Nya fönster/portlights

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
H-437
Trogen medlem

Nya fönster/portlights

Inlägg av H-437 » tis 11 nov 2014, 22:18

Hej!

Har en rival 22 som på sikt ska få lite uppfräschning.
Funderar på att byta de befintliga utanpåliggande plexirutorna mot ngt lite snyggare.
De befintliga hålen är rätt låga vilket är snyggt på båten och helst ska de nya rutorna inte bygga mer på höjden än de befintliga hålen i ruffsidan. Är det någon som monterat nya rutor på en innanförliggande fläns så att rutan hamna flushad mot ruffsidan?
Ett annat alternativ är portlights t ex gebo,moonlight mfl men det finns inga med tillräcklig längd (befintlig ruta är ca 900x150 mm) varför man måste plasta igen de befintliga hålen och såga upp nya.
Vet att ö-metall mfl gör anpassade rutor men kostnaden blir hög jmf med utseendet.
Såg att äldre x-båtar verkar ha en l-profil skruvad på insidan ruffsidan och rutan limmad/skruvad mot den

Tacksam för tips på bra lösningar

Spider
Diamantmedlem

Re: Nya fönster/portlights

Inlägg av Spider » ons 12 nov 2014, 07:43

Jag håller på med damma projekt. Tanken på att plasta en inv fläns gav jag upp då det innebär för mycket givande av inredning på vår båt. Vi kommer göra nya rutor i klarglas och garnera med aluminiumramar som vattenskärs efter ritning.

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » ons 12 nov 2014, 13:05

Hej,

själv tycker jag att Rivalen ser riktigt bra ut med utanpåliggande i någon mörktonad plastvariant. Går du den vägen kan jag rekommendera Stefan Tall på Stocksundet som är en klippa att resonera materialval och utskärningsalternativ med.

http://www.stocksundet.se/plexiglas-akrylplast/11

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » lör 15 nov 2014, 10:58

Jag har tagit bort mambans aluminiumramar och skruvat utanpåliggande rutor.
Därmed fick jag dubbelt så stort ljusinsläpp och hållbarare infästning, de gamla satt skruvade inifrån meg ganska små skruvar :D

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » lör 15 nov 2014, 12:32

Jaba.
Hur har du löst det på insidan då? Där blir ju en ful kant i gamla fönsterhålet som du måste dölja antar jag.

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » lör 15 nov 2014, 15:27

Bara en teaklist runt om och utjämnad fogmassa.

H-437
Trogen medlem

Inlägg av H-437 » tis 18 nov 2014, 22:10

Tack för tipsen, vi får se vad det blir beroende på tid mm.
Den som tänkt göra egna vattenskurna ramar, kommer ni göra både en inre och en yttre ram?
Vilket glas hade ni tänkt pc, makrolon eller härdad lamell?
Behöver egentligen endast byta en ruta men tror att ett par rutor i ram som inte bygger så mycket utanför befintligt hål skulle höja utseendet.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 18 nov 2014, 22:39

Finns bilder på en Rival 22 m klarglas i metallram här, http://albinnova424.blogspot.se/p/om-mig-oss.html
Smaken är ju olika, men jag gillar nog mörka utanpåliggande glasen bättre på den båten.
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 19 nov 2014, 10:21

H-437 skrev:Tack för tipsen, vi får se vad det blir beroende på tid mm.
Den som tänkt göra egna vattenskurna ramar, kommer ni göra både en inre och en yttre ram?
Vilket glas hade ni tänkt pc, makrolon eller härdad lamell?
Behöver egentligen endast byta en ruta men tror att ett par rutor i ram som inte bygger så mycket utanför befintligt hål skulle höja utseendet.
Vår båt har utanpåliggande "solbrillor" som Maxibåtarna hade så invändigt är det snygga avslut redan. Befintliga skruv går redan igenom ruffsidan och har kupolmutter på insidan så det montaget kommer vi återanvända. Jag gjorde samma jobb på en Shipman 28 för ca 15 år sedan men den gången syrafasta polerade ramar, ursnyggt tyckte många, men ganska dyrt faktiskt. Som fönstermaterial är tanken någon form av "plast", men inte tonat. På min förra båt ( Mamba 29) bytte jag rutor från tonat till klarglas och fick en "ny" båt invändigt. Där var det dock vanliga aluminiumramar som kunde återanbändas.

Skriv svar