Epoxispackel på glasfiber, primer?
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Epoxispackel på glasfiber, primer?
Kan man spackla epoxispackel på ren glasfiber (ej gel/topcoat) och få bra vidhäftning, eller behövs en speciell primer?
/Anders G
Re: Epoxispackel på glasfiber, primer?
Det bör gå alldeles utmärkt (väl rengjort är en förutsättning, som vanligt). Det är tvärtom, polyester(spackel) på epoxy som inte biter så bra (eller tom dåligt). Det enda som kan ställa till det är om det finns "matta i dagen", eftersom epoxyspacklet inte löser upp bindemedlet i mattan. men slipar du rent och tvättar med aceton försvinner problemet, om det ens är ett problem. Skulle du vilja förstärka spacklet skall du använda väv, det fungerar.AndersGustafsson skrev:Kan man spackla epoxispackel på ren glasfiber (ej gel/topcoat) och få bra vidhäftning, eller behövs en speciell primer?
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Epoxispackel på glasfiber, primer?
Det är en järnköl som är plastad. På vissa ställen har spacklet lossat och under det ser man väl genomfuktad plast. Inget slarv där inte.Där spacklet sitter, så sitter det som berget. Där det lossnar kan man peta bort med handen.
/Anders G
Re: Epoxispackel på glasfiber, primer?
AndersGustafsson skrev:Det är en järnköl som är plastad. På vissa ställen har spacklet lossat och under det ser man väl genomfuktad plast. Inget slarv där inte.Där spacklet sitter, så sitter det som berget. Där det lossnar kan man peta bort med handen.
Då finns kanske en fråga att ställa: I mångas öron är plast=polyesterplast, i andras kan det vara epoxy. Är det epoxy i botten ? Då kan man ha drabbats av sk "aminosvettning" en hinna som lätt tvättas boret, men om inte är det (nästan) som ett släppmedel. Annars kan det handla om, numera allestädes närvarande, smuts och fett på ytan, något som gör det nödvändigt att rengöra "allt" i samband med målning, även med lösningsmedelsbaserad färg. Jag såg samma problem mellan färglagren på sonens H-båt. Då var det mellan köl och färg, revs enkelt (tja, inte överallt...) bort med spackelspade. ("Där det lossnar kan man peta bort med handen.")
Mitt universalsvar är "gör rent, gör om, gör rätt"... Använder du epoxyspackel kommer det att fästa, bara underlaget är rent. Aceton är din vän.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Epoxispackel på glasfiber, primer?
Du har en poäng där. Det kan vara plast, det kan vara epoxy. Hur se skillnaden?
/Anders G
Re: Epoxispackel på glasfiber, primer?
Epoxy blir sällan blågrön, som härdad polyester (det är ett färgämne i polyestern som ändrar färg mot grönt då det härdar). Sedan kan man titta på armeringen, är det matta (emulsions- eller pulverbunden) är det inte epoxy. Epoxy blir vanligen också klarare och mer genomsynlig, och väter oftast ut armeringen så den blir nästan osynlig, polyesterplast blir inte lika klar.AndersGustafsson skrev:Du har en poäng där. Det kan vara plast, det kan vara epoxy. Hur se skillnaden?
Men min poäng är: Med epoxy fäster det lika bra mot epoxy som mot polyester. Polyester väster inte bra alls mot epoxy, medan den vanligen fäster utmärkt på slipat polyesterlaminat (delvis därför att det finns en kemisk bindning, delvis därför att man kan frilägga armering och få en kapilläreffekt mot ny polyester). Så gör du rent, slipar litet lätt och använder epoxy behöver du inte fundera.
Anders S
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 239
- Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
- Ort: Göteborg
Re: Epoxispackel på glasfiber, primer?
Jag har likadant, eller hade en plastade järnköl.. Plasten hade börjat släppa så av med allt O epoxi spackel istället. I mitt fall rekommendera tillverkaren primer innan spacklet, körde med jotuns produkter. Säkert olika med olika fabrikat. Sedan samma primer på spacklat för att sedan måla vidare.
H / Johan
H / Johan
Re: Epoxispackel på glasfiber, primer?
Det är lite off topic, men varför byggs (byggdes?) båtar med inplastade järn- och blykölar? Är det en ren estetikfråga? När vår föregående båt såldes (H 323), var det första som gjordes av de unga sportiga grabbarna som köpte den att hacka bort plasthöljet runt blykölen. Väck bara, utan förbarmande! Har tänkt mycket på saken när jag pliktskyldigast spacklat och slipat (polyester!) ställena där plastsjoken fallit bort eller varit lösa på kölen på den nya båten.
Re: Epoxispackel på glasfiber, primer?
Fortsätter på off-topiclinjen....
Jag har inplastad blyköl. Inte kan man väl hacka bort plasten runt kölen? Hur i allsinadar sitter kölen fast då? Där är ju inga kölbultar....
Någon som kan förklara konstruktionen och hur man gick tillväga för att bygga båten?
Flytta detta till ny tråd om det strider mot reglerna..
Jag har inplastad blyköl. Inte kan man väl hacka bort plasten runt kölen? Hur i allsinadar sitter kölen fast då? Där är ju inga kölbultar....
Någon som kan förklara konstruktionen och hur man gick tillväga för att bygga båten?
Flytta detta till ny tråd om det strider mot reglerna..
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 239
- Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
- Ort: Göteborg
Re: Epoxispackel på glasfiber, primer?
Min har även kölbultar, totalt 8 st. Tror enbart det är en form av rostskydd, iaf på min modell. Va i kontakt med tillverkaren innan jag gjorde ingreppet.
H/ Johan
H/ Johan
Re: Epoxispackel på glasfiber, primer?
sangris skrev:Fortsätter på off-topiclinjen....
Jag har inplastad blyköl. Inte kan man väl hacka bort plasten runt kölen? Hur i allsinadar sitter kölen fast då? Där är ju inga kölbultar....
Någon som kan förklara konstruktionen och hur man gick tillväga för att bygga båten?
Flytta detta till ny tråd om det strider mot reglerna..
Nej, nej jag avsåg inte en i skrovet inbyggd köl (t ex à la IF-båten) - den går inte att befria från plast! - utan fenkölsbåtar o likn., där ett plastskikt täcker kölen.
Re: Epoxispackel på glasfiber, primer?
Det finns minst tre principella varianter:
En är de båtar som har invändig barlast. En sådan har jag - i mitt fall är kölen (bly, dvs ingen rost) gjuten efter en plugg, nersänkt i spackel (täthet och limeffekt önskas) och fastlaminerad från toppen med många lager laminat. Kölfickan är säkert 20 mm i laminatet. Här finns inga kölbultar och man kan förstås INTE ta bort någon plast. Den här lösningen måste inte ha en blyköl, det finns andra lösningar, men är järn inblandat så måste rostskyddet fungera. En krosskada i köllaminatet kan vara litet jobbig och därför brukar kölfickan vara mycket stabil, mer material i sulan än vad som kanske strängt taget behövs för styrkan är bra.
En annan är de båtar som i rostskyddssyfte fått ett eller ett par lager laminat utanpå en fastskruvad köl. Här kan det bli hur som helst - kölen måste sitta stabilt i skrovet, annars spricker lamineringen upp. Här är det också bäst om man har en blyköl, men då brukar inte problemet man avser att lösa (rost) vara så aktuellt. Kan bli bra, om man gör det bra. Svag punkt är skarven mellan köl och skrov, en "svajköl" spräcker lätt skarven, och då läcker det in.
En tredje variant är en lösköl i plast som sitter som en kåpa utanpå en järnköl. (Exempel är nyare H-båtar). Här hänger allt på att plasten är stark och tätmedlet håller. Hur det ser ut under kåpan vill man inte veta...
Om man vill plasta in sin köl, så är det en del som talar för att man skall göra det med kölen lös från båten, och mer se det som ett förstärkt målningsprogram. Det som irriterar mest brukar vara rost i skarven köl-båt, och det är just där det är som svårast att plasta effektivt.
En är de båtar som har invändig barlast. En sådan har jag - i mitt fall är kölen (bly, dvs ingen rost) gjuten efter en plugg, nersänkt i spackel (täthet och limeffekt önskas) och fastlaminerad från toppen med många lager laminat. Kölfickan är säkert 20 mm i laminatet. Här finns inga kölbultar och man kan förstås INTE ta bort någon plast. Den här lösningen måste inte ha en blyköl, det finns andra lösningar, men är järn inblandat så måste rostskyddet fungera. En krosskada i köllaminatet kan vara litet jobbig och därför brukar kölfickan vara mycket stabil, mer material i sulan än vad som kanske strängt taget behövs för styrkan är bra.
En annan är de båtar som i rostskyddssyfte fått ett eller ett par lager laminat utanpå en fastskruvad köl. Här kan det bli hur som helst - kölen måste sitta stabilt i skrovet, annars spricker lamineringen upp. Här är det också bäst om man har en blyköl, men då brukar inte problemet man avser att lösa (rost) vara så aktuellt. Kan bli bra, om man gör det bra. Svag punkt är skarven mellan köl och skrov, en "svajköl" spräcker lätt skarven, och då läcker det in.
En tredje variant är en lösköl i plast som sitter som en kåpa utanpå en järnköl. (Exempel är nyare H-båtar). Här hänger allt på att plasten är stark och tätmedlet håller. Hur det ser ut under kåpan vill man inte veta...
Om man vill plasta in sin köl, så är det en del som talar för att man skall göra det med kölen lös från båten, och mer se det som ett förstärkt målningsprogram. Det som irriterar mest brukar vara rost i skarven köl-båt, och det är just där det är som svårast att plasta effektivt.
Anders S
Re: Epoxispackel på glasfiber, primer?
Aha, jag har faktiska aldrig hört talas om plastade kölar, så jag tog för givet att det var den inbyggda kölen ni menade. En sådan har jag med på min båt, bly enl uppgift, så jag får väl tro att det är så....
Re: Epoxispackel på glasfiber, primer?
Det finns nog alla tänkbara och otänkbara varianter.sangris skrev:Aha, jag har faktiska aldrig hört talas om plastade kölar, så jag tog för givet att det var den inbyggda kölen ni menade. En sådan har jag med på min båt, bly enl uppgift, så jag får väl tro att det är så....
Jag hade en långkölad Biaca 27
Skrovet var som vanligt två ihopskarvade handupplaggda halvor.
I kölskrapet fanns - enl. ritningen - en inplastad 3 tums ekplanka.
Kölen bestod av två halvor som plastats ihop.
I kölen fanns barlastkölen av gjutgärn på 1,6 ton
Hela kölpaketet hade sen bultats till skrovet och genom ekplankan med traditionella kölbultar och plasthöljet var ihopplastat, med en inte speciellt snygg skarv, till skrovet. Biancavarvet hade väl varit ett träbåtsvarv innan de började bygga plastbåtar.
Plastinneslutningen - åtminstomnne i framkant av kölen - var väldigt tunn. Under en 10-årsperiod var vi två ägare av båten. Det var alltid lika spännande vid upptagningen att kolla om den andre gått på grund under sommaren. Det hände att det saknades ett par dm2 laminat i framkant på kölen. Efter hand blev laminatet på framkanten av kölen allt tjockare.
thallatha(alfakrull)hotmail.com