startmotor klickar ofta, fel ändå

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

startmotor klickar ofta, fel ändå

Inlägg av lvedin » mån 30 jun 2014, 21:13

Hej

Jag har bara haft Maxi 87:an i år.

Nu märker jag att startmotorn klickar så ofta att det är, och kanske framför allt kan bli ett problem. I år tycker jag det från att ha klickat 1 på 10, så klickar det nu senast varannan gång, man det kan vara lite slumpen.
Det är en Volvo penta MD7a 1978.

Med klicka menar jag att jag hör tydligt zelonoiden dra, men startmotorn rör sig inte alls. För att lösa problemet gör jag 3 startförsök. Den kan startat på nytt försök, jag har också vridit svänghjulet innan nytt försök. När startmororn går är det inga problem.

Vad är troligt/vanlig fel ?
Vad kan man felsöka/fixa ?
Är en ny eller begagnad startmotor (kostnad=?) ett bra alternativ i stället för att söka felet ?

Jag kan tänka mig.
1. Dåligt startbatteri. Inte så troligt eftersom startmotor går bra när den inte klickar.
2. Mekaniskt slitna kuggar på startmotor så att det ofta blir kugg mot kugg.
3. Zelonoiden orkar inte dra p g a att det är friktion (rost) i mekaniken. Fast den borde då varit sämst efter vintern, och bättre när man har kört några gånger. Skulle kunna vara den bara orkar dra då kuggarna mer eller mindre är i kugg. Om den är svag och kuggarna ligger lite kugg mot kugg så blir motståndet totalt för stort.
4. Zelonoiden slår i kuggen men kopplar inte elektriskt in startmotorn p g a el-glapp i zelenoid kontakten.

/ Lennart
Senast redigerad av 3 lvedin, redigerad totalt 0 gång.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: startmotor klickar ofta

Inlägg av Jaramaz » tis 01 jul 2014, 03:08

Till din lista kan man lägga
a) batteriet faktiskt är lite på dekis så att när solenoiden klickar in så drar det så mycket ström att spänningen sjunker för mycket för att startmotorn skall dra runt.
b) det är för mycket oxider och rent allmänt för hög resistans i ledningarna så att spänningen sjunker av den anledningen.


Dina rent mekaniska förslag tror jag inte så mycket på som förstahandsförklaringar, det borde höras illa.

(a) kan enkelt testas med hjälp av ett annat batteri, eller med stöd från dina hushållsbatterier.
Antagligen vet du inte riktigt hur ditt startbatteri mår, det kan mycket väl vara nära slutet.

(b) kan också testas genom att du gör motsvarande koppling nere vid motorn. Det är då bra om nyckeln stå i "i"-läge. Viss försiktighet anbefalles i denna operation.
Just detta problem är mycket vanligt på Yanmar, som låter strömmen till solenoiden gå hela vägen från batteriet till startnyckeln och tillbaka till solenoiden. Just i det fallet fixas det hela enkelt med ett relä för ca 30:-. Nu tror jag inte att MD7 har just den lösningen, men det är en gammal motor, ~30 år, och med tillhörande gamla ledningar.

När jag skriver detta drar jag mig till minnes att på den tiden jag hade en MD7 så var jag tvungen att lämna in startmotorn för renovering, ett elektriskt fel. (generatorn fick jag också renovera, där var det kolen som tog slut. Det kunde jag fixa alldeles själv). Hur det är med detta avslöjas lite med det föreslagna testet för (b).

Lycka till !

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: startmotor klickar ofta

Inlägg av Anders S » tis 01 jul 2014, 10:44

Det syns inget "mellanrelä" i MD7:s reservdelslistor. Om ett sådant inte finns (redan) är det en smal sak att koppla in ett sådant. Jaramaz uppgift om 30 kronor är kanske optimistisk, men inte särskilt.... Du får minsann lägga till litet för ett par kontaktstift och någon meter kabel också. Men 50 kronor borde räcka. Prövas innan dyr-reparationer genomföres !

Jag fixade motsvarande fel på min egen Yanmar efter att startkontakten tröttnat. Det är så pass stor ström att kontaktytorna på startknapp/startnyckel slits vid start och efter ett antal år på havet blir det så här. Den lilla strömmen till ett vanligt relä (12V, 30A) är så liten att även en litet bränd kontakt hantera den. :mrgreen:
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: startmotor klickar ofta

Inlägg av HansH » tis 01 jul 2014, 12:11

Kan bara hålla med föregående inlägg.
Av någon anledning så har du för lite spänning fram till startmotorn.
Dåligt batteri, oxiderade ledningar/kontakter eller trasig startkontakt/nyckel. Just det senare drabbades även jag av på en tidigare båt/motor (Yanmar YSM12)

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: startmotor klickar ofta

Inlägg av lvedin » tis 01 jul 2014, 13:15

Om det kan vara batteriet så byter jag det först, samtidigt tar jag bort oxid från kablage och sätter in en startkapp tillfälligt pararellt med startnyckel, närmare startmotorn. (kan byta till relä senare). Tänkte då köpa batteri http://www.seasea.se/El/Batteri_Solcell ... _PLUS_75AH

Men jag förstår inte teorin med dåligt batteri.

När ett bilbatteri är dåligt, har jag för mig att det först märks att startmotorn går dåligt, vid sämre batteri drar bara zelenoiden.

I min båt drar bara zelonoiden ibland. Men t ex nästa försök går startmotorn bra och strömmen räckte plötligt väl till både zelenoid och startmotor. Kan det vara batteri ?
HansH skrev:Av någon anledning så har du för lite spänning fram till startmotorn.
Till själva motorn eller just till zelenoiden ?

/ Lennart

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: startmotor klickar ofta

Inlägg av paliswe » tis 01 jul 2014, 15:26

Gör så här: Tag ett annat batteri och och två startkablar. Anslut detta lösa batteri till startmotorn, resp jord på motorn. Prova sedan. Hoppar motorn igång med detsamma så är felet i startbatteriet eller i kablarna mellan startbatteri och motor.
Förutom ovan uppräknade möjligheter till fel kan det också vara huvudströmbruytaren, det är inget ovanligt att denna glappar och ger ett ordentligt spänningsfall.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: startmotor klickar ofta

Inlägg av matz » tis 01 jul 2014, 20:31

Ibland kan det faktiskt också vara så att startmotorn
är dålig, då är det bara köra på dom du gör tills
den ger upp helt.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: startmotor klickar ofta

Inlägg av Jaramaz » tis 01 jul 2014, 21:04

matz skrev:Ibland kan det faktiskt också vara så att startmotorn
är dålig, då är det bara köra på dom du gör tills
den ger upp helt.
Du menar att en startmotor som är dålig är därmed räddningslöst förlorad? Nå, det är inte min erfarenhet, speciellt inte från MD7A startmotor. Enkelt att plocka av, lämnade in över vintern, kostade några 100:-. Efter det höll den resten av min tid med båten/motorn. Vill påstå att VP från den tiden är avsedda att underhållas, får de detta kan de hålla länge.

/J

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: startmotor klickar ofta

Inlägg av lvedin » tis 01 jul 2014, 21:23

Det sista jag hörde av en yrkesman. Med yrkesman menar jag inte att de de måste vara teoretiskt kunnigare, men att de har en "databas" med statistik om vanliga symtom och fel.
Han sa att det brukar vara kolen i startmotorn som är slut och då inte ger full kontakt i alla lägen, alternativt oxid i någon annan kontaktering.
Han nämde också en firma i Stockholm blixtservice.se , dessa sa att jag kan komma in med startmotorn, om de har kol fixar de direkt, de kan ockå renovera hela startmotor om så behövs innan helgen, ren blixtservice alltså. Jag satsar på detta plus gå igenom hela kablaget.

En detalj i kablaget för zelenoiden är flatstift, dessa kan vara oxid minst lika troligt som tändlås eller huvudbrytare.

/ Lennart

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: startmotor klickar ofta

Inlägg av Anders S » ons 02 jul 2014, 08:27

lvedin skrev:Det sista jag hörde av en yrkesman. Med yrkesman menar jag inte att de de måste vara teoretiskt kunnigare, men att de har en "databas" med statistik om vanliga symtom och fel.
Han sa att det brukar vara kolen i startmotorn som är slut och då inte ger full kontakt i alla lägen, alternativt oxid i någon annan kontaktering.
Han nämde också en firma i Stockholm blixtservice.se , dessa sa att jag kan komma in med startmotorn, om de har kol fixar de direkt, de kan ockå renovera hela startmotor om så behövs innan helgen, ren blixtservice alltså. Jag satsar på detta plus gå igenom hela kablaget.

En detalj i kablaget för zelenoiden är flatstift, dessa kan vara oxid minst lika troligt som tändlås eller huvudbrytare.

/ Lennart
Det du berättat pekar på att det handlar om kontaktproblem i startmotorns aktiveringskrets. Symptomen "startmotorn aktiveras bara ibland och jag måste försöka flera gånger" pekar på startlåsets brytare (eller snarare "slutare"). Botemedlen är nytt startlås (då kommer problemet tillbaka) eller ett enkelt 30-kronors relä som hanterar strömmen till "zeleoniden" (det är lättare att hitta tips och råd på Google om man stavar det solenoid). Skälet att flatstiften inte är riktigt lika misstänkta som kontaktblecken i låset är att de rör sig inte och brända kontakter är ett vanligt problem.

Innan (eller åtminstone tillsammans med) du berikar startmotorfirman med ett okänt belopp tycker jag att du skall kolla startlåset, om inte annat för att en renovering av startmotorn riskerar att inte lösa ditt problem. Givetvis utesluter inte det ena det andra, och nya kol och en uppsmörjning skadar inte. Men allt du berättat pekar på ett kontaktproblem före startmotorn, ett tillräckligt starkt batteri och (uppenbarligen) god funktion på startmotorn väl solenoiden verkligen kopplas in.
Anders S

drevert
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:09

Re: startmotor klickar ofta

Inlägg av drevert » ons 02 jul 2014, 09:32

Det troligaste är fel på kolen i startmotorn. När de är slut så måste de bytas. Det är en ganska enkel sak, eller lämna till en firma som fixar sånt.
Obs! Ett tips längre upp skrev att ta ett bra batteri och anslut med startkablar. Prova att starta.
Då kan du enkelt utesluta eller bekräfta alla andra tips här ovan!
Lycka till!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: startmotor klickar ofta

Inlägg av Anders S » ons 02 jul 2014, 10:39

drevert skrev:Det troligaste är fel på kolen i startmotorn. När de är slut så måste de bytas. Det är en ganska enkel sak, eller lämna till en firma som fixar sånt.
Obs! Ett tips längre upp skrev att ta ett bra batteri och anslut med startkablar. Prova att starta.
Då kan du enkelt utesluta eller bekräfta alla andra tips här ovan!
Lycka till!
När jag läser noga i startposten ser jag att solenoiden förfaller bli aktiverad varje gång. Är det så (så att det inte bara klickar i solenoiden, utan att den verkligen drar ut startmotorankaret) är det rimligt att misstänka startmotorkolen. Tyvärr innebär inte ett "bra battteri" annat än att man kan bekräfta att det kan handla om batteriet. Ett fräscht batteri berättar inget om kontaktproblem i startlåset eller slitna kol i startmotorn.

1. Koppla in ett fräscht batteri : visar om batteriet är OK eller inte.
2. Kolla om solenoiden verkligen drar (rör sig som den skall) : visar om felet ligger i startlåset.
3: Om solenoiden drar och batteriet är OK: Då måste solenoidens relä kollas upp. Startmotorer kopplas till ingrepp på två sätt; det ena är att motorn vrider sig till ingrepp (bendixdrev) det andra är en mekanisk rörelse. I båda fallen finns en kontaktor som kan vara sliten/ärgad. Först då den kontaktorn leder ström får startmotorn ström, och är det en dragmagnet (mekanisk rörelse) brukar kontaktorn sluta då motorn trycks in i rätt läge. En startmotor med Bendixdrev snurrar till och går i ingrepp, och här kan klena kol eller smuts i kontaktorn ge samma symptom.

Så en felsökning börjar i batteriet -> startlåset -> solenoid (relä eller dragmagnet; endera måste ge ström vidare) -> startmotor.

Beklagar mitt tvärsäkra påstående om startlåset. Det är fortfarande misstänkt men inte bevisat skyldigt.
Anders S

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: startmotor klickar ofta FIXAT

Inlägg av lvedin » ons 02 jul 2014, 13:11

Hej och tack

1. Det är inte lätt att se om problemet är löst t ex med annat batteri. Fel varannan gång menar jag det kan gå bra 5 ggr i rad, sen bli fel. Jag vill helst se felet.

Nåväl efter att skruvat loss startmotorn och ser även att kablaget ser ok ut, så kollar jag även startbatteri jorden till motorblocket. Kabelskon och även muttern vrider jag enkelt på med två fingrar. Jag anser problemet är avskrivet.

Drar år muttern sätter tillbaka startmotorn (enda svåra är att få tillbaka kablarna bakom startmotorn).

Jag kör tre lyckade startförsök = OK. :D

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: startmotor klickar ofta

Inlägg av lvedin » ons 16 jul 2014, 09:29

För att göra rättvisa åt den här tråden och speciellt till Anders S, så var inte jordfelet orsaken. För typiskt så klicka det lika mycket igen när jag var ute och segla.

Nu har jag satt i en start-knapp parallellt med startlåset. När det klickat med startnyckeln så har startknappen hittills alltid funkat.

Det verkar som flera sagt, vara startlåset som är vanligt fel. Och rimligt är att startlåset (och även solenoidkontakten) slits elektriskt, eftersom det är dessa som bryter hög ström.

/ Lennart

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: startmotor klickar ofta, fel ändå

Inlägg av lvedin » ons 23 jul 2014, 12:18

Startlåset var inte (eller inte bara) felet. Det klickar ändå.

Det blir renovering av startmotorn i vinter.

Batteriet tror jag fortfarande inte på då startmotorn går utmärkt. Dessutom kan jag inte bara "prova" med nytt batteri, jag måste ju då köpa nytt batteri.

/ Lennart

Skriv svar