och vattentryck balanserar och då kan vatten tränga in från utsidan utan att det är något större fel på tätningarna. Därför skall man se till att oljenivån i slangen är på ungefär samma höjd som vattenlinjen - då har man "lagom" balans i systemen.

Givetvis skall slangen gå väl över vattenlinjen och vara säkrad på lämpligt sätt. Skulle packboxen gå sönder riktigt ordentligt (mycket osannolikt) kommer det att kunna läcka in vatten, och "många droppar små..." kan börja gälla. Men innan detta händer måste två packboxar haverera rejält, så det händer inte ofta. Slangen för oljan måste (såklart) vara en oljetålig slang, för övrigt.
Anders S

Skriv svar