Täckplatta till drev VP 120
Täckplatta till drev VP 120
Blev lite fundersam när jag jämförde mellan Hjertman och Biltemas priser på täckplattan som man limmar fast på skrovet.
749 kr på Hjertman och 249 kr (!)på Biltema. Hur är det möjligt är väl min första fråga. Den andra frågan är väl om någon av er har satsat på lågprisalternativet och om ni i så fall vill delge er uppfattning.
Gummiflärpen har ju ingen som helst säkerhetsfunktion utan dess syfte är ju endast att vattnet ska strömma längs skrovet. Så bara efter att ha kollat på nätet är ju valet givet. Eller??
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... ROV-25215/
749 kr på Hjertman och 249 kr (!)på Biltema. Hur är det möjligt är väl min första fråga. Den andra frågan är väl om någon av er har satsat på lågprisalternativet och om ni i så fall vill delge er uppfattning.
Gummiflärpen har ju ingen som helst säkerhetsfunktion utan dess syfte är ju endast att vattnet ska strömma längs skrovet. Så bara efter att ha kollat på nätet är ju valet givet. Eller??
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... ROV-25215/
Re: Täckplatta till drev VP 120
Volvo Pentas riktpris är 768:- inkl moms. Det är den som Hjertmans säljer något billligare.
Med det priset kan man undra varför man köper den dyrare, sådan skillnad i kvalité kan det ju inte vara för en gummiflärp.
Med det priset kan man undra varför man köper den dyrare, sådan skillnad i kvalité kan det ju inte vara för en gummiflärp.
Re: Täckplatta till drev VP 120
Logik: Biltema säljer INTE den kritiska komponenten, den som kan sänka båten om den spricker. Däremot säljer de den okritiska komponenten, den som man, vid ett haveri, kan ersätta med en ny, ett presentkort och ett "Förlåt!".sailaway skrev:Blev lite fundersam när jag jämförde mellan Hjertman och Biltemas priser på täckplattan som man limmar fast på skrovet.
749 kr på Hjertman och 249 kr (!)på Biltema. Hur är det möjligt är väl min första fråga. Den andra frågan är väl om någon av er har satsat på lågprisalternativet och om ni i så fall vill delge er uppfattning.
Gummiflärpen har ju ingen som helst säkerhetsfunktion utan dess syfte är ju endast att vattnet ska strömma längs skrovet. Så bara efter att ha kollat på nätet är ju valet givet. Eller??
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... ROV-25215/
Jag är säker på att det säger något till oss, bara inte vad...
Anders S
Re: Täckplatta till drev VP 120
Har använt Biltemas täckplatta många år utan problem. Den är ju till funktionen rent kosmetisk. Gummits största fiende, UV-strålningen, kommer ju inte heller åt, så de är inte så känsligt. Däremot har t ex Biltemas ryckdämpare en "begränsad livslängd", medan Forshedas tycks vara eviga (= har hållit i 28 år, so far...)
Re: Täckplatta till drev VP 120
Har också Biltemas täckplatta sedan ett par år. Formen var identisk med den gamla trötta (original?) och kostade som sagt en tredjedel. Verkar vara oförändrad efter två år.
Alla borde ha skägg
Re: Täckplatta till drev VP 120
Värt att notera är att efter att Biltema började sälja sina "kopie-täckplattor" så har VP ändrat hur deras produkt paketeras.
Man kan numera inte köpa endast ny bälg utan man måste köpa ett "kit" där både bälg och täckplatta ingår.
Som av en slump kostar det förnyade kitet 700 kr mer än förut då det gick att köpa bälg utan täckplatta...
Man kan numera inte köpa endast ny bälg utan man måste köpa ett "kit" där både bälg och täckplatta ingår.
Som av en slump kostar det förnyade kitet 700 kr mer än förut då det gick att köpa bälg utan täckplatta...
Re: Täckplatta till drev VP 120
Jag tror poängen är ungefär så här: Om man limmat på täckplattan litet halvbra, så lossnar den, och behöver man en ny, så finns Biltema. De illistiga Volvopentianerna har förstås insett detta, och vet också att när det är bälgbyte, så säljer de på detta sätt täckplattan också. Nu har jag inte ett drev, men om jag hade haft det, så hade jag betalat extra för sinnesfriden med en beprövad bälg. Täckplattan kan ju vara detsamma, där verkar det ju vara viktigast med rätt sorts lim.
I den stora bälgbytarkonkursen (arbete + bälg) är ju några hundra för täckplattan inte så betungande och, det bör sägas, bälgen säljer inte Biltema, vilket kan vara bra på alla sätt.
I den stora bälgbytarkonkursen (arbete + bälg) är ju några hundra för täckplattan inte så betungande och, det bör sägas, bälgen säljer inte Biltema, vilket kan vara bra på alla sätt.
Anders S
Re: Täckplatta till drev VP 120
Tack för att ni delar med er! Det får bli en tur till stora bilvaruhuset
Re: Täckplatta till drev VP 120
Vid bälgbyte kan metallringen som klämmer ovanifrån behöva bytas, i mitt fall är den rostig, 3041 kr, skoj va...
Re: Täckplatta till drev VP 120
Det där måste vara en av de mest lönsamma produkter som VP har i sitt sortiment när det gäller tillverkningskostnad vs pris.Besqua skrev:Vid bälgbyte kan metallringen som klämmer ovanifrån behöva bytas, i mitt fall är den rostig, 3041 kr, skoj va...
Jag lämnade in min metallring på blästring och epoximålning - kostade en femhundring.
Ringen har rejäl godstjocklek så det skall nog rosta rejält innan den behöver bytas pga problem med hållfastigheten.
Re: Täckplatta till drev VP 120
HansH skrev:Det där måste vara en av de mest lönsamma produkter som VP har i sitt sortiment när det gäller tillverkningskostnad vs pris.Besqua skrev:Vid bälgbyte kan metallringen som klämmer ovanifrån behöva bytas, i mitt fall är den rostig, 3041 kr, skoj va...
Jag lämnade in min metallring på blästring och epoximålning - kostade en femhundring.
Ringen har rejäl godstjocklek så det skall nog rosta rejält innan den behöver bytas pga problem med hållfastigheten.
Jag tror att man kan stålborsta den (med maskin) och måla den alldeles själv också, med minimalt sämre resultat, men med något mer armbågsolja i processen...
Sedan måste man ju påminna om hur reservdelar prissätts:
Att tillverka delen, 41 kr
Att ha den på en hylla till den behövs, 975 kr
Att veta var den finns 1225 kr
Att avlöna gubben som under många år är beredd att hämta rätt grej, på rätt hylla, när kunden behöver den, 1000 kr.
3041 kr, varsågod och skölj...
Detta sagt: När det är dags att byta bälg, så är det ju VIKTIGT att allt är tiptop. Grejorna skall ju sitta i 7 år (minst) och inget får ju hända, just där.
Anders S
Re: Täckplatta till drev VP 120
Det går säkert bra! Viktigare är att (som Anders S sa)ta bort gammalt lim och limma ordentligt. Använde xylen för borttagningen och en "tapettrissa" för att noga pressa fast plattan.sailaway skrev:Tack för att ni delar med er! Det får bli en tur till stora bilvaruhuset