Renovera segelbaatar

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
atif
Rookie

Renovera segelbaatar

Inlägg av atif » sön 30 nov 2014, 00:12

Tankte lara mig att bygga segelbaater men tankte att man kanske kan borja med attt kopa in gamla ruckel och renovera dem. Tips? var ska man borja? Hinder? osv. uppskattar svar

classelagare
Erfaren medlem

Re: Renovera segelbaatar

Inlägg av classelagare » mån 12 jan 2015, 22:54

vad har du för tillgång till lokaler verktyg, hitta båtar att öva på är nog minsta problemet.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 15 jan 2015, 19:03

Jag bara väntar på att någon i Baltikum eller Polen (eller Ryssland!) tar fasta på idén att seriöst börja renovera gamla segelbåtar. Det finns ju massor av båtar, vilkas grundskick är helt ok i motsats till vad fallet var under träbåtseran, då en båt efter ett par årtionden eller så var "slut". Men i Finland och Sverige är lönekostnaderna prohibitiva.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 15 jan 2015, 19:45

Funkar faktiskt i Sverige... eller gjorde
http://www.marieholmboat.se
Alla borde ha skägg

Archibald
Guldmedlem

Inlägg av Archibald » tor 15 jan 2015, 20:21

Det är mycket dyrt och arbetskrävande att renovera. Ekonomiskt är det förmodligen mycket svårt att få ihop. Endast nöjet att bevara och renovera gör det värt att göra detsamma i de flesta fall. Men det kanske kan finnas objekt som går att ro hem ekonomiskt. Att hitta och bedöma dessa objekt kräver en väldig massa kunskap och färdigheter.

Tro nu inte att jag inte tycker att man skall renovera gamla glasfiberbåtar. För det tycker jag att man skall. Det finns en hel uppsjö av mycket fina båtar som tyvärr inte byggs längre men som är värda att bevara, t.ex IF, många gamla orustbyggen, alla enderlein-, Sparkman&Stephenskonstruktioner. Listan kan göras lång på båtar värda ett bättre öde än att först hamna i raden som aldrig sjösätts och tids nog tigersågas ner.

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan tror jag att ekonomiskt är det mycket klokare att satsa på en båtbyggarutbildning än att lära sig genom renoveringar.

(Redigerat in ett glömt inte./A)
Senast redigerad av 1 Archibald, redigerad totalt 0 gånger.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 15 jan 2015, 21:31

Gissar det var just kostnaderna som fick Göran Helmer på Marieholm Båt att sluta. Har för mig att Nautor alltjämt renoverar gamla Swanar. Men Swan är ju förstås i en annan - ouppnåelig - kategori för de flesta.

Skriv svar