Kopplingsschema batterier

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Kopplingsschema batterier

Inlägg av Calvados » lör 04 okt 2014, 05:34

Hej ngn som kan förklara på ett enkelt vis eller skiss hur jag bäst kopplar ihop 2st förbrukningsbatterier samt ett start. Vill kunna stänga av startbatteriet via en "brytare" då motorn ej går.
Laddar motorn alla batterier om brytaren står i läge så batterigrupperna är samman kopplade? Är det bara att köra plus till plus, minus till minus osv förutom att minuspolen på start går via brytare?
Eller skall jag satsa på ett skiljerelä o hur kopplas det? Batterierna är 2x100ampere samt ett start 75ampere.

Mvh
El-novis :?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Kopplingsschema batterier

Inlägg av peterh » lör 04 okt 2014, 09:33

Calvados skrev:Hej ngn som kan förklara på ett enkelt vis eller skiss hur jag bäst kopplar ihop 2st förbrukningsbatterier samt ett start. Vill kunna stänga av startbatteriet via en "brytare" då motorn ej går.
Laddar motorn alla batterier om brytaren står i läge så batterigrupperna är samman kopplade? Är det bara att köra plus till plus, minus till minus osv förutom att minuspolen på start går via brytare?
Eller skall jag satsa på ett skiljerelä o hur kopplas det? Batterierna är 2x100ampere samt ett start 75ampere.

Mvh
El-novis :?
Börja med att läsa http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad/

Jag skulle nog ha ett skiljerelä som en del av lösningen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Kopplingsschema batterier

Inlägg av Peter_K » lör 04 okt 2014, 09:56

Jag har ett skiljerelä från Biltema mellan startbatteri och förbrukningsbatterier. Funkar hur bra som helst. Kopplingsschema medföljer.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Kopplingsschema batterier

Inlägg av Mackey » lör 04 okt 2014, 12:19

Inte bara Peter_K utan ALLA verkar väldigt nöjda med Biltemas skiljerelä, funkar bra, billigt och lätt att koppla in också.

Enda kända nackdelen är att det drar 8 mA, drar alltså ut ett halvt 80 Ah batteri på 200 dygn. :)
Det kan man leva med.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Kopplingsschema batterier

Inlägg av paliswe » lör 04 okt 2014, 13:42

Det finns ett bra kopplingsschema på
http://www.goteborgsmarincenter.se/prod ... re-2872354
längst ner, olika alternativ, även skiljerelä. I de schemana är huvudbrytarna utritade också, inte alltid de finns med i allmänna elschema.
Jag rekommenderar inte att man sätter brytare på minus, utan att alla brytare sitter på plus-ledningen. I teorin borde det fungera men i praktiken blir det konstiga strömmar kors och tvärs som stökar till det.
Jag rekommenderar också huvudbrytare som är gastäta och bara bryter en ledning. Sk 1 - 1+2 - 2 - off (speciellt Plastimo) är av mycket dålig kvalité och fungerar dåligt efter bara några säsonger.

Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Re: Kopplingsschema batterier

Inlägg av Ingemar » lör 04 okt 2014, 15:34

Håller med skiljerelä är bra. Men glöm inte att det är bra att ha säkringar både på start och förbruknings batt.
Jag skippade det här med att ha någon brytare till något av batterierna när jag drog nytt i vintras
Jag ser inget behov med det och har inte saknat det häller.

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Kopplingsschema batterier

Inlägg av Calvados » lör 04 okt 2014, 22:57

Tack för svar!
Är det denna variant ni menar, http://biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbe ... ela-25230/
Mvh
Calvados

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Kopplingsschema batterier

Inlägg av paliswe » sön 05 okt 2014, 07:45

Japp.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kopplingsschema batterier

Inlägg av Anders S » sön 05 okt 2014, 08:57

Min åsikt: Mekaniskt skiljerelä är bra, om man har (och vill ha) separat startbatteri. Poängen med Biltemas relä är att det mäter batterispänningen och baserar sammankopplingen på en (enkel) mätning av laddtillståndet på förbrukarna. Dioder kan användas, men måste kopplas in rätt ("raka spåret" skall gå till förbrukningsbatterierna). Ett alternativ är att ha alla batterier i en bank, med ett frånkopplingsrelä, som garanterar att det finns ström kvar till en motorstart. Jag har valt separat startbatteri.

Kablarna är viktiga, snåla inte mellan generator-batteri, batteri-startmotor respektive batteri-batteri. 50 kvmm är lagom, mer om avstånden är långa. Kabelskor bör pressas med tång och skruvas till riktiga batterikabelskor, de typer som klämmer med skruvar runt kopparkabeln är inte lika bra (på långa vägar). Huvudsäkring bör man ha, men är (i praktiken) en engångskostnad. (hållare, säkring och reservsäkring). När säkringar på 250A(+) går har det hänt saker som är MYCKET allvarligare än besväret och kostnaden för en ny säkring.

Jag delar uppfattningen att huvudbrytare kan undvaras. Då den funktionen är aktuell kan man vanligen ta av kabelskon i stället, vilket är säkrare om man behöver göra systemet strömlöst av någon anledning (arbete, långtidsförvaring etc). Däremot kan man finna det lämpligt att ha någon enstaka brytare för vissa funktioner ombord, jag har till exempel en 500A-brytare till bogpropellern (av säkerhetsskäl på land) och har en brytare till panelen för "hushållsel". Men de bryter inte startmotorströmmen eller isolerar generatorn, varför de inte är huvudbrytare i ordets rätta betydelse. Har man sådana "stora brytare" måste de motioneras emellanåt för att hålla kontaktytorna fräscha.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Kopplingsschema batterier

Inlägg av Seawolf » mån 06 okt 2014, 17:51

Anders S skrev:
Jag delar uppfattningen att huvudbrytare kan undvaras.
Som personlig uppfattning duger detta för en rätt anpassad säkring är säkrare än endast en huvudbrytare.

Däremot finns kravet på huvudbrytare i både USA-anvisningar (ABYC) och ISO-standarder. Vad gäller huvudsäkring så kan undantag från att ha sådana medges i vissa fall, och de flesta svenska byggen fram till c:a mitten av 1990-talet saknar huvudsäkringar, men har huvudbrytare.
Problemet med huvudsäkringar är att dessa oftast dimensioneras efter startmotorns behov, eller kanske ett ankarspel eller bogpropeller. Men denna stora säkring tvingar då att man har tillräckliga ledarareor på ALLA ledare efter huvudsäkringen, fram till att man har en mindre säkring varefter man kan gå ned till "normala" ledarareor.
Försyndelser mot detta är snarare regel än undantag.
Lösningen som oftast visar sig mest praktisk är att direkt vid batterierna ha BÅDE den stora huvudsäkringen som matar de grova startmotorledarna OCH en liten huvudsäkring som matar sådant som elcentral etc.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Re: Kopplingsschema batterier

Inlägg av Ingemar » mån 06 okt 2014, 18:18

Som jag skrev..Men glöm inte att det är bra att ha säkringar både på start och förbruknings batt.
Och givet vis med den storlek som behövs till förbr. o start
Om en olycka skulle vara framme så går det troligtvis inte att stänga av en huvudbrytare eller ens hinna med

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Kopplingsschema batterier

Inlägg av oceansailor » mån 06 okt 2014, 18:36

Har själv säkring men ingen brytare. Kan dock inte helt glömma en händelse där en kompis båt
Startade av sig själv ( kortslutning pga. vatten i tändningslåset) båten låg på boj och motorn gick
på tomgång tills tanken var tom.

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: Kopplingsschema batterier

Inlägg av robban999 » tis 07 okt 2014, 17:07

Ingen reklam för CTEK paliswe, du vet ju hur det gick förra gången...:-)
mvh

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Kopplingsschema batterier

Inlägg av paliswe » tis 07 okt 2014, 18:19

Ctek tillverkar inte skiljerelä.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Kopplingsschema batterier

Inlägg av sangris » tor 09 okt 2014, 21:10

Jag byggde mitt batterisystem med Skyllermarks schema som utgångspunkt. Jag har skiljerelä som kopplar in båda batterierna vid motorgång så de tar emot laddning från generatorn och när motorn stoppas så bryter reläet bort förbrukningsbatteriet från startbatteriet och på så sätt så säkrar jag upp att inte startbatteriet töms ofrivilligt. Reläet drar ingen ström när motorn är stoppad. Jag har valt batteribrytare eftersom jag bor 15 mil från båten och har inte möjlighet att titta till den dagligen. Det känns tryggast att veta att all spänning är bruten när jag lämnar båten. Brytaren jag har är av typen 1 - 1+2 - 2 och är kopplad så att läge 2 är startbatteriet. Jag kan alltså om jag vill, använda startbatteriet till förbrukning eller koppla samman batterierna om jag av någon anledning behöver det. Jag kan på så vis även använda förbrukningsbatteriet för start av motorn om det kärvar till sig.... Solpanelen laddar alltid förbrukningsbatteriet så det är fulladdat när jag kommer till båten för helgen. Batteriladdaren är fast ansluten och laddar så fort landström ansluts. Jag är supernöjd med denna lösning och den har fungerat klanderfritt i flera år.

Skriv svar