Kopplingsschema batterier
Kopplingsschema batterier
Hej ngn som kan förklara på ett enkelt vis eller skiss hur jag bäst kopplar ihop 2st förbrukningsbatterier samt ett start. Vill kunna stänga av startbatteriet via en "brytare" då motorn ej går.
Laddar motorn alla batterier om brytaren står i läge så batterigrupperna är samman kopplade? Är det bara att köra plus till plus, minus till minus osv förutom att minuspolen på start går via brytare?
Eller skall jag satsa på ett skiljerelä o hur kopplas det? Batterierna är 2x100ampere samt ett start 75ampere.
Mvh
El-novis
Laddar motorn alla batterier om brytaren står i läge så batterigrupperna är samman kopplade? Är det bara att köra plus till plus, minus till minus osv förutom att minuspolen på start går via brytare?
Eller skall jag satsa på ett skiljerelä o hur kopplas det? Batterierna är 2x100ampere samt ett start 75ampere.
Mvh
El-novis
Re: Kopplingsschema batterier
Börja med att läsa http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad/Calvados skrev:Hej ngn som kan förklara på ett enkelt vis eller skiss hur jag bäst kopplar ihop 2st förbrukningsbatterier samt ett start. Vill kunna stänga av startbatteriet via en "brytare" då motorn ej går.
Laddar motorn alla batterier om brytaren står i läge så batterigrupperna är samman kopplade? Är det bara att köra plus till plus, minus till minus osv förutom att minuspolen på start går via brytare?
Eller skall jag satsa på ett skiljerelä o hur kopplas det? Batterierna är 2x100ampere samt ett start 75ampere.
Mvh
El-novis
Jag skulle nog ha ett skiljerelä som en del av lösningen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Kopplingsschema batterier
Jag har ett skiljerelä från Biltema mellan startbatteri och förbrukningsbatterier. Funkar hur bra som helst. Kopplingsschema medföljer.
Alla borde ha skägg
Re: Kopplingsschema batterier
Inte bara Peter_K utan ALLA verkar väldigt nöjda med Biltemas skiljerelä, funkar bra, billigt och lätt att koppla in också.
Enda kända nackdelen är att det drar 8 mA, drar alltså ut ett halvt 80 Ah batteri på 200 dygn.
Det kan man leva med.
Mackey
Enda kända nackdelen är att det drar 8 mA, drar alltså ut ett halvt 80 Ah batteri på 200 dygn.
Det kan man leva med.
Mackey
Re: Kopplingsschema batterier
Det finns ett bra kopplingsschema på
http://www.goteborgsmarincenter.se/prod ... re-2872354
längst ner, olika alternativ, även skiljerelä. I de schemana är huvudbrytarna utritade också, inte alltid de finns med i allmänna elschema.
Jag rekommenderar inte att man sätter brytare på minus, utan att alla brytare sitter på plus-ledningen. I teorin borde det fungera men i praktiken blir det konstiga strömmar kors och tvärs som stökar till det.
Jag rekommenderar också huvudbrytare som är gastäta och bara bryter en ledning. Sk 1 - 1+2 - 2 - off (speciellt Plastimo) är av mycket dålig kvalité och fungerar dåligt efter bara några säsonger.
http://www.goteborgsmarincenter.se/prod ... re-2872354
längst ner, olika alternativ, även skiljerelä. I de schemana är huvudbrytarna utritade också, inte alltid de finns med i allmänna elschema.
Jag rekommenderar inte att man sätter brytare på minus, utan att alla brytare sitter på plus-ledningen. I teorin borde det fungera men i praktiken blir det konstiga strömmar kors och tvärs som stökar till det.
Jag rekommenderar också huvudbrytare som är gastäta och bara bryter en ledning. Sk 1 - 1+2 - 2 - off (speciellt Plastimo) är av mycket dålig kvalité och fungerar dåligt efter bara några säsonger.
Re: Kopplingsschema batterier
Håller med skiljerelä är bra. Men glöm inte att det är bra att ha säkringar både på start och förbruknings batt.
Jag skippade det här med att ha någon brytare till något av batterierna när jag drog nytt i vintras
Jag ser inget behov med det och har inte saknat det häller.
Jag skippade det här med att ha någon brytare till något av batterierna när jag drog nytt i vintras
Jag ser inget behov med det och har inte saknat det häller.
Re: Kopplingsschema batterier
Tack för svar!
Är det denna variant ni menar, http://biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbe ... ela-25230/
Mvh
Calvados
Är det denna variant ni menar, http://biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbe ... ela-25230/
Mvh
Calvados
Re: Kopplingsschema batterier
Min åsikt: Mekaniskt skiljerelä är bra, om man har (och vill ha) separat startbatteri. Poängen med Biltemas relä är att det mäter batterispänningen och baserar sammankopplingen på en (enkel) mätning av laddtillståndet på förbrukarna. Dioder kan användas, men måste kopplas in rätt ("raka spåret" skall gå till förbrukningsbatterierna). Ett alternativ är att ha alla batterier i en bank, med ett frånkopplingsrelä, som garanterar att det finns ström kvar till en motorstart. Jag har valt separat startbatteri.
Kablarna är viktiga, snåla inte mellan generator-batteri, batteri-startmotor respektive batteri-batteri. 50 kvmm är lagom, mer om avstånden är långa. Kabelskor bör pressas med tång och skruvas till riktiga batterikabelskor, de typer som klämmer med skruvar runt kopparkabeln är inte lika bra (på långa vägar). Huvudsäkring bör man ha, men är (i praktiken) en engångskostnad. (hållare, säkring och reservsäkring). När säkringar på 250A(+) går har det hänt saker som är MYCKET allvarligare än besväret och kostnaden för en ny säkring.
Jag delar uppfattningen att huvudbrytare kan undvaras. Då den funktionen är aktuell kan man vanligen ta av kabelskon i stället, vilket är säkrare om man behöver göra systemet strömlöst av någon anledning (arbete, långtidsförvaring etc). Däremot kan man finna det lämpligt att ha någon enstaka brytare för vissa funktioner ombord, jag har till exempel en 500A-brytare till bogpropellern (av säkerhetsskäl på land) och har en brytare till panelen för "hushållsel". Men de bryter inte startmotorströmmen eller isolerar generatorn, varför de inte är huvudbrytare i ordets rätta betydelse. Har man sådana "stora brytare" måste de motioneras emellanåt för att hålla kontaktytorna fräscha.
Kablarna är viktiga, snåla inte mellan generator-batteri, batteri-startmotor respektive batteri-batteri. 50 kvmm är lagom, mer om avstånden är långa. Kabelskor bör pressas med tång och skruvas till riktiga batterikabelskor, de typer som klämmer med skruvar runt kopparkabeln är inte lika bra (på långa vägar). Huvudsäkring bör man ha, men är (i praktiken) en engångskostnad. (hållare, säkring och reservsäkring). När säkringar på 250A(+) går har det hänt saker som är MYCKET allvarligare än besväret och kostnaden för en ny säkring.
Jag delar uppfattningen att huvudbrytare kan undvaras. Då den funktionen är aktuell kan man vanligen ta av kabelskon i stället, vilket är säkrare om man behöver göra systemet strömlöst av någon anledning (arbete, långtidsförvaring etc). Däremot kan man finna det lämpligt att ha någon enstaka brytare för vissa funktioner ombord, jag har till exempel en 500A-brytare till bogpropellern (av säkerhetsskäl på land) och har en brytare till panelen för "hushållsel". Men de bryter inte startmotorströmmen eller isolerar generatorn, varför de inte är huvudbrytare i ordets rätta betydelse. Har man sådana "stora brytare" måste de motioneras emellanåt för att hålla kontaktytorna fräscha.
Anders S
Re: Kopplingsschema batterier
Som personlig uppfattning duger detta för en rätt anpassad säkring är säkrare än endast en huvudbrytare.Anders S skrev:
Jag delar uppfattningen att huvudbrytare kan undvaras.
Däremot finns kravet på huvudbrytare i både USA-anvisningar (ABYC) och ISO-standarder. Vad gäller huvudsäkring så kan undantag från att ha sådana medges i vissa fall, och de flesta svenska byggen fram till c:a mitten av 1990-talet saknar huvudsäkringar, men har huvudbrytare.
Problemet med huvudsäkringar är att dessa oftast dimensioneras efter startmotorns behov, eller kanske ett ankarspel eller bogpropeller. Men denna stora säkring tvingar då att man har tillräckliga ledarareor på ALLA ledare efter huvudsäkringen, fram till att man har en mindre säkring varefter man kan gå ned till "normala" ledarareor.
Försyndelser mot detta är snarare regel än undantag.
Lösningen som oftast visar sig mest praktisk är att direkt vid batterierna ha BÅDE den stora huvudsäkringen som matar de grova startmotorledarna OCH en liten huvudsäkring som matar sådant som elcentral etc.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Kopplingsschema batterier
Som jag skrev..Men glöm inte att det är bra att ha säkringar både på start och förbruknings batt.
Och givet vis med den storlek som behövs till förbr. o start
Om en olycka skulle vara framme så går det troligtvis inte att stänga av en huvudbrytare eller ens hinna med
Och givet vis med den storlek som behövs till förbr. o start
Om en olycka skulle vara framme så går det troligtvis inte att stänga av en huvudbrytare eller ens hinna med
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Kopplingsschema batterier
Har själv säkring men ingen brytare. Kan dock inte helt glömma en händelse där en kompis båt
Startade av sig själv ( kortslutning pga. vatten i tändningslåset) båten låg på boj och motorn gick
på tomgång tills tanken var tom.
Startade av sig själv ( kortslutning pga. vatten i tändningslåset) båten låg på boj och motorn gick
på tomgång tills tanken var tom.
Re: Kopplingsschema batterier
Ingen reklam för CTEK paliswe, du vet ju hur det gick förra gången...
mvh
mvh
Re: Kopplingsschema batterier
Ctek tillverkar inte skiljerelä.
Re: Kopplingsschema batterier
Jag byggde mitt batterisystem med Skyllermarks schema som utgångspunkt. Jag har skiljerelä som kopplar in båda batterierna vid motorgång så de tar emot laddning från generatorn och när motorn stoppas så bryter reläet bort förbrukningsbatteriet från startbatteriet och på så sätt så säkrar jag upp att inte startbatteriet töms ofrivilligt. Reläet drar ingen ström när motorn är stoppad. Jag har valt batteribrytare eftersom jag bor 15 mil från båten och har inte möjlighet att titta till den dagligen. Det känns tryggast att veta att all spänning är bruten när jag lämnar båten. Brytaren jag har är av typen 1 - 1+2 - 2 och är kopplad så att läge 2 är startbatteriet. Jag kan alltså om jag vill, använda startbatteriet till förbrukning eller koppla samman batterierna om jag av någon anledning behöver det. Jag kan på så vis även använda förbrukningsbatteriet för start av motorn om det kärvar till sig.... Solpanelen laddar alltid förbrukningsbatteriet så det är fulladdat när jag kommer till båten för helgen. Batteriladdaren är fast ansluten och laddar så fort landström ansluts. Jag är supernöjd med denna lösning och den har fungerat klanderfritt i flera år.