Segel till Tetis?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kaitsu

Segel till Tetis?

Inlägg av kaitsu » ons 24 mar 2004, 23:22

Har just köpt en Tetis 29. Väldigt nöjd med själva båten men seglen är gamla. Är det någon som vet var man förmånligt skulle få tag på nya(re). Nya från någon segelmakare är väl det dyraste alternativet. Passar t ex Shipmans segel för Tetis (nästan samma areal i alla fall). När man köper en begagnad rullsystem och -segel vad bör man tänka på (vilka mått)?
Tack för svar igen.
Kaj

Suz

Har inte du 7/8 delsrigg??

Inlägg av Suz » ons 24 mar 2004, 23:22

Shipman har väl mastheadrigg??

Peter K

LYS-tabellen

Inlägg av Peter K » ons 24 mar 2004, 23:23

LYS-tabellen som bl a finns på SSF´s hemsida http://www.ssf.se innehåller de mått du behöver för att hitta en båttyp med liknande segelmått som din. Det är ju inte bara arean som spelar in, utan även längd/breddförhållandet m m.

conado

Segel till Tetis.

Inlägg av conado » ons 24 mar 2004, 23:23

Hej Kaitsu. Har aldrig hört talas om tetis med 7/8 rigg, fortsätt du med din masthead. En bekant till mig lät sy om en Albin Express stor med gott resultat. Rekommenderar dig att skaffa rullgenua till tetisen, det hade jag. Men om du syr om en väl använd maxgenua, som ofta är en lättvindsgenua, står den dåligt i fockformat och kan brista i hårdvind; jag lät sy om focken också. Lycka till,
conado

kaitsu

tack conado!

Inlägg av kaitsu » ons 24 mar 2004, 23:24

Det där om en 7/8 dels rigg står bl a i sailguidens faktasidor, vet inte varför. Jag har fått tag i en fräsch stor till Shipman. På papper är ju de här båtarnas riggmått nästan identiska (såsom måtten på hela båten förresten). Nu undrar jag om man då inte kan använda Shipmans storsegel direkt på en Tetis?
Stor tack till alla!

Peter K

Mäta

Inlägg av Peter K » ons 24 mar 2004, 23:25

Du får nig mäta på din mast och på det nya seglet. Måtten på båtarna är som du skriver lika, Tetisen har 15 cm längre stående lik och 10 cm längre bom enligt LYS-tabellen, mn måtta på din båt för säkerhets skull.

SWERNY

Beg. segel

Inlägg av SWERNY » ons 24 mar 2004, 23:25

Hej!

Tänk bara på att det är skillnad på mastkurvan på ett segel sytt till en mastheadrigg och ett segel sytt till en 7/8-delsrigg om du nu skulle få tag på ett som verkar passa betr. E och P mått. På 7/8-dels riggen krummas ju masten mer och det är mer buk \"insytt\" i seglet än på mastheadseglet.

Mvh Roger N

Skriv svar