Plasta igen bordgenomföring

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Plasta igen bordgenomföring

Inlägg av Kuling » fre 27 nov 2020, 17:47

Jag håller på att flytta en bordgenomföring och behöver plasta igen det gamla hålet. Har funderat på att släppa snuttefilten epoxi och använda polyester, som båten är byggd av. Dock vill jag ju kunna fylla i epoxi på utsidan så att jag inte får ett hål i epoxibehandlingen. Jag har förstått att det krävs en hel del härdningstid för att man ska kunna lägga på epoxi på polyester. Samtidigt är det kallt nu och inte helt lätt att arbeta med plastning.

Jag har därför funderat på följande koncept:

1) Tejpa/stämpa fast isolering på utsidan av den framtida lagningen.
2) Dra igång kupevärmaren på insidan riktad mot lagningen.
3) Plasta klart insidan med polyester och måla med topcoat under värmning med kupevärmaren.
4) Vänta till våren och värmen.
5) Göra lagningen på utsidan med epoxilaminat och avslutande epoxilager, eventuellt med stöttning av kupévärmaren från insidan.

Funkar detta? Missar jag något? Jag har koll på detta med avfasning etc. men det är arbetsmetodiken och materialblandningen jag funderar över.
Hur ska man annars göra, givet förutsättningen med en utomhusförvarad båt?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Plasta igen bordgenomföring

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 29 nov 2020, 19:36

I väntan på di som vet skulle åtm jag 1)vänta tills våren 2)vid en reparation slipa ner gelcoaten litet runt hållet - så mycket att jag kan armera med en glasfiber matta 3)klippa till en sån, rulla polyestser spackelut så det blir mättat och litet till - innan jag fortsätter med expoxispackel osv.
Kolla in detta:https://www.maringuiden.se/forum/topic/ ... tenlinjen/

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Plasta igen bordgenomföring

Inlägg av Kuling » mån 30 nov 2020, 11:30

Fast om jag väntar till i vår så kan jag inte använda polyester, utan måste köra med epoxi rätt igenom.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Plasta igen bordgenomföring

Inlägg av Anders S » ons 02 dec 2020, 17:09

Kuling skrev:
fre 27 nov 2020, 17:47
Jag håller på att flytta en bordgenomföring och behöver plasta igen det gamla hålet. Har funderat på att släppa snuttefilten epoxi och använda polyester, som båten är byggd av. Dock vill jag ju kunna fylla i epoxi på utsidan så att jag inte får ett hål i epoxibehandlingen. Jag har förstått att det krävs en hel del härdningstid för att man ska kunna lägga på epoxi på polyester. Samtidigt är det kallt nu och inte helt lätt att arbeta med plastning.

Jag har därför funderat på följande koncept:

1) Tejpa/stämpa fast isolering på utsidan av den framtida lagningen.
2) Dra igång kupevärmaren på insidan riktad mot lagningen.
3) Plasta klart insidan med polyester och måla med topcoat under värmning med kupevärmaren.
4) Vänta till våren och värmen.
5) Göra lagningen på utsidan med epoxilaminat och avslutande epoxilager, eventuellt med stöttning av kupévärmaren från insidan.

Funkar detta? Missar jag något? Jag har koll på detta med avfasning etc. men det är arbetsmetodiken och materialblandningen jag funderar över.
Hur ska man annars göra, givet förutsättningen med en utomhusförvarad båt?
Inga stora problem, egentligen. Handlar det om ett hål i botten bör man ju fasa skarven från båda sidor så att proppen sitter "utanpå" på båda sidor om hålet. Det gör du ju egentligen lika enkelt till våren, vare sig du använder polyester- eller epoxylaminat. Nu anar jag att du har ett skäl att flytta genomföringen, och kanske vill du ordna lagninngen NU, så du kan jobba inne i båten under vintern.

Jag hade gjort lagning ungefär som du tänker dig, en bit skumplast och en plastfolie ger en rimlig yta att laminera mot. I samband med att du stämplar upp isoleringsskivan (typ, en bit blå skumplastisolering från byggmarknaden) lägger du några färdigklippta runda bitar matta i polyester från utsidan, sedan bygger du som du tänkt dig på insidan. Då får du gott fäste i "proppen" och polyester möter polyester och blir starkt. Till våren putsar du ner lagningen på utsidan och täcker med epoxy (färg, ren epoxy eller vad du mest tror på). Ett par lager väv, ifall utsidegropen blir alltför djup för bara spackel kan behövas. Epoxy som yta på polyester går bra, tvärtom är mer vanskligt.
Anders S

Skriv svar