Mängden kylvatten?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Mängden kylvatten?

Inlägg av Spider » fre 10 jun 2016, 14:17

Efter ihopmontering av sonens ysb 8 (Yanmar) så är den otroligt lättstartad och går jättebra. Han har ännu inte monterat någon vattensamlare eller ljuddämpare men han tycker det kommer för lite kylvatten ( sjövattenkyld). Impeller är bytt. Vid kraftigt gaspådrag låter det nästan som torra avgaser men vid tomgång är det ett tydligt spottande. Hur kan vi ta reda på hur mycket som är "rätt" mängd?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Mängden kylvatten?

Inlägg av Besqua » lör 11 jun 2016, 12:37

Glömde vid ett tillfälle att öppna kylvattnet till motorn varpå det blev förändrat avgasljud, kanske bristen på burkar
är förklaringen till ljudet.
Om ni kollar hur mycket impellern levererar,
ett klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=AFMkktlbhH4

Surtomten
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 17 apr 2016, 16:53

Re: Mängden kylvatten?

Inlägg av Surtomten » lör 11 jun 2016, 12:51

8,3lit/min vid 3200 varv.
Så fram med hink å rep ;)

Enl. Verkstadshandboken
http://tur84.se/linkedfiles/yanmar-ys8_ ... andbok.pdf

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mängden kylvatten?

Inlägg av Anders S » lör 11 jun 2016, 17:01

Det kanske inte är så enkelt att sätta en hink på avgasrörets utlopp?

Ett alternativ till "hink och rep" är "hink och slang" eller kanske en dunk och slang. Man kan markera 8 liter i en 20-litersdunk och ta tiden tills detta pumpats igenom (@3200). Går det på en minut är det nog lagom bra, om inte får man felsöka.

Det man inte riktigt då vet är om det är inloppet som begränsar. Det finns ofta en sil, och den eller inloppet kan vara igensatt. Även slangen (om den inte är ny) kan ha en bula, inåtbulor är ofta lömska och kan ibland strypa först då det blir litet mer sug i ledningen. Men, att mäta är att veta.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Mängden kylvatten?

Inlägg av Spider » lör 11 jun 2016, 17:26

Allt är bytt eller nytt. Det jag oroar mig för är om det sitter något i någon kylkanal. Jag hade ju usär allt och petade och fixade men kanske sitter något ändå. Vi kör ett tag så får vi se.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mängden kylvatten?

Inlägg av Anders S » sön 12 jun 2016, 08:21

Spider skrev:Allt är bytt eller nytt. Det jag oroar mig för är om det sitter något i någon kylkanal. Jag hade ju usär allt och petade och fixade men kanske sitter något ändå. Vi kör ett tag så får vi se.
Bara för att vara jobbig (men på ett välment sätt...), du är med på att om man har nya delar i motorn, så har man delar som inte bevisats vara felfria, ifall man upptäcker att (som i ditt fall) kylvattenflödet verkar vara litet tunt,

Men, är det så att du inte har en "ljuddämparburk" på avgasslangen, så är det inte konstigt om det låter från avgasröret, även om vattenflödet är helt OK. De här burkarna fungerar som vattenlås, och gör detta åt båda hållen. Därav den pulserande vattenströmmen som man så ofta ser på tomgång.

Men om det skall passera 8 liter vatten per minut i avgasröret på maxvarv, så kommer dieseln samtidigt att pumpa (och brumma) ut 225 liter luft. Finns inget vattenlås/ljuddämpare på vägen, så låter det, såklart.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Mängden kylvatten?

Inlägg av Spider » sön 12 jun 2016, 08:31

Tack Anders, jag är helt med på det du säger. Vattensamlaren blev köpt senare och är därför inte ännu monterad. Vi ska se hur det känns när den är på plats. Att testa volymen kylvatten är enkelt på denna båten då det är fullt möjligt att lossa avgasslangen och leda ner den i en hink.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Mängden kylvatten?

Inlägg av Kjelle » sön 12 jun 2016, 19:43

Vid vinterkonservering tar jag bort termostaten (sitter under lock ovanpå) och sedan losar jag slangen till kylvattenintaget och kör ner den i en 10 l hink med glykollösning. Det tar ungefär en minut att tomma hinken. Enklare än att sitta på den andra änden på motorn.

Skriv svar