Besiktningsmannens kommentarer i Båtfakta

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Besiktningsmannens kommentarer i Båtfakta

Inlägg av Eilean » ons 01 feb 2006, 11:24

Jag kikade runt litet på Sailguides båtfakta och hamnade på några båtar som har begåvats med 'Besiktningsmannens kommentarer' Då tror man ju att man skall få litet information om båttypens kvalitet, svaga punkter och andra generella egenskaper som kan vara bra att veta inför ett eventuellt köp. Men icke, istället läser man följande text:
Besiktningsman Ronald Rybbes erfarenheter: En besiktigad båt. Den var normalsliten, hade mycket småfel, bra segel, underkänd gasolutrustning
Under IF-båten kan man läsa följande:
Besiktningsman Ronald Rybbes erfarenheter: En besiktigad båt. Den var mycket dåligt underhållen, hade grava skador på all form av inredning, läckande fönster och luckor, seglen utslitna, motor MD1A i stort behov av översyn.

Alttså, köper man en begagnad LM 24 får man bra segel men många småfel men köper man istället en IF får man dåliga segel och grava skador på inredningen.

Kan någon förklara för mig vad vitsen är att publicera dessa kommentarer?

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av August » ons 01 feb 2006, 12:12

Du har rätt, kommentarerna har ingen som helst betydelse, speciellt inte när man inte får reda på båtens försäljningpris, ålder etc. På min M77 t.ex står det dåligt underhållen, dålig inombordare och dåliga segel. Jaha? Jag har nya segel, utombordare och väl underhållen.. :roll:
Bär av, bär av, BÄR AV

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 01 feb 2006, 13:15

August skrev:Du har rätt, kommentarerna har ingen som helst betydelse, speciellt inte när man inte får reda på båtens försäljningpris, ålder etc. På min M77 t.ex står det dåligt underhållen, dålig inombordare och dåliga segel. Jaha? Jag har nya segel, utombordare och väl underhållen.. :roll:
Där ser du vikten av att anlita en besiktningsman! Du tror att du har nya segel, utombordare och gott underhåll! Men i själva verket är du alltså lurad!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 01 feb 2006, 13:18

Där ser du vikten av att anlita en besiktningsman! Du tror att du har nya segel, utombordare och gott underhåll! Men i själva verket är du alltså lurad![/quote]


Glömde att logga in för detta inlägg. Ordnung muss sein!

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av August » ons 01 feb 2006, 13:39

Där ser du vikten av att anlita en besiktningsman! Du tror att du har nya segel, utombordare och gott underhåll! Men i själva verket är du alltså lurad!
Japp, man är född förlorare, folk ljuger när de säger hej. :P
Nej men, de där kommentarerna från besiktningsmannen får man nog ta som lite kuriosa och inte bry sig om. Just min modell, 33 affärer 2005 och 1 (en) besiktigad båt säger noll och ingenting om fel och brister.
Bär av, bär av, BÄR AV

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Besiktningsmannens kommentarer

Inlägg av Anders » ons 01 feb 2006, 19:02

Hej Eilean!
Du undrar \"Kan någon förklara för mig vad vitsen är att publicera dessa kommentarer?\"
En lämplig \"någon\" som kanske vore lämplig att fråga är mig som är webmaster? I varje fall tar jag mig friheten att svara:

Syftet med besiktningsmannens kommentarer är att man skall kunna se vad besiktningsmannen upptäckt vid sina besiktningar. Eftersom denna tjänst är under uppbyggnad finns det naturligt nog begränsat med information under flera modeller.

I några fall saknas priset, på de flesta finns priset angivet och detta är tanken. Titta tex under Scampi som redan fått relativt många besiktningar.
Tanken är att man då skall kunna se i vilket skick båten såldes och till vilket pris. Detta ger följande nytta för dig som läsare:

1) Du får mer fakta om i vilket skick båten var som såldes till ett visst pris
2) När flera exemplar är besiktigade kan man själv se om det finns några återkommande saker som återkommer i besiktningarna. Härigenom kan man se vad man bör titta extra på.

Att dra generella slutsatser baserat på 1 besiktning vore fel. Generella saker att titta på vid köp av båt kommer troligen framöver på sailguide. Tills dess hittar du detta på de flesta besiktningsmäns hemsidor.

Innan införandet av tjänsten med besiktningsmannens kommentarer diskuterade jag och besiktningsmannen hur vi skulle göra i de fall han hade gjort flera besiktningar; skulle han göra ett generellt hopkok, eller skulle han specificera varje objekt. Vi kom fram till att det ärligaste och mest informativa var att redogöra för varje objekt.

Sluligen vill jag påminna om att syftet med besiktningsmannens kommentarer inte handlar om att vara någon ersättning till en besiktning, utan öka kunskapen inför köpet.

Slutligen vill jag bara påminna om att alla som har frågor alltid är välkomna att maila till mig om man har några frågor kring funktionerna på sailguide eller vill komma med förbättringar!

Jag kan vidare informera om att det snart kommer till 20-talet besiktningar till.

Mvh

Anders L
webmaster

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Besiktningsmannens kommentarer

Inlägg av Eilean » ons 01 feb 2006, 21:53

Hej Anders.
Såhär efteråt hade det kanske varit bättre att maila min undran direkt till dig.
Jag förstår din tanke att publicera enskilda båtars anmärkningar tillsammans med priset för att ge framtida spekulanter kött på benen. Men jag tycker nog att generella synpunkter på olika båtars konstruktion, såväl svaga- som starka punkter skulle vara mer värdefullt än att just exemplar x har slitna segel.
En svaghet i ditt resonemang är att först när båttyp Y blivit besiktigad många gånger skall man kunna se ett mönster och kunna peka på modellens generella svagheter. Nackdelen med detta är att välkända båtar byggda i stora serier snart kommer få bekänna färg. Men litet mer udda båtar kommer inte få några generella omdömen på länge, om någonsin.
En rutinerad besiktningsman som R Rybbe skulle säkert kunna lämna en hel del kritiska omdömen kring båtars konstruktion även om just det besiktigade exemplaret inte skulle lida av några direkta men från sina eventuella svagheter, eller om den är den första i sitt slag han möter.
Vilket jag tycker skulle vara intressant.
Mvh
Gunnar

Skriv svar