Täckplatta till drev VP 120

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
sailaway
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 11 jul 2010, 17:12
Kontakt:

Täckplatta till drev VP 120

Inlägg av sailaway » lör 01 nov 2014, 21:14

Blev lite fundersam när jag jämförde mellan Hjertman och Biltemas priser på täckplattan som man limmar fast på skrovet.
749 kr på Hjertman och 249 kr (!)på Biltema. Hur är det möjligt är väl min första fråga. Den andra frågan är väl om någon av er har satsat på lågprisalternativet och om ni i så fall vill delge er uppfattning.
Gummiflärpen har ju ingen som helst säkerhetsfunktion utan dess syfte är ju endast att vattnet ska strömma längs skrovet. Så bara efter att ha kollat på nätet är ju valet givet. Eller??
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... ROV-25215/

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Täckplatta till drev VP 120

Inlägg av paliswe » lör 01 nov 2014, 21:36

Volvo Pentas riktpris är 768:- inkl moms. Det är den som Hjertmans säljer något billligare.
Med det priset kan man undra varför man köper den dyrare, sådan skillnad i kvalité kan det ju inte vara för en gummiflärp.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Täckplatta till drev VP 120

Inlägg av Anders S » lör 01 nov 2014, 22:03

sailaway skrev:Blev lite fundersam när jag jämförde mellan Hjertman och Biltemas priser på täckplattan som man limmar fast på skrovet.
749 kr på Hjertman och 249 kr (!)på Biltema. Hur är det möjligt är väl min första fråga. Den andra frågan är väl om någon av er har satsat på lågprisalternativet och om ni i så fall vill delge er uppfattning.
Gummiflärpen har ju ingen som helst säkerhetsfunktion utan dess syfte är ju endast att vattnet ska strömma längs skrovet. Så bara efter att ha kollat på nätet är ju valet givet. Eller??
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... ROV-25215/
Logik: Biltema säljer INTE den kritiska komponenten, den som kan sänka båten om den spricker. Däremot säljer de den okritiska komponenten, den som man, vid ett haveri, kan ersätta med en ny, ett presentkort och ett "Förlåt!".

Jag är säker på att det säger något till oss, bara inte vad... :mrgreen:
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Täckplatta till drev VP 120

Inlägg av eriksbo1 » lör 01 nov 2014, 23:42

Har använt Biltemas täckplatta många år utan problem. Den är ju till funktionen rent kosmetisk. Gummits största fiende, UV-strålningen, kommer ju inte heller åt, så de är inte så känsligt. Däremot har t ex Biltemas ryckdämpare en "begränsad livslängd", medan Forshedas tycks vara eviga (= har hållit i 28 år, so far...)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Täckplatta till drev VP 120

Inlägg av Peter_K » sön 02 nov 2014, 20:58

Har också Biltemas täckplatta sedan ett par år. Formen var identisk med den gamla trötta (original?) och kostade som sagt en tredjedel. Verkar vara oförändrad efter två år.
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Täckplatta till drev VP 120

Inlägg av HansH » tis 04 nov 2014, 13:08

Värt att notera är att efter att Biltema började sälja sina "kopie-täckplattor" så har VP ändrat hur deras produkt paketeras.
Man kan numera inte köpa endast ny bälg utan man måste köpa ett "kit" där både bälg och täckplatta ingår.
Som av en slump :roll: kostar det förnyade kitet 700 kr mer än förut då det gick att köpa bälg utan täckplatta...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Täckplatta till drev VP 120

Inlägg av Anders S » tis 04 nov 2014, 14:59

Jag tror poängen är ungefär så här: Om man limmat på täckplattan litet halvbra, så lossnar den, och behöver man en ny, så finns Biltema. De illistiga Volvopentianerna har förstås insett detta, och vet också att när det är bälgbyte, så säljer de på detta sätt täckplattan också. Nu har jag inte ett drev, men om jag hade haft det, så hade jag betalat extra för sinnesfriden med en beprövad bälg. Täckplattan kan ju vara detsamma, där verkar det ju vara viktigast med rätt sorts lim.

I den stora bälgbytarkonkursen (arbete + bälg) är ju några hundra för täckplattan inte så betungande och, det bör sägas, bälgen säljer inte Biltema, vilket kan vara bra på alla sätt.
Anders S

sailaway
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 11 jul 2010, 17:12
Kontakt:

Re: Täckplatta till drev VP 120

Inlägg av sailaway » ons 05 nov 2014, 17:51

Tack för att ni delar med er! Det får bli en tur till stora bilvaruhuset :wink:

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Täckplatta till drev VP 120

Inlägg av Besqua » tor 06 nov 2014, 09:38

Vid bälgbyte kan metallringen som klämmer ovanifrån behöva bytas, i mitt fall är den rostig, 3041 kr, skoj va...

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Täckplatta till drev VP 120

Inlägg av HansH » tor 06 nov 2014, 12:58

Besqua skrev:Vid bälgbyte kan metallringen som klämmer ovanifrån behöva bytas, i mitt fall är den rostig, 3041 kr, skoj va...
Det där måste vara en av de mest lönsamma produkter som VP har i sitt sortiment när det gäller tillverkningskostnad vs pris.
Jag lämnade in min metallring på blästring och epoximålning - kostade en femhundring.
Ringen har rejäl godstjocklek så det skall nog rosta rejält innan den behöver bytas pga problem med hållfastigheten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Täckplatta till drev VP 120

Inlägg av Anders S » tor 06 nov 2014, 13:34

HansH skrev:
Besqua skrev:Vid bälgbyte kan metallringen som klämmer ovanifrån behöva bytas, i mitt fall är den rostig, 3041 kr, skoj va...
Det där måste vara en av de mest lönsamma produkter som VP har i sitt sortiment när det gäller tillverkningskostnad vs pris.
Jag lämnade in min metallring på blästring och epoximålning - kostade en femhundring.
Ringen har rejäl godstjocklek så det skall nog rosta rejält innan den behöver bytas pga problem med hållfastigheten.

Jag tror att man kan stålborsta den (med maskin) och måla den alldeles själv också, med minimalt sämre resultat, men med något mer armbågsolja i processen...

Sedan måste man ju påminna om hur reservdelar prissätts:

Att tillverka delen, 41 kr
Att ha den på en hylla till den behövs, 975 kr
Att veta var den finns 1225 kr
Att avlöna gubben som under många år är beredd att hämta rätt grej, på rätt hylla, när kunden behöver den, 1000 kr.

3041 kr, varsågod och skölj...


Detta sagt: När det är dags att byta bälg, så är det ju VIKTIGT att allt är tiptop. Grejorna skall ju sitta i 7 år (minst) och inget får ju hända, just där.
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Täckplatta till drev VP 120

Inlägg av eriksbo1 » tor 06 nov 2014, 14:22

sailaway skrev:Tack för att ni delar med er! Det får bli en tur till stora bilvaruhuset :wink:
Det går säkert bra! Viktigare är att (som Anders S sa)ta bort gammalt lim och limma ordentligt. Använde xylen för borttagningen och en "tapettrissa" för att noga pressa fast plattan.

Skriv svar