Mamba 31 byta motor
Mamba 31 byta motor
Hej!
Finns det någon som har bytt motor på sin mamba 31?. Går det att få ut motorn komplett utan att dela den. Motorn är 11 cm bredare än nedgången. Jag ska byta till en penta D1-20. Vore tacksam för svar.
Johnny
Finns det någon som har bytt motor på sin mamba 31?. Går det att få ut motorn komplett utan att dela den. Motorn är 11 cm bredare än nedgången. Jag ska byta till en penta D1-20. Vore tacksam för svar.
Johnny
Re: Mamba 31 byta motor
Jag har ingen aning om måtten på din båt, eller motorn. Men det är ingalunda ovanligt att man hittar saker inne i båten som man inte på något sätt kan förstå hur det kommit på plats, t e x tankar och motorer. Då gäller det att tänka till en smula: Kan man orientera motorn på något sätt som gör den smalare, kan man lirka med den vid lyftet eller kan man behöva lossa något på den som ökar bredden. En gissning (du talar om bredd) är att generatorn sticker ut från sidan rätt ordentligt; en generator tar man enkelt bort och sätter tillbaka. Den andra rimligt möjliga delen torde vara avgassamlaren. Ibland är det motorfästena som kan tas av, ifall de bygger långt ut från sidan av motorn.Campari2 skrev:Hej!
Finns det någon som har bytt motor på sin mamba 31?. Går det att få ut motorn komplett utan att dela den. Motorn är 11 cm bredare än nedgången. Jag ska byta till en penta D1-20. Vore tacksam för svar.
Johnny
På en del båtar finns det en öppning för motorbyte, som i en del fall är så väl fördold att man inte ser den enkelt. I min båt är hela sittbrunnsdurken löstagbar, vilket ingen kan se ovanifrån, för där ligger teak, som (i så fall) naturligtvis får hanteras, och en förmögenhet i tätningsmedel kommer att åtgå för att sätta tillbaka allt. (Jag kollar alltså oljan på annat sätt... ) Nu har du säkert koll på den saken, men har du inte tänkt tanken ännu, kolla!
Sedan gäller det ju att göra samma mätkoll på den motor man byter till, så att man i lugn och ro har "förminskat" den om det behövs. När motorn hänger i kranen (som kostar per timme) vill man inte upptäcka att man borde haft ett par ovanliga verktyg till hylsnyckelsatsen.
Anders S
Re: Mamba 31 byta motor
Det är ingalunda mindre ovanligt att stora tunga saker, som motor och tankar placerats i båten innan däcket las på och inredningen färdigställdes och sen inte går att få ut utan en större uppsättning verktyg.Anders S skrev:Jag har ingen aning om måtten på din båt, eller motorn. Men det är ingalunda ovanligt att man hittar saker inne i båten som man inte på något sätt kan förstå hur det kommit på plats, t e x tankar och motorer. Då gäller det att tänka till en smula: Kan man orientera motorn på något sätt som gör den smalare, kan man lirka med den vid lyftet eller kan man behöva lossa något på den som ökar bredden. En gissning (du talar om bredd) är att generatorn sticker ut från sidan rätt ordentligt; en generator tar man enkelt bort och sätter tillbaka. Den andra rimligt möjliga delen torde vara avgassamlaren. Ibland är det motorfästena som kan tas av, ifall de bygger långt ut från sidan av motorn.Campari2 skrev:Hej!
Finns det någon som har bytt motor på sin mamba 31?. Går det att få ut motorn komplett utan att dela den. Motorn är 11 cm bredare än nedgången. Jag ska byta till en penta D1-20. Vore tacksam för svar.
Johnny
På en del båtar finns det en öppning för motorbyte, som i en del fall är så väl fördold att man inte ser den enkelt. I min båt är hela sittbrunnsdurken löstagbar, vilket ingen kan se ovanifrån, för där ligger teak, som (i så fall) naturligtvis får hanteras, och en förmögenhet i tätningsmedel kommer att åtgå för att sätta tillbaka allt. (Jag kollar alltså oljan på annat sätt... ) Nu har du säkert koll på den saken, men har du inte tänkt tanken ännu, kolla!
Sedan gäller det ju att göra samma mätkoll på den motor man byter till, så att man i lugn och ro har "förminskat" den om det behövs. När motorn hänger i kranen (som kostar per timme) vill man inte upptäcka att man borde haft ett par ovanliga verktyg till hylsnyckelsatsen.
/T
Re: Mamba 31 byta motor
Det förekommer. Är det så i Mamba31-fallet ? Tankar är stora, och motorer är tunga, i båda fallen anledningar att (särskilt i serieproduktion) installera dem rationellt och enkelt. Kanske kan luckgaraget och luckan plockas ut, kanske är det inga problem om man kan hantera motorn på rätt sätt. Ett rakt lyft kan vara omöjligt, men ett lyft i vinkel. och kanske att man lirkar ut motorn genom att den kan saxas ut genom luckan är möjligt?.T skrev:Det är ingalunda mindre ovanligt att stora tunga saker, som motor och tankar placerats i båten innan däcket las på och inredningen färdigställdes och sen inte går att få ut utan en större uppsättning verktyg.Anders S skrev:Jag har ingen aning om måtten på din båt, eller motorn. Men det är ingalunda ovanligt att man hittar saker inne i båten som man inte på något sätt kan förstå hur det kommit på plats, t e x tankar och motorer. Då gäller det att tänka till en smula: Kan man orientera motorn på något sätt som gör den smalare, kan man lirka med den vid lyftet eller kan man behöva lossa något på den som ökar bredden. En gissning (du talar om bredd) är att generatorn sticker ut från sidan rätt ordentligt; en generator tar man enkelt bort och sätter tillbaka. Den andra rimligt möjliga delen torde vara avgassamlaren. Ibland är det motorfästena som kan tas av, ifall de bygger långt ut från sidan av motorn.Campari2 skrev:Hej!
Finns det någon som har bytt motor på sin mamba 31?. Går det att få ut motorn komplett utan att dela den. Motorn är 11 cm bredare än nedgången. Jag ska byta till en penta D1-20. Vore tacksam för svar.
Johnny
På en del båtar finns det en öppning för motorbyte, som i en del fall är så väl fördold att man inte ser den enkelt. I min båt är hela sittbrunnsdurken löstagbar, vilket ingen kan se ovanifrån, för där ligger teak, som (i så fall) naturligtvis får hanteras, och en förmögenhet i tätningsmedel kommer att åtgå för att sätta tillbaka allt. (Jag kollar alltså oljan på annat sätt... ) Nu har du säkert koll på den saken, men har du inte tänkt tanken ännu, kolla!
Sedan gäller det ju att göra samma mätkoll på den motor man byter till, så att man i lugn och ro har "förminskat" den om det behövs. När motorn hänger i kranen (som kostar per timme) vill man inte upptäcka att man borde haft ett par ovanliga verktyg till hylsnyckelsatsen.
/T
Men skall vi diskutera hur det kan göras, eller om det är omöjligt? Omöjligt är det inte: http://www.blocket.se/goteborg/Mamba_31 ... 183030.htm Ett trevligt samtal till personen som säljer kanske kan ge en ledtråd.
Anders S
Re: Mamba 31 byta motor
Måttet jag tog var mellan topp och block, inga slangar, rör generator inräknad. Fick tag på ägaren med mamban. Den ska tydligen gå att få ut på sniskan med en hel del trix.
Mvh Johnny
Mvh Johnny
Re: Mamba 31 byta motor
Fick ut motorn utan problem. Vart tyvärr en del att kapa i gamla motorbädden. Gjorde en egen jigg i trä med ett 26 mm rör som sitter 10 cm på propelleraxeln. Såg att propelleraxeln hade grader/vågig vid cutlesslagret. Måste nog byta axel och lagret också. Försökte lägga upp bilder men det sket sig