Uppdatera Garmin plotter

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Uppdatera Garmin plotter

Inlägg av Fredrik » fre 06 feb 2015, 13:28

Jag har en Garmin 3010 från 2009 som jag skulle vilja uppdatera med senaste firmware. Är det någon här som har en kortläsare att sälja eller låna ut alternativt någon som kan hjälpa mig att göra uppdateringen? Jag finns i Göteborgsområdet...

Har också planerat att uppdatera mina sjökort till plottern, vart kan jag vända mig för att göra detta?
X-342 SWE 18 "Kexet"

paliswe
Diamantmedlem

Re: Uppdatera Garmin plotter

Inlägg av paliswe » fre 06 feb 2015, 15:36

Jag har visserligen en 720 som jag uppdaterat ett antal gånger men jag tror att tillvägagångssättet är detsamma.
Man tar ur minneskortet och sätter det i en kortläsare som är ansluten till datorn
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... 3-0-p69002
Man tankar ner uppdateringen (ett program) till datorn och kör programmet som då packar upp sig och frågar var uppdateringen ska läggas. Man lägger det på minneskortet i roten (högst upp alltså, inte i någon katalog). Man tar minneskortet och stoppar in det i plottern som upptäcker att det ligger en uppdatering och väntar. Man följer intruktionerna och vips, så är allt klart!
Sjökortet får man gå med minneskortet till en återförsäljare som uppdaterar mot gängse prislista. SS Marin & Bilbehör i Sisjön är ett sådant företag.
http://www.ssbilbehor.se/startsida--c-185-1.aspx

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 06 feb 2015, 21:21

Det är korrekt att uppdateringen går till sås om Paliswe beskriver, men för de tidigare modellerna av Garmin (3010C och äldre) använder Garmin ett eget kort och en egen kortläsare, med programvara.

Vad gäller uppdaterade sjökort fanns det sådana ("Bluechart" för någon säsong sedan. Vad som finns nu vet jag inte. Fredrik kan PM:a så kan vi se vad som kan göras. Jag har en 3006 som haverererat och har läsare/skrivare med mera, och kan tänka mig att hjälpa till.
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 09 feb 2015, 16:40

Anders - du som är Garmin-expert :)
Är det samma kort och programvara som till min 292?
I så fall har jag ju ett kort (som du fixade) som Fredrik kan låna. Vi ligger ju dessutom på samma ställe...

robin_bockman
Trogen medlem

Inlägg av robin_bockman » sön 17 maj 2015, 20:03

Lite sent svar men jag har läsare och ett tomt kort över, säg till så kan jag skicka mot porto...

Skriv svar