Infästning avbärarlist i skrov

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Infästning avbärarlist i skrov

Inlägg av barry » mån 10 nov 2014, 10:42

Hur anser ni det bästa sättet att göra de gröna detaljerna i bilden nedan (materialval respektive infästning av):
hyllplan profilbild.jpg

Det rör sig om en avbärarlist för ett hyllplan som sträcker knappt en meter på djupet. Förutsättningar i övrigt:

Låga krav på finish på distansen, utrymmet under hyllan är inne i en stuv och syns inte ens när man öppnar stuven

Maximal last på hyllplanet 15 kg, listerna dimensioneras lämpligen för att tåla det dubbla.


Bästa egna idé så här långt är att göra en (två) L-formad list av rutskuren divinycell och sen laminera fast den med några varv matta, det känns dock spontant onödigt jobbigt.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Infästning avbärarlist i skrov

Inlägg av Besqua » mån 10 nov 2014, 17:44

PL 400, fäster på nästan allt, möjligen med undantaget, mjuk plast,fördel = du slipper plasta.
Ja Ja jag vet att det är förbjudet i yrkesmässigt bruk, men busbra är det.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Infästning avbärarlist i skrov

Inlägg av Anders S » mån 10 nov 2014, 19:00

Besqua skrev:PL 400, fäster på nästan allt, möjligen med undantaget, mjuk plast,fördel = du slipper plasta.
Ja Ja jag vet att det är förbjudet i yrkesmässigt bruk, men busbra är det.

Ibland är problemet inte att remsa fast en fästvinkel, utan att hålla den på plats och rigga upp stöd. Jag har i sådana fall använt lösningar av typen smältlim eller kontaktlim (små duttar), för att fästa den del man vill fästa litet ordentligare, och sedan har det varit drägligt att plasta fast olika delar, skott, hyllor med mera. Här kan man ju tänka sig att använda epoxy med fyllmedel för bärkraftens skull, och så sätter man hyllan med litet smältlim för stunden.

Men för att få stil på hyllan och ha den kvar över tid, så hade jag nog valt att fästa den ordentligt = epoxylim eller plastremsor.
Anders S

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Infästning avbärarlist i skrov

Inlägg av jaba » mån 10 nov 2014, 20:39

Eller 1 L-formad och 1 I-formad list i t.ex. Björkplywood som remsas fast på några punkter.
Behöver inte plasta hela vägen med de lasterna du skrivit.

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Infästning avbärarlist i skrov

Inlägg av barry » ons 12 nov 2014, 12:17

Kanon, tack för tipsen!

Skriv svar