båt-el igen...

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
caveman
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 11 aug 2014, 20:53

Re: båt-el igen...

Inlägg av caveman » sön 14 sep 2014, 16:30

Det finns ju normalt fler strömförbrukare på en båt. I detta fall finns det några instrument, plotter eller autopilot? Och i så fall har någon av dessa varit påslagen under natten?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: båt-el igen...

Inlägg av HansH » mån 15 sep 2014, 09:59

Instrumenten var avslagna.
Det som var påslaget var:
Kylen (isotherm ASU), cabin lights och Cig-uttaget (som av nån outgrundlig anledning kallas "navigation" på min franska panel. Instrumenten heter följdrikligen "centrale navigation" efter samma logik :))

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: båt-el igen...

Inlägg av WhitePearl » tis 16 sep 2014, 18:08

Nu tillhör jag inte fruktfantasterna utan den andra falangen av telefoner. Provade i helgen vad min Sony Xperia Z1 telefon konsumerade vid laddning och användning: Vid laddning drar den ca: 500mA @12.8V och med skärmen tänd drar den ytterligare 100 mA. Om man sedan motionerar den med ex. grafisk, eller GPS så drar den 50-100 mA till. Jag intalar mig att man får liknande siffror med en iPhone då de delar som konsumerar ström är laddinig, skärm och processor/minnen och de är jämförbara. Detta är inte en försumbar mängd och är i paritet med vad kylboxen drar i genomsnitt.

Jag har en känsla av att förbrukningen på vår båt har gått upp när det kan var 4-6 telefoner på laddning under natten eller ett par tablets, men detta är min subjektiva bedömning.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: båt-el igen...

Inlägg av Lasse L » tis 16 sep 2014, 18:26

På Seniorseglarnas tisdagsegling i dag körde jag Seapilot i Ifånen ansluten till 12 volten.
Inget "tapp" Ifånen fulladdad hela dagen.
Gillar inte att Seapilot har gott över till abonnemang av sjökorten.
Deras motiveringen är att "vi" alltid får senaste utgåvan av kort.
Är man "klurig" så kan man rätta även deras kort och behöver då inte betala för nya varje år.
http://seniorseglarna.se/

Skriv svar