Nu kanske jag missat något, men kan du inte bara byta plats på ett förbruksrbatteri och startbatteriet?lvedin skrev:Startlåset var inte (eller inte bara) felet. Det klickar ändå.
Det blir renovering av startmotorn i vinter.
Batteriet tror jag fortfarande inte på då startmotorn går utmärkt. Dessutom kan jag inte bara "prova" med nytt batteri, jag måste ju då köpa nytt batteri.
/ Lennart
startmotor klickar ofta, fel ändå
Re: startmotor klickar ofta, fel ändå
Re: startmotor klickar ofta, fel ändå
Jag mätte startbatteriet idag, det är 12,8V olastat, sedan 10,5V under starten av motor, därefter 13,6 med motorn igång.
Alla tre batterier är exakt likadana = lika gamla. Ok viss kan jag prova byta om nu felet försvinner helt, jag ska göra det. Byter jag och det klickar så vet jag inget mer om batteriet. För att utesluta batterifel så måste jag ha ett garranterat fräsht batteri.
/ Lennart
Alla tre batterier är exakt likadana = lika gamla. Ok viss kan jag prova byta om nu felet försvinner helt, jag ska göra det. Byter jag och det klickar så vet jag inget mer om batteriet. För att utesluta batterifel så måste jag ha ett garranterat fräsht batteri.
/ Lennart
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: startmotor klickar ofta, fel ändå
Varför inte testa med att lägga en startkabel mellan startbatteriet och husbanken. Då har Du rejält med CCA även om batterierna inte är helt på topp.lvedin skrev:Jag mätte startbatteriet idag, det är 12,8V olastat, sedan 10,5V under starten av motor, därefter 13,6 med motorn igång.
Alla tre batterier är exakt likadana = lika gamla. Ok viss kan jag prova byta om nu felet försvinner helt, jag ska göra det. Byter jag och det klickar så vet jag inget mer om batteriet. För att utesluta batterifel så måste jag ha ett garranterat fräsht batteri.
/ Lennart
Tror inte att detta är ett batteri problem.
Re: startmotor klickar ofta, fel ändå
Det är bra förslag. Men problemet med att testa är att det kan funka bra i en vecka på sjön, utan att jag har fixat felet.
Så jag måste använda närmast permanenta lösningar.
Så jag måste använda närmast permanenta lösningar.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: startmotor klickar ofta, fel ändå
Att köpa ett nytt batteri på vinst och förlust verkar dock vara en dyr felsökningsmetod! Tycker Din felbeskrivning mer pekar på startmotorn. I princip är det ingen förbrukning på startbatteriet. Skulle inte tro att ett dåligt batteri skulle göra att det funkar en vecka för att sedan klicka helt plötsligt.
Re: startmotor klickar ofta, fel ändå
Precis, startmotorn går med full kraft när det inte klickar.
Det funkar tillräckligt bra den här säsongen. Jag kostar på renovering av startmotorn under vintern eftersom något fortfarande inte är löst.
Tack !
/ Lennart
Det funkar tillräckligt bra den här säsongen. Jag kostar på renovering av startmotorn under vintern eftersom något fortfarande inte är löst.
Tack !
/ Lennart
Re: startmotor klickar ofta, fel ändå
På gamla bilar var det vanligt att startmotorproblem berodde på att mekaniken kärvade. Solenoiden drog inte ut startmotordrevet tillräckligt långt så att kontakten på solenoiden fick kontakt så startmotorn fick spänning. Då fick man ofta precis de symtomen som trådskaparen skriver.
Man kan enkelt kontrollera om startmotorn fungerar eller inte, genom att bygla över de två stora anslutningarna på solenoiden så att startmotorn får spänning direkt utan att solenoiden måste dra.
Demontering och rengöring så att alla delar rör sig lätt och som de ska brukade avhjälpa denna typ av fel.
Man kan enkelt kontrollera om startmotorn fungerar eller inte, genom att bygla över de två stora anslutningarna på solenoiden så att startmotorn får spänning direkt utan att solenoiden måste dra.
Demontering och rengöring så att alla delar rör sig lätt och som de ska brukade avhjälpa denna typ av fel.
Re: startmotor klickar ofta, fel ändå
Nix, inte på denna startmotor VolvoPenta MD7a, det är bara EN stor anslutning till solenoiden. Den andra anslutningen mellan solenoidkontaktorn och startmotorn ligger helt inkapslat i startmotorn som man inte kommer åt utan att demontera startmotorn.sangris skrev:Man kan enkelt kontrollera om startmotorn fungerar eller inte, genom att bygla över de två stora anslutningarna på solenoiden så att startmotorn får spänning direkt utan att solenoiden måste dra.
Re: startmotor klickar ofta, fel ändå
Har haft precis detta problem på min Yanmar 4JHE på min Colin Archer. I början startade den inte direkt utan fick försöka några gånger. det hördes "klick" så det fanns ström och batteri OK. Det blev allt värre under sommaren. I ett lite kritisk läge startade inte alls.
Efter att bla annat läst denna tråd planerade jag att sätta in ett relä. Dessa finns dock inte ute bland öarna och fick vänta. Om det nu var så att alla ström gick via startnyckelkontakten kunde det ju ha byggt upp oxid och dålig kontakt där. upprepad 5-56 behandling fixade det hela och motorn startade utan problem och gjorde så hela säsongen. För att det inte skulle ske igen så har jag satt in ett relä. Inga problem under hela hösten. 5-56 och senare ett relä fixade det för mig. slapp byta dyr startmotor, ny startkontakt; istället några puffar 5-56 och ett relä för 36:- från Biltema samt lite ledning.
Efter att bla annat läst denna tråd planerade jag att sätta in ett relä. Dessa finns dock inte ute bland öarna och fick vänta. Om det nu var så att alla ström gick via startnyckelkontakten kunde det ju ha byggt upp oxid och dålig kontakt där. upprepad 5-56 behandling fixade det hela och motorn startade utan problem och gjorde så hela säsongen. För att det inte skulle ske igen så har jag satt in ett relä. Inga problem under hela hösten. 5-56 och senare ett relä fixade det för mig. slapp byta dyr startmotor, ny startkontakt; istället några puffar 5-56 och ett relä för 36:- från Biltema samt lite ledning.
Re: startmotor klickar ofta, fel ändå
Kan dra en egen erfarenhet om startstrul, ibland händer inget då nyckeln vrids, hur som visade det sej att huvudbrytaren, en rejäl sak, var problemet, när jag konditionsvridit den så fungerar det som det ska, oxid eller?
Re: startmotor klickar ofta, fel ändå
Dessa problem är ofta förknippade med dålig huvudbrytare eller övergångsresistans i anslutningarna mot startmotorn (+) eller mot motorns jordanslutning (-). Följ bägge kabelstammarna, från batteri till motor - både plus och minuskabel. Där minuskabeln ansluter mot motorblocket kan man hitta mycket oxid.
Slutligen, sitter man med en huvudbrytare i plast, byt omedelbart ut den mot en gastät brytare i metall. Den sistnämnda kostar ca 400:-, den förstnämnda en hundring. Det är mycket ström som passerar dessa brytare när startmotorn går. De veka i plast blir varma och kontaktblecken slår sig. Man får en ljusbåge och helt plötsligt är övergångsresistansen i brytaren en helt annan.
Slutligen, sitter man med en huvudbrytare i plast, byt omedelbart ut den mot en gastät brytare i metall. Den sistnämnda kostar ca 400:-, den förstnämnda en hundring. Det är mycket ström som passerar dessa brytare när startmotorn går. De veka i plast blir varma och kontaktblecken slår sig. Man får en ljusbåge och helt plötsligt är övergångsresistansen i brytaren en helt annan.
Re: startmotor klickar ofta, fel ändå
Jag hade problem med en klickande startmotor ( i en yanmar 8M ). Jag hade startmotorn på renovering ( de såg inget problem med
den), jag bytte av andra orsaker tändningslås, hade färska batterier och en bra/ny huvudbrutare ( 1 - 2 -1+2 -0 ).
Egentligen fanns det inget som hjälpte, om det klickade kunde det klicka 4-5 ggr inan den startade.
Jag kom på en sak, om jag vred motorn en aning genom att vrida generatorn, så startade den direkt.
Alltså; min teori som kan förklara en del av dessa "klick" : När man drar startmotorn så drar en magnet som gör 2 saker , den
skjuter ut pinjongen som skall tvinga in kuggdreven i ingrepp, och när pinjongen når botten så sluts kontakter som
ger ström till startmotorn. Min teori är att motorn stannar i ett läge där kuggarna inte kan "kila sig in", antingen för att
startkransen är skadad eller för att pinjongens kuggar inte längre är kilformade.
den), jag bytte av andra orsaker tändningslås, hade färska batterier och en bra/ny huvudbrutare ( 1 - 2 -1+2 -0 ).
Egentligen fanns det inget som hjälpte, om det klickade kunde det klicka 4-5 ggr inan den startade.
Jag kom på en sak, om jag vred motorn en aning genom att vrida generatorn, så startade den direkt.
Alltså; min teori som kan förklara en del av dessa "klick" : När man drar startmotorn så drar en magnet som gör 2 saker , den
skjuter ut pinjongen som skall tvinga in kuggdreven i ingrepp, och när pinjongen når botten så sluts kontakter som
ger ström till startmotorn. Min teori är att motorn stannar i ett läge där kuggarna inte kan "kila sig in", antingen för att
startkransen är skadad eller för att pinjongens kuggar inte längre är kilformade.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: startmotor klickar ofta, fel ändå
Lite kunskapspåbyggnad vad gäller startproblem på i detta fallet en vp 2040c,
Symtom: Fick inte alltid igång motorn på första försöket.
Undersökning: Lite skumt att syleonoiden klickade bara ibland (ljudet alltså)
Lyfte upp ett av de två reläerna, startreläet och fann att det inte var så välbetänkt att
fästa dessa på en vibrerande motor, se bilden:[img][attachment=0]Slitage.jpg[/attachment][/img]
Slut relä och slut kontaktytor för dito.
Symtom: Fick inte alltid igång motorn på första försöket.
Undersökning: Lite skumt att syleonoiden klickade bara ibland (ljudet alltså)
Lyfte upp ett av de två reläerna, startreläet och fann att det inte var så välbetänkt att
fästa dessa på en vibrerande motor, se bilden:[img][attachment=0]Slitage.jpg[/attachment][/img]
Slut relä och slut kontaktytor för dito.