Manual/kunskap om PulsOtronic laddare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Manual/kunskap om PulsOtronic laddare

Inlägg av marede » fre 06 mar 2015, 13:24

Någon som sitter inne på en manual, eller kunskap om eller erfarenhet av denna laddare? En pulsotronic, gissningsvis 90-tal?? Den laddar i alla fall, så den fungerar :wink:. Men jag har ingen aning om funktioner eller hur avancerad den är, eller om det finns några inställningsmöjligheter.
WP_20150225_005.jpg
Edit: Stavfel
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Manual/kunskap om PulsOtronic laddare

Inlägg av marede » ons 11 mar 2015, 17:35

Jag besvarar mig själv ifall någon annan nu eller vid senare tillfälle söker samma info om denna laddare.

Jag har via annan kanal erhållit en enkel manual/instruktion som beskriver laddarens funktioner och hur man ska tolka dioderna. Bifogas här nedan.
Pulsotronic sida 1-2.JPG
Pulsotronic sida 3-4.JPG
Vidare fick jag även följande information: "...modellen gjordes av flera olika tillverkare men funktionen skall vara densamma.".
//Martin
Najad 34 HR -77

anlu58
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 02 sep 2019, 07:50

Re: Manual/kunskap om PulsOtronic laddare

Inlägg av anlu58 » mån 02 sep 2019, 07:55

Hej, jag kan inte se din manual för laddaren pulsotronic. Kan du skicka den till mig på anders.lundgren.hem@telia.com?
mvh Anders L.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Manual/kunskap om PulsOtronic laddare

Inlägg av marede » mån 02 sep 2019, 10:11

anlu58 skrev:
mån 02 sep 2019, 07:55
Hej, jag kan inte se din manual för laddaren pulsotronic.
...
...
mvh Anders L.
Du bör nu ha fått ett mail med tre filer; en PDF och två jpg.

Lycka till! :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Kajsa Kavat
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 02 sep 2019, 17:07

Re: Manual/kunskap om PulsOtronic laddare

Inlägg av Kajsa Kavat » tor 05 sep 2019, 16:19

Det finns en till som söker information om pulsotronic laddaren, nämligen jag. Jag har haft båten några år. Den enda diod som blinkat är den gröna, för att sen lysa fast när batteriet är laddat. Nu har den gula dioden börjat lysa när man laddar och även när batteriet är laddat. Konstigt, kan det vara att batterierna är trötta? Med en manual kan kanske man klura ut varför, så skicka gärna en till mig också, snälla.
Med vänliga hälsningar
Tore

Användarvisningsbild
Aphrodite29
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 09 apr 2017, 19:46

Re: Manual/kunskap om PulsOtronic laddare

Inlägg av Aphrodite29 » ons 26 maj 2021, 16:12

Hej,
Och en till :). Det verkar som om den lagt av. Jag behöver veta var säkringen sitter så jag kan kolla den. Kan du maila manualen till mig "Marede": bjorn.niklas@yahoo.se.

Tack på förhand!
Mvh
/Björn
/Björn
Aphrodite 291, 1981

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Manual/kunskap om PulsOtronic laddare

Inlägg av marede » tor 27 maj 2021, 08:07

Aphrodite29 skrev:
ons 26 maj 2021, 16:12
Hej,
Och en till :). Det verkar som om den lagt av. Jag behöver veta var säkringen sitter så jag kan kolla den. Kan du maila manualen till mig "Marede": bjorn.niklas@yahoo.se.

Tack på förhand!
Mvh
/Björn
Hej,

Min Pulsotronic la av förra sommaren. Det började osa bränt i en gästhamn. Jag tyckte det kom utifrån, och en motorbåt på andra sidan i vindriktningen höll på med eviga startförsök där motorn gick igång och sedan stannande. Det tog ett tag innan jag insåg att det brända kom från min båt och inte hans. Det visade sig vara laddaren som osade, i anslutningen till där 230V-kabeln gick in i chassit var det svärtat på insidan. Laddaren byttes till en Victron Energy Blue Smart vilket är en av de bättre båtrelaterade investeringarna jag gjort de senaste åren :D Nu ser jag i mobilen när den laddar, hur mycket, hur lång tid, när den är klar, historik, etc.

Så strular din laddare så byt till en ny är mitt tips. Men jag har så klart mejlat det jag har om Pulsotronic till dig ändå. :)

Lycka till!
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Aphrodite29
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 09 apr 2017, 19:46

Re: Manual/kunskap om PulsOtronic laddare

Inlägg av Aphrodite29 » tor 27 maj 2021, 19:41

Hej Martin!
Stort tack för manualen. Efter lite funderingar köpte jag en ny laddare. Din erfarenheter blev sista knuffen. Tack för det :). Jag satsade på samma laddare som du: Victron Energy. Det känns bra!
/Björn
/Björn
Aphrodite 291, 1981

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Manual/kunskap om PulsOtronic laddare

Inlägg av marede » tor 27 maj 2021, 20:46

Kul! :)

Jag måste ju bara förtydliga att jag inte har någon koppling alls till victron energy och att det finns andra producenter som erbjuder liknande produkter som säkert hade gjort mig lika nöjd.
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar