Motorbyte på segelbåt

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
alundin8
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 13:47

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av alundin8 » ons 18 mar 2015, 19:29

Jag är lite nyfiken på varför campari2 inte tyckte det var lönsamt att renovera sin gamla yanmar ysm12 motor?

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av sangris » ons 18 mar 2015, 22:50

Jag valde att byta ut min YSE8 av olika skäl. Det blev en bättre begagnad Lombardini 11hk
1. Jag ville ha mera styrka
2. Jag ville ha en tystare och mindre vibrerande motorgång
3. Jag ville ha lättare manövrering av motorn med ett enspakssystem
4. Jag ville ha en nyare motor för "trygghetens" skull

Fick jag vad jag sökte då?
Pga en annan utväxling på backslaget blev effekten på propellern ungefär densamma som förut. Motorn går tystare och vibrerar mindre med sina två cylindrar mot den gamla encylindriga. Dock låter och vibrerar den mera än vad jag hade förväntat mig. Reglaget med en spak är överlägset mkt bättre än det gamla systemet med en växelspak och en gasspak. Trygghet då? Tja, alla mekaniska maskiner kan krångla, oavsett om de är nya eller gamla. Redan på första turen stannade motorn pga ett kabelbrott, men helt klart känner jag mig säkrare och litar på att min maskin ska hålla många år framöver. Summa sumarum, jag är nöjd! Lombardini är en riktigt bra maskin.

Ps. Det gamla gasreglagesystemet var förödande då det även innebar att stopp av motorn var att dra gasspaken till "noll". Det fanns alltså inget givet läge för tomgång. Ett par tillfällen blev kritiska för mig i trängd hamnmanövrering, då motorn höll på att stanna pga att jag i ivern drog ner gasen för långt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av Anders S » tor 19 mar 2015, 08:05

alundin8 skrev:Jag är lite nyfiken på varför campari2 inte tyckte det var lönsamt att renovera sin gamla yanmar ysm12 motor?
Du får nog ett svar av campari2, men mitt svar är att om man ställer kostnaden för en garanterad renovering (med full garanti från motormannen) mot en ny motor är det inte säkert att prisskillnaden blir så stor.

Om man gör arbetet kommersiellt måste man räkna in demontering, återmontering, precis alla slitdelar, en hel del maskinarbete, nya ventiler, ny kamaxel och en massa saker som den kunnige privatrenoveraren (jag tvekar att skriva amatören, för det finns fler motorkunniga än på verkstäderna) kan välja att acceptera utan utbyte. Problemet för kommersiella firmor är att de inte har råd att chansa, eftersom de måste ge garantier.

Sedan är en motor ytterst sällan allvarligt sliten, utan har rostat sönder eller vanvårdats, och då gäller inte någonting annat än utbyte, för då finns kanske inget att renovera. En genomrostad kylkanal är inget som man lagar enkelt.
Anders S

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av KaptenEvin » lör 18 mar 2017, 23:51

Hej ville bara be om ursäkt för mina länkar som inte fungerar längre, tänkte inte på det nu när jag bytte webbhotell. Går att söka rätt allt material som jag hänvisar till igen på sidan. www.kaptenevin.se
Önskar er alla en härlig båtvår.

Campari2
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 01 okt 2014, 19:58

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av Campari2 » tor 31 aug 2017, 12:35

Ursäkta något sent svar....
Min gamla YSM12 var tidigare "ombyggd" till sjövattenkylning. Vid ett tillfälle fick jag ut ca 1,5dl rostiga metallbitar från kylkanalerna men motorn gick bra för övrigt. Priset att renovera eller köpa ny motor vart det samma om jag gjorde jobbet själv. Reservdelarna är inte billiga och sen är frågan vad som klassas som renovering? För mig är renovering byta topp kolvar lager oljepump horna cylindern motorkuddar mm. Det går att lämna in startmotor och generator och matarpunpen för genomgång och byte av slitdelar. Skulle jag renovera gamla motorn så har jag fortfarande 12hk och 1 cylinder som dessutom inte går att få stopp på eller backa. Jag hade även mycket vibrationer med den gamla motorn speciellt på tomgång. Tiden att renovera är mindre än att byta motor beroende på hur nya motorn passar. Lämna bort arbetet för renovering blir nog dyrare än att sätta in ny motor. Jag valde sjäkvklart att byta motor pga effekt och säkerhet. Inte roligt att borra motvind när det blåser 15 och hög sjö och göra 2-3 knop. Efter motorbytet vågade vi ge oss ut på längre seglingar och gå för motor i hårt väder. Kostnaden för mig vart 87t och då har jag bytt ALLT. motor axel reglage wire cuttleslager propellern avgasslangen ny oljesmord tätning till axeln mm. Rätt stor kostnad för en gammal båt. Men vi är ute 4 veckor om året samt några helger. Slår jag ut kostnaden på dessa år vi ska använda båten så blir det inte mycket. Vad kostar en utlandssemester för en familj? Vart en del jobb men är mycket nöjd med resultat.

Skriv svar