Motorbyte på segelbåt

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Motorbyte på segelbåt

Inlägg av KaptenEvin » ons 26 nov 2014, 22:03

Hej alla.
Om ni skulle byta motor i eran segelbåt.
Vad tycker ni är viktigast?
Är det priset?
Hur den nya motorn passar i den gamla motorbädden?

Samt vad tycker ni jag ska tänka på vid motorbyte?

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av KaptenEvin » ons 26 nov 2014, 22:04

Eller är det något annat ni tycker är viktigt?

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av Vilse » ons 26 nov 2014, 22:57

Bytte för några år sedan och för mig var det viktigast att inför en framtida försäljning jag har bra argument varför jag valde den motor och installationslösning jag nu har.
En bra start är att kontakta andra ägare av samma båttyp. Vidare är det ett plus om den nya motorn inte kräver stora ombyggnader, sådana kan vara svåra att överblicka hur de påverkar båten på sikt.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av sangris » ons 26 nov 2014, 23:54

Jag bytte också motor i min segelbåt för ett par år sedan. Jag hade några kriterier som jag ville uppfylla.

Driftsäkerhet.
Ljudvolym.
Enkelt byte.
Sist, men inte minst, priset.

Resultatet blev en bättre begagnad Lombardini LDW 502 M. Denna 2-cylindriga motor ersatte min drygt 30-åriga 1-cylindriga skakande och bullrande Yanmar YSE 8. Motorbädden fick manipuleras för att passa till nya motorkuddar, men det var också allt.
Jag gjorde hela bytet själv, så kostnaden hölls på en låg nivå. Jag hade nog föreställt mig en ännu tystare gång, men det är ändå skillnad mot den gamla motorn.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av toaen » tor 27 nov 2014, 07:15

Jag bytte motor på min motorseglare för några år sen.

Bytet hade en lång förhistoria, med krånglande hydraldrift mm.

När jag nämnde på nätet att jag bytt motor fick jag frågan av en av de flitiga skribenterna Lasse-L vilken motor jag valt.

Svarade helt sanningsenligt att jag inte valt nån motor - jag valde en mekaniker.

Han installerade en trecylindrig Lombardini på 30 Hk och byggde om motorbädden ganska mycket, eller rättare sagt byggde en nästan ny i aluminium på den minimala befintliga motorbädden till hydralmotorn. Visade sig senare att det var ett prisvärt alternativ.

Fick beställningen under Tisdagen. Båten låg vid hans kaj. Klart för provkörning på Fredagen vid 11-tiden.

http://thallatha.blogspot.se/2012/02/ny-motor.html
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av Anders S » tor 27 nov 2014, 07:46

Gör man jobbet själv? Då väljer man motor också, och det kan vara ett knepigt val. En av parametrarna är livslängd, och för att den skall uppnås krävs service och tillgång på slitdelar. Nu är de inte så många, men filter (luft-, bränsle- och olja) skall helst vara möjliga att få tag på efter lång tid. En "vanlig (=ofta förekommande) grundmotor är då en fördel, men luftfiltret kan vara "special" hur som helst. Mitsubishi är en sådan "standardmotor" som har flera olika marinmodeller, som då tillverkas av olika firmor. Barra för att det är en Mitsubishi betyder det inte att det som är påskruvat (råvattenpump, generator, avgassamlare, avgaskrök, motorfästen etc) är samma. Vaksamhet! Även kända företag använder standardmotorer som bas (Lombardini, Volvo etc).

När man bestämt sig för en motor som ser bra ut på papperet så dubbelkollar man. Ritningar brukar finnas, dessa får man läsa noga, avseende mått och sådant. Men gör man det noga (och kan komma åt att mäta!) kan man vara litet mindre orolig, för då kommer motorn att passa (eller så vet man vad som behöver fixas).

Var hamnar motorn i förhållande till propelleraxeln? vinkeln på denna pekar ut var växellådan och flänsen måste sitta. Blir det helt omöjligt av detta skäl?
Kan man i så fall få plats med en dubbel vinkelknut så att man kan vinkla ner motorn en smula? Räcker det med en annan typ av vinkelkoppling, vilket det sällan gör - de brukar mest vara för att kunna ha litet mjukare tassar).
Kan motorn monteras i båten OCH ha luft kvar runt sig så man kan komma åt den?
Når man alla viktiga storservicepunkter (vattenpumpen (intern och extern), eventuell kamrem etc)
Kan man bygga om befintliga motorfäste mha hjälpramar eller liknande - kan sme´n kanske göra fästen som justerar läget på tassarna eller kan man hitta på något annat? Att "skruva dit" en passbit eller två är något helt annat än att laminera in nya balkar.

När man sedan gör själva jobbet, så är det ju guldläge att göra motorrummet "som nytt" och planera ledningsdragning så allt ser seriöst ut. Tvätta, tvätta igen, måla, måla igen, ljudisolera och sådant görs med fördel med motorn ute, men det är ju självklart. Man kan ställa in sig på (särskilt om det är trångt) att man kan behöva ställa motorn på plats, och sedan ta ut den igen för att kunna göra detta jobb ordentligt. Det är inte kul att ha gjort ett fint arbete för att upptäcka att man borde gjort en utbyggnad för luftfiltret eller att motorn kommer för nära ett skott som man kan behöva flytta. Det omvända är aldrig ett problem, utan en fördel. Men i teorin vet man detta efter att ha läst ritningarna.

Jag sköter min motor mycket noga, av en god anledning.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av Lasse L » tor 27 nov 2014, 08:55

Bytte själv ut min Status Marin 5o Hkr (Penta MD 21a). mot Iveco 48 Hkr (Lombardini).
Ny motorbädd svetsade av U-balk. justerades i höjd så att pinnbultar inte behövdes. Motorkuddarna ligger direkt på U-balken. Nya motorn smalare.
Största "missen" i planeringen var avgassystemet, 50 mm till 60, och att det var placerat på fel sida, där gick ytterligare en dag för håltagning, fästen för vattenlås och svanhals.
Det snart historia, >10 år sedan, mycket nöjd med motorn.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av oceansailor » tor 27 nov 2014, 10:45

Prestanda:
Lågvarvig diesel med bra vridmoment tycker jag är en fördel.
Teknik:
Jag skulle undvika motorer med elektronik om det går. Jag gillar ursprungskonceptet att en dieselmotor går så länge det finns ren diesel sam luft.
Service:
Hur lätt kommer jag åt service punkterna när motorn sitter i motorrummet?
Reservdelar:
Hur ser reservdelsförsörjningen ut där jag tänker segla?
Pris:
Totalpris: Inköpskostnad-Installationskostnad-reservdelspriser-Livslängd
Livslängd:
Det tror jag är svårt att bedöma. Man får nog utgå ifrån att alla marinmotorer har ungefär samma livslängd. I slutändan kan det bli reservdelstillgången som avgör

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av SYBY » tor 27 nov 2014, 12:31

Ytterligare en aspekt vid motorbyte: Analysera varför den gamla motorn behöver bytas. Motorer i segelbåtar slits sällan ut.
I mitt fall för nio år sedan blev svaret att vatten trängt in i motorn in bakifrån, från ett dåligt utformat avgassystem. Högsta prio blev därför att köpa en ny motor där detta kunde åtgärdas. I min båt krävdes en motor med "high-riser" och den leverantör som hade ett sådant tillbehör till vettig kostnad var Beta Marine. Så en sådan blev det.
En konsekvens av valet är att slitdelar inte finns tillgängliga i båttillbehörshandeln. Man får lägga upp sitt eget lager. Det är inte svårt i internethandelns tidvarv, men kräver lite framförhållning. Möjligen påverkas andrahandsvärdet, men jag tänker behålla min båt länge.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av peterh » tor 27 nov 2014, 13:01

Ja, en motor som fungerar utan elektronik är ett måste.

EDIT :
fast jag är ganska inkonsekvent; jag har önskat mig en elmotor i stället, den är ju helt beroende av sin elektronik för
att fungera. Hur tänkte jag då??
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av sangris » tor 27 nov 2014, 17:11

Jag hade också mina tankar på elmotor, elektriker som jag är.... Batterierna hade lätt fått plats där motorn är idag och elmotorn där backslaget sitter. Tyst o fint hade det blivit också. Men....
Det finns ju tillfällen då vinden är svag och man har hemlängtan. Dessutom tycker vi om att gå kanaler lite då o då och då och då är frågan om batterierna hade räckt till.... Sedan har jag också ett intresse för förbränningsmotorer, så därför blev det en sådan.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av paliswe » tor 27 nov 2014, 18:11

SYBY skrev:Ytterligare en aspekt vid motorbyte: Analysera varför den gamla motorn behöver bytas. Motorer i segelbåtar slits sällan ut.
I mitt fall för nio år sedan blev svaret att vatten trängt in i motorn in bakifrån, från ett dåligt utformat avgassystem.
En mycket vanlig anledning till att motorer måste bytas är just vatteninträngning bakifrån. Detta kan lätt förhindras med en effektivt fungerande vacuumventil, som kopplas in efter sjövattenpumpen men före avgaskröken. Den vanligaste modellen, Volvo Pentas med en kopparmutter och en liten pip längst upp täpps igen väldigt lätt med vatten och rost i avgasventilen som följd.
Alla moderna dieslar (i storleksordningen upp till 50 hk) är mindre än t ex gamla Volvo Penta. Med en fungerande vacuumventil kan man en motor som är låg i modellen.

Alla båtar, även de som var identiska från början, har byggs om och modifierats på ett eller annat sätt. Därför finns det inte två båtar där förutsättningarna är exakt lika och det är därför oerhört svårt att ge råd i ett allmänt forum där man inte vet vlken motor som sitter i eller vilken båt man pratar om.
Men jag hålle rmed om många av de råd som ges i denna tråd, att man bör hålla sig till kända märken som kan ge god service, finns reservdelar och fungerande garantiåtagande (inte alltid det finns detta). En kunnigt företag i bakgrunden (även om man installerar själv) som ser helheten och kan ge goda råd för det är sällan det bara handlar om ENBART byte av motor, det är axeltätning, propeller, avgassystem, elsystem, bränslefilter, skrovgenomföringar, reglage, instrumentpanel, motorrumsisolering, kanske modifiering av luckor och huvar etc, etc.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av oceansailor » tor 27 nov 2014, 19:08

Kan bara hålla med Paliswe när det gäller vacumventilen. Volvos vacumventil sitter i många båtar och är en potentiell risk eftersom de sätter igen så lätt. Har man en sådan så skulle jag rekommendera att man byter ut den så fort som möjligt.

Att installera en motor i en båt är inte helt enkelt. Det är många saker som skall bli rätt för att undvika att vatten kommer in i motorn. Vacumventilen som krånglar är en möjlig orsak till att motorn fylls med sjövatten. En nästan lika vanlig orsak till vattenfylld motor är att den är felinstallerad från början. Har man inte järnkoll på alla fallgroparna kan det bli dyrt.

Ett råd kan ju vara att man gör grovjobbet. Monterar ut den gamla, snyggar upp i motorrummet, bygger om motorbädd om det krävs, men lämnar installationen till en fackman.

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av KaptenEvin » tor 27 nov 2014, 20:24

Wow vilken respon.
Kanon.
I båten sitter det idag en Yanmar YS12.
Måste sätta mig ner och läsa er alla era tips igen. Förvånad över så bra respons i slutet av November.

JA det är mycket som ska gås igenom mer än bara motorn när man kollar på tillbehörssidan och de installationerna.
Jag håller som sagt på att kollar runt.
Rent spontant har jag fastnat för Beta och att man kan få motorn special anpassad för den gamla motorbädden.
Känns som om det skulle underlätta avsevärt, då behöver jag bara sätta dig den på den gamla bädden och slipper ombyggnationer överhuvud taget.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Motorbyte på segelbåt

Inlägg av paliswe » fre 28 nov 2014, 08:20

Specialanpassningen för Beta innebär ingenting annat än att man sätter dit klossar som passar mellan båtens gamla skruvhål och till motorns fästen. Det kan man få från andra tillverkare också så det är inget unikt för Beta.

Skriv svar