Byta skrovbeklädnad

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Byta skrovbeklädnad

Inlägg av feeling286 » lör 06 sep 2014, 06:42

Nu är det dags!!

Värmen i sommar gjorde att toataket släppte O lite allmänt både här och där.
Har idag något luddigt material i förpiken som ska bytas ut. På toan hade jag något pvc-material med skum på baksidan. Det är skummet som släpper, eller snarare vittrar sönder.

Gjorde en maxi 77 för 8 år sedan. Använde casco golvlim på sidorna O kontaktlim uppåt.
Har det kommit något nytt man kan köra med. Toataket tänkte jag måttanpassa en skiva O klä.

Material?? Ska man ha struktur eller slätt. Hade en bit struktur kvar som verkade väldigt formbar, lätt O jobba med kanske.

Va har ni för erfarenheter??

H/ Johan

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Byta skrovbeklädnad

Inlägg av paliswe » lör 06 sep 2014, 07:32

Det finns ett kontaktlim som inte hugger direkt, utan man kan dra loss beklädnaden igen eller försiktigt trycka på den så den glider lite och på så sätt jämna ut veck och rynkor.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Byta skrovbeklädnad

Inlägg av sangris » lör 06 sep 2014, 16:25

Jag har också ett sådant arbete framför mig som jag hr skjutit på i flera år....
Tar tacksamt emot tipps och idéer på hur man går tillväga.
Ett stort frågetecken för mig är hur man ska klä konkava ytor på bästa sätt. Det vill jag gärna få förslag på....
Vidare så är mina skåpframstycken moterade efter att tak och skrovsidor klätts med matta. Gärna förslag på lösningar....
Följer med spänning på vad den här tråden kommer att erbjuda!

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Byta skrovbeklädnad

Inlägg av feeling286 » mån 08 sep 2014, 17:32

Jag har skåpen likadant monterad, men jag kan nog pilla under den nya beklädnaden under. Räcker ju med 5 mm. Ska riva ner toa O förpik i helgen tänkte jag. Va ska man ha för material när man limmar i taket. Duger det med vanlig fura, 12x45? Eller är det kanske bättre med en byggplyfa, lite mer följsam..

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Byta skrovbeklädnad

Inlägg av feeling286 » mån 22 sep 2014, 05:19

Är det ingen som har utfört detta arbete nyligen? Rev ner allt utan akterkabinernerna igår iaf. Det släppte väldigt lätt O nästa allt lim åkte med. Bara på toan som det blir lite skrapa.
Kollade runt lite igår för att få en prisbild. Känns som det mattan låg från 199 kr metern O uppåt.

Men det är väl så att man får va man betalar för. Någon som som kan tipsa om någon e-handel.?

H/ Johan

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Byta skrovbeklädnad

Inlägg av Mackey » mån 22 sep 2014, 12:10

Ingen e-handel, men ibland har Kuntze överraskande bra priser över disk på saker som annars är dyra.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Skriv svar