val av motorolja 15W/40 eller 20W/50?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

val av motorolja 15W/40 eller 20W/50?

Inlägg av Mats Brage » tis 07 okt 2014, 17:38

Hej,

i instruktionen står att det är helt egalt vilken jag väljer

Vad skulle ni valt (eller ngn annan variant), och mineral, halvsyntet eller helsyntet?

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: val av motorolja 15W/40 eller 20W/50?

Inlägg av paliswe » tis 07 okt 2014, 18:10

Det spelar ingen större roll vilken viskositet du väljer. 15W-40 är den vanligaste.
Däremot ska du inte välja mineral, semi eller syntet på måfå. Det står i instruktionsboken vilken typ du ska ha och den ska man hålla sig till. En motor konstruerad för mineralolja mår inte bra av att köras på syntetolja . Tvärt om gäller också, många nyare högprestandamotorer ska ha syntet och kan inte ha mineral.
Man ska ALLTID följa tillverkarens rekommendationer.
Det gäller drev och backslag också, byt inte ut till ATF om det står mineral, t ex.

Semisyntet är mineralolja som har behandlats så den har samma egenskaper som syntet. Den ska således användas när syntetolja rekommenderas, fast den kan vara billigare, det är orsaken till att den finns.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: val av motorolja 15W/40 eller 20W/50?

Inlägg av Mats Brage » tis 07 okt 2014, 18:14

Tack - kollade en gång till och det står inte på något ställa i instruktionsboken vilken typ av olja. Motorn är en Volvo Penta 2030 från 2003, och inte heller om jag går in på Volvos hemsida hittar jag infon (om det inte "ryms" i ngn förkortning!

//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: val av motorolja 15W/40 eller 20W/50?

Inlägg av Anders S » tis 07 okt 2014, 19:12

På båtdieslar byter man olja en gång per år eller efter 100 timmar, och en kvalitets-dieselolja (definieras mest av additivpaketet) klarar både ett år och slitaget. Det viktiga i ditt fall är att oljan uppfyller Volvos klassning, som jag tog reda på är VDS-2 eller VDS-3, (eller API CI-4, ACEA E5). Det enda man vinner på en syntestisk basolja är att den håller längre, men för våra behov är det inte viktigt (och då duger VDS-2-klassningen, den stora skillnaden är att VDS-3 tål fler timmar mellan bytena. Hundra timmar motsvarar mellan 700 och 1000 mil, och syntetolja väljer man för att kunna köra det dubbla eller mer (den bryter inte ner sig med tiden). Vi har bättre nytta av att byta oljan efter tid, inte efter körtimmar (som regel). Det enda att tänka på är att CJ-4 (inte CI-4, den tål att handskas med högre svavelhalt) skall köras på på lågsvavlig diesel, men jag tror inte du tankar något annat. Det viktiga är att det är en smörjolja avsedd för dieslar. Det finns sedans å skillnader i tillsatspaketen.

När det gäller viskositeten, får man tänka litet: 15W/40 är en smula tunnare bas, och är bäst på en nyare, osliten motor (den är tunn nog för att smita in överallt, tjock nog att täta). Tidigare rekommenderade man 10W-30 för dieslar, men de moderna oljorna kan vara litet tjockare än så. 20W-50-olja är en litet tjockare olja (då den blir varm, du märker ingen skillnad annars, och på vintern kör du väl inte?) och om motorn är en smula sliten kan det vara ett bättre val, eller om motorn går länge varje gång. Har du bortemot tusen timmar eller mer på motorn kanske hade jag valt 20W-50 eftersom fabriken rekommenderar den , men det är en smaksak. Jag kör min egen Yanmar på 15-40 (för det är vad fabriken rekommenderar), jag använder vanlig olja (ej syntet) för det rekommenderar också Yanmar, och den går finfint på det.

Tänk nu på att det är Volvo som vet bäst vilka toleranser motorn har, och om den "tål" en tjockare olja. Du har ingen nytta av den stabilare basoljan i en syntetolja om du inte kör mer än hundra timmar på säsongen.
Anders S

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: val av motorolja 15W/40 eller 20W/50?

Inlägg av paliswe » ons 08 okt 2014, 06:24

VP 2030 ska ha 15W/40 mineral.
Du kan kolla på http://drevia.se/lista.php?kid=27-67-929
Samtliga Volvo Penta dieslar ska ha vanlig motorolja = mineral.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: val av motorolja 15W/40 eller 20W/50?

Inlägg av Mats Brage » ons 08 okt 2014, 07:52

Tack

Drevias hemsida var bättre än Volvos, och nu sparar jag era insiktsfulla råd till nästa år!

//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: val av motorolja 15W/40 eller 20W/50?

Inlägg av Anders S » ons 08 okt 2014, 11:10

En liten reflektion är ju att Drevia troligen enbart säljer Volvos OEM-olja, och har inga alternativ. Därför blir deras rekommendation (såklart) Volvo-olja som klarar VDS-3-normen. Jag är övertygad om att det är en utmärkt (mineral)olja med rätt tillsatser, men det finns många andra företag som kan leverera (minst) lika bra olja. Det viktiga är att läsa på om oljekvaliteter, och sedan kan man välja fritt bland alla tillräckligt bra specificerade oljor - bara man väljer en dieselmotorolja och en viskositet som passar motorn. Skillnaden mellan 15W-40 och 20W-50 är helt liten, men det är inte så vanligt med 20W-50-olja med dieseladditiv, tror jag. 15W-40 har blivit en standardolja, tidigare var det 10W-30 man hade att tillgå som oftast.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: val av motorolja 15W/40 eller 20W/50?

Inlägg av Spider » ons 21 okt 2015, 06:55

Lyfter en gammal tråd med en fråga. Renoverar en YSB8 just nu och har en 20 liters dunk med följande olja stående sedan en tidigare renovering. Yanmar förespråkar API CC eller CD, är den jsg har hemma ok att använda ? Den har följande spec ,Kvalitetsnivå: API CI-4/SL; ACEA E7, E5, E3, B4, B3, A3; World-wide DHD-1; MAN M3275; MB 228.3; VOLVO VDS-3; MTU Type 2; Mack EO-M Plus; Cummins CES 20071, -72, -76, -77, -78; Caterpillar ECF-1, ECF-2; DAF, IVECO, RVI och SCANIA

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: val av motorolja 15W/40 eller 20W/50?

Inlägg av Anders S » lör 24 okt 2015, 22:29

Spider skrev:Lyfter en gammal tråd med en fråga. Renoverar en YSB8 just nu och har en 20 liters dunk med följande olja stående sedan en tidigare renovering. Yanmar förespråkar API CC eller CD, är den jsg har hemma ok att använda ? Den har följande spec ,Kvalitetsnivå: API CI-4/SL; ACEA E7, E5, E3, B4, B3, A3; World-wide DHD-1; MAN M3275; MB 228.3; VOLVO VDS-3; MTU Type 2; Mack EO-M Plus; Cummins CES 20071, -72, -76, -77, -78; Caterpillar ECF-1, ECF-2; DAF, IVECO, RVI och SCANIA
Ja, om det är en olja i viskositetsintervallet 10-40. Alla hedersutmärkelserna pekar ut oljan som "bättre" än vad som krävs, nu är bara frågan om en "lagom" tjock olja, enligt principen "tunn nog att komma in överallt, tjock nog att fylla ut". Orginalspecen var nog en 10-30-olja, en modern 10-40 (eller 15-40, efter inkörning - beroende på vad du byter) borde fungera bra.

Byter du kolvringar, glöm inte att bryta cylinderväggens yta. Man KAN göra det med sandpapper, men en cylinderbrynsten i en långsam borrmaskin är nog bättre. När du gör rent kolvringsspåren, ta det mycket nätt.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: val av motorolja 15W/40 eller 20W/50?

Inlägg av Spider » sön 25 okt 2015, 08:29

Tack även om jag han få ihop allt innan ditt svar så blev det precis som du skriver. Vid uppstart blev det dock problem med bränsle till spridaren men det är en annan tråd.

Skriv svar