båt-el igen...
Re: båt-el igen...
Det finns ju normalt fler strömförbrukare på en båt. I detta fall finns det några instrument, plotter eller autopilot? Och i så fall har någon av dessa varit påslagen under natten?
Re: båt-el igen...
Instrumenten var avslagna.
Det som var påslaget var:
Kylen (isotherm ASU), cabin lights och Cig-uttaget (som av nån outgrundlig anledning kallas "navigation" på min franska panel. Instrumenten heter följdrikligen "centrale navigation" efter samma logik )
Det som var påslaget var:
Kylen (isotherm ASU), cabin lights och Cig-uttaget (som av nån outgrundlig anledning kallas "navigation" på min franska panel. Instrumenten heter följdrikligen "centrale navigation" efter samma logik )
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 81
- Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
- Kontakt:
Re: båt-el igen...
Nu tillhör jag inte fruktfantasterna utan den andra falangen av telefoner. Provade i helgen vad min Sony Xperia Z1 telefon konsumerade vid laddning och användning: Vid laddning drar den ca: 500mA @12.8V och med skärmen tänd drar den ytterligare 100 mA. Om man sedan motionerar den med ex. grafisk, eller GPS så drar den 50-100 mA till. Jag intalar mig att man får liknande siffror med en iPhone då de delar som konsumerar ström är laddinig, skärm och processor/minnen och de är jämförbara. Detta är inte en försumbar mängd och är i paritet med vad kylboxen drar i genomsnitt.
Jag har en känsla av att förbrukningen på vår båt har gått upp när det kan var 4-6 telefoner på laddning under natten eller ett par tablets, men detta är min subjektiva bedömning.
/Fredrik
Jag har en känsla av att förbrukningen på vår båt har gått upp när det kan var 4-6 telefoner på laddning under natten eller ett par tablets, men detta är min subjektiva bedömning.
/Fredrik
Re: båt-el igen...
På Seniorseglarnas tisdagsegling i dag körde jag Seapilot i Ifånen ansluten till 12 volten.
Inget "tapp" Ifånen fulladdad hela dagen.
Gillar inte att Seapilot har gott över till abonnemang av sjökorten.
Deras motiveringen är att "vi" alltid får senaste utgåvan av kort.
Är man "klurig" så kan man rätta även deras kort och behöver då inte betala för nya varje år.
http://seniorseglarna.se/
Inget "tapp" Ifånen fulladdad hela dagen.
Gillar inte att Seapilot har gott över till abonnemang av sjökorten.
Deras motiveringen är att "vi" alltid får senaste utgåvan av kort.
Är man "klurig" så kan man rätta även deras kort och behöver då inte betala för nya varje år.
http://seniorseglarna.se/