Spisbränsle
Spisbränsle
Jag läste i nått forum där man diskuterade bränsle till spritkaminer.
Något som rekommenderades var spolarvätska....
Är det någon som har provat i spritköket med detta?
Något som rekommenderades var spolarvätska....
Är det någon som har provat i spritköket med detta?
Re: Spisbränsle
Spolarvätska (koncentrerad) kan nog fungera, det är i princip ren sprit. Annars finns det origonol och T-sprit med några cl vatten per liter. Vattnet gör att det inte sotar, påstås det. Du kan ju prova, du har väl användning för "spillet" om det inte blir bra - men koncentrerad måste det vara).
Anders S
Spolarvätskan skulle visst vara lika bra som spisbränsle t.o.m brinna lite längre, och med synlig låga..
Jag ska prova nu i sommar, återkommer med rapporter..
Jag ska prova nu i sommar, återkommer med rapporter..
Spolarvätska brinner fint. Faktiskt det man brukar använda istf bensin när man spelar in filmer.
Frågan är väl istället hur mkt värme i relation till kostnad man får ut. Kan man mäta detta - klocka hur snabbt 1L vatten kokar upp jämfört med Originolen.
Frågan är väl istället hur mkt värme i relation till kostnad man får ut. Kan man mäta detta - klocka hur snabbt 1L vatten kokar upp jämfört med Originolen.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Halva priset på biltema... Blir nog billigare
Biltemas spolarvätska är bra. Men luktar lite fönsterputs..
Skulle nog prova att det går att "fjutta på" innan man häller behållaren full till spritköket.
Skulle nog prova att det går att "fjutta på" innan man häller behållaren full till spritköket.
Etanol är etanol - oavsett vad det är för fabrikat - så energiinnehållet kan ni räkna med är det samma. Olika produkter innehåller lite olika tillsatser, men dessa tillsatser innehåller också energi och det är inte någon större skillnad på energiinnehåll.
Några procent vatten förhindrar mycket riktigt sot, men jag veet inte varför.
Mackey
Några procent vatten förhindrar mycket riktigt sot, men jag veet inte varför.
Mackey
Såvida man inte spätt ut etanolen med vatten.Mackey skrev:Etanol är etanol - oavsett vad det är för fabrikat - så energiinnehållet kan ni räkna med är det samma.
Men då är det ju en grogg.
Skål!
Mackey
Skål!
Mackey
Nä, Koskenkorva och Listerine är grogg.Mackey skrev:Men då är det ju en grogg.
Bör dock ej användas i spisen
Jag har nu använt spolarvätska i över en vecka, det funkar bra, ingen lukt...
Kul att det funkar.
En annan varian jag har funderat på är E85.
Det är 85 % etanol och 15 % bensin och priset är hälften av vad spolarvätska kostar på Biltema.
Hör av er när ni provat...
Mackey
Det är 85 % etanol och 15 % bensin och priset är hälften av vad spolarvätska kostar på Biltema.
Mackey
Har nu provat diverse spritsorter i sommar, alla har brunnit och värmt dock har rödspriten sotat som bekant.
Jag har även använt spriten i en heatpal, men vågade inte använda finsk spolarvätska som innehöll ett ämne jag inte känner till
I fortsättningen kommer jag att använda biltemas spolarvätska eller en blandning spisbränsle/ spolarvätska.
Jag har även använt spriten i en heatpal, men vågade inte använda finsk spolarvätska som innehöll ett ämne jag inte känner till
I fortsättningen kommer jag att använda biltemas spolarvätska eller en blandning spisbränsle/ spolarvätska.
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Det är nog änkan som får höra av sej om man kör bensin i spritkök...Mackey skrev:Kul att det funkar.
Mackey