Däcksförskruvning - "waste"

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Däcksförskruvning - "waste"

Inlägg av Jaramaz » mån 03 nov 2014, 14:35

Så var det dags för ett kärt ämne. toatömningens praktiska sida.

Vi måsta alla (nästan iaf) montera lämpliga don för att kunna (låtsas?) tömma toan via toatömningsstationer. Dessa don ... vad/vilka är bra?
För mig är det viktigaste kvalitet, montering och livslängd. Pris är sekundärt.

I båttillbehörskatalogerna finns det allt från ca 200:- och uppåt. De som kostar mer, som 600:- borde vara iaf lite bättre än de billiga. På vilket sätt då?

Med lite tur kanske det går att montera beslagen i höst ...

/Jaramaz

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Däcksförskruvning - "waste"

Inlägg av Anders S » mån 03 nov 2014, 15:10

Jag tror:

Metallbeslag, kromad brons, kromat lock och med en O-ring. Sedan några sådana extra, i rätt material (EPDM-gummi). Beslaget sätts på en liten rund platta, så det kommer upp från däck, man gör samma med vatten- och bränslebeslagen, som man samtidigt ser över. Min egen tanke är att skaffa olika lock, helst med olika öppningsverktyg för bajs, diesel och vatten, kanske till och med att vattenintaget flyttas från däck för att inte hamna i farozonen för fekaliesöl.

Det är inte kritiskt att spola vatten i bajstanken, men det kan vara trist att tömma vattentanken med bajssugen, dels funktionellt, dels med avseende på kontamination. Det har ju förekommit de som blandat samman diesel och dricksvatten. Att fylla diesel i toatanken är ju inte heller någon bra ide.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Däcksförskruvning - "waste"

Inlägg av peterh » mån 03 nov 2014, 15:58

*borttaget*
Senast redigerad av 1 peterh, redigerad totalt 0 gånger.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Däcksförskruvning - "waste"

Inlägg av Schvidja » mån 03 nov 2014, 16:20

Viktigt är att de är godkända enligt ISO 8099:2000 certifierad för vakuumtömning.
De nya sugstationerna ska vara byggda för den standarden som jag förstått det.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Däcksförskruvning - "waste"

Inlägg av sangris » mån 03 nov 2014, 21:45

Jag köpte mitt beslag hos Hjertmans, dock inte det ISO-certifierade, utan det lite kortare. Enkigt säljaren så hade det samma funktion, men eftersom jag skulle få ont om plats under däck fick det bli det kortare. Mitt beslag kommer ner i facket över tvättfatet i toan, därav platsbristen....
Beslaget har fungerat perfekt, värre är det med sugutrustningen som varit ur drift vid flera tillfällen, för att inte tala om de tillfällen det legat båtar "parkerade" så man inte kommer åt sugslangen. (Hinsholmen i Göteborg) I särklass världens sämsta placering av en toasug. :evil:

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Däcksförskruvning - "waste"

Inlägg av Lasse L » mån 03 nov 2014, 22:31

sangris skrev:Jag köpte mitt beslag hos Hjertmans, dock inte det ISO-certifierade, utan det lite kortare. Enkigt säljaren så hade det samma funktion, men eftersom jag skulle få ont om plats under däck fick det bli det kortare. Mitt beslag kommer ner i facket över tvättfatet i toan, därav platsbristen....
Beslaget har fungerat perfekt, värre är det med sugutrustningen som varit ur drift vid flera tillfällen, för att inte tala om de tillfällen det legat båtar "parkerade" så man inte kommer åt sugslangen. (Hinsholmen i Göteborg) I särklass världens sämsta placering av en toasug. :evil:
Håller med om att kajen i Hinsholmen inte är optimal, ofta ligger det båtar "ivägen".
Kajen "delas" med "sugkunder", närliggande marina som lyfter båtar där och GREFABS-mastkrans användare
Samt övriga "kollegor" som parkerar där tillfälligt.
Har gått till närliggande sug i (GREFAB) Saltholmen där det oftast är ledigt.
Det kan vara av intressant att veta vem som "äger" nyttjanderätten till kajen, GREFAB´s sug/mastkunder eller marinan?
Har marinan avtal med GREFAB att de kan nyttja kajen?

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Däcksförskruvning - "waste"

Inlägg av sangris » mån 03 nov 2014, 23:28

Samma helg som jag tog upp min båt i Hinsholmen, så hade en relativt stor segelbåt barrikaderat sig vid kajen så att sugtömning var omöjligt att utföra. Jag hade tur att komma förbi just när ägaren var på plats. De hade legat där med båten obemannad hela helgen på uppmaning av marinan som skulle lyfta upp båten på måndagen. Vi slog följe in till butiken (vi hade båda ärenden in där) och jag tog upp frågan med marina-ägaren och hon menar på att de arrenderar kajen för sin verksamhet av Grefab och såg inte att det skulle finnas något hinder i att de uppehåller kajen och hindrar andra båtar från att sugtömma sina toatankar. De betalar väl för att använda kajen som sin egen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Däcksförskruvning - "waste"

Inlägg av Anders S » tis 04 nov 2014, 06:56

Det här kommer ju att bli ett bekymmer, ifall man vill kunna (låtsas?) tömma sin bajstank (som Jaramaz så elegant uttryckte saken). Är det så att kommuner, marinor och hamnar inte gör sitt i detta, så kommer ju viljan att ta en omväg, vänta på sin tur och i största allmänhet vara lojal att bli så liten att den blir obefintlig.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Däcksförskruvning - "waste"

Inlägg av peterh » tis 04 nov 2014, 08:46

Anders S skrev:Det här kommer ju att bli ett bekymmer, ifall man vill kunna (låtsas?) tömma sin bajstank (som Jaramaz så elegant uttryckte saken). Är det så att kommuner, marinor och hamnar inte gör sitt i detta, så kommer ju viljan att ta en omväg, vänta på sin tur och i största allmänhet vara lojal att bli så liten att den blir obefintlig.
Jag råkade ut för detta i sjötorp för några år sedan, en båt hade "parkerat" vid sugtömmningen.

Nåja, slangen räckte över, så jag lade mig utanför honom och traskade med den droppande slangen tvärs över båten och
kunde sugtömma min båt. Tyvärr droppade det ännu mera men det kunde jag inte göra något åt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Däcksförskruvning - "waste"

Inlägg av sangris » tis 04 nov 2014, 16:36

Ja, och om det blir besvärligt att komma åt sugtömningsstationerna så lär flertalet (vi?) att fortsätta tömma i havet och det lustiga i kråksången är att ingen kommer att märka något om ingen blir tagen på bar gärning, vill säga. Men den risken är nog väldigt liten. Ingen kommer att märka något eftersom det vi fritidsbåtar släpper ut i havet är så försvinnande litet i sammanhanget att det inte är mätbart. Det kan lika gärna vara sälarna på kobben en bit bort som varit ner i vattnet och skitit! Eller kanske lastfartyget som ligger inne vid kaj. De släpper sitt rakt ut....
Etiskt sett håller jag med om att sugtömning är bra, men det måste också fungera i praktiken.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Däcksförskruvning - "waste"

Inlägg av Mackey » tor 06 nov 2014, 14:21

Vi skulle tömma tanken i Oxelösund i somras, båda sugstationerna var ur funktion.

Vi tömde utanför Oxelösund och mailade till kommunen.

Nu tömmer vi bajs utanför Femöre (en ö nära centrum) eftersom ingen av sugtömningsanläggningarna fungerar.

Mackey

PS
I själva verket väntade vi till vi var lite längre ut.
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Däcksförskruvning - "waste"

Inlägg av Lasse L » tor 06 nov 2014, 18:30

sangris skrev:Samma helg som jag tog upp min båt i Hinsholmen, så hade en relativt stor segelbåt barrikaderat sig vid kajen så att sugtömning var omöjligt att utföra. Jag hade tur att komma förbi just när ägaren var på plats. De hade legat där med båten obemannad hela helgen på uppmaning av marinan som skulle lyfta upp båten på måndagen. Vi slog följe in till butiken (vi hade båda ärenden in där) och jag tog upp frågan med marina-ägaren och hon menar på att de arrenderar kajen för sin verksamhet av Grefab och såg inte att det skulle finnas något hinder i att de uppehåller kajen och hindrar andra båtar från att sugtömma sina toatankar. De betalar väl för att använda kajen som sin egen.
Har tagit upp "frågan" med HBF som skall "titta" på den.
http://hinsholmen.se/

Skriv svar