Handicap för udda båtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 147
Blev medlem: ons aug 10, 2005 6:44 pm

Handicap för udda båtar

Inläggav Pelle-48 » mån okt 19, 2015 3:20 pm

SRS är rätt välbestämt för våra vanligaste båtar.
Vill man veta mer om udda båtar är det värre.
Följande handicap används i bla USA:

https://en.wikipedia.org/wiki/Performan ... cing_Fleet
http://www.phrfne.org/page/handicapping/base_handicaps
http://www.ussailing.org/wp-content/upl ... /PHRF/2014 PHRF Handicaps Data.pdf

Där kan man hitta lite mer udda båtar som Albin Singoalla och Swan 601.
Singoalla kunde dyka upp i Tjörn Runt på 80-talet och fick då ett LYS omkring 1,00.
I USA går den tydligen betydligt bättre inte långt efter Albin Nova faktiskt!
Hårdare vind gissar jag...

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 971
Blev medlem: mån okt 24, 2005 2:29 pm
Ort: Göteborg

Re: Handicap för udda båtar

Inläggav HansH » mån okt 19, 2015 3:34 pm

Gamla LYS-reglerna (som användes på 80-talet) tog även hänsyn till de resultat som gjorde med båttypen.
Så om många duktiga seglare körde en båttyp så höjdes SRSet - omvänt om ingen kappseglade med den så låg det kvar eller tom sänktes.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 147
Blev medlem: ons aug 10, 2005 6:44 pm

Re: Handicap för udda båtar

Inläggav Pelle-48 » tis okt 20, 2015 9:14 am

Jo det är nog så med alla dessa handicap att det börjar med teori och slutar med praktik. Bra seglare höjer och dåliga sänker mätvärdet.
https://en.wikipedia.org/wiki/SRS_%28sailing%29
SRS = 1,00 motsvarar båthastigheten 4,5 knop vid vindhastigheten 5 m/s ( 10 knop).
Antag nu att banan är 4,5 nm. Då tar det 1 tim dvs 3600 sekunder för en Vega eller Allegro 27.
Enligt PHRF är en Vega 246+72=318 sekunder långsammare per nm än en Swan 601.
Banan skulle då ta 3600-4,5*318=2169 sekunder för 601'an.
SRS blir då 1,66.

Användarvisningsbild
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor jul 07, 2005 7:12 am
Kontakt:

Re: Handicap för udda båtar

Inläggav Peter_K » tis okt 20, 2015 7:46 pm

Så var det för c:a tio år sedan när det var LYS.
Sedan SRS infördes har man gått över till en (hemlig) formel med olika parametrar där bl a vikt, djup, längd, bredd, költyp, rigg osv finns med. Sedan görs en manuell handpåläggning. Orsaken är att man har för många båttyper i ännu fler varianter, och får därmed för dåligt statistiskt underlag för att kunna räkna på seglade tider såsom förr.
Länkarna ovan kan därför mest ses som kuriosa.
Besök gärna http://goto.glocalnet.net/misil_1/
Båten är såld, men sajten driver jag vidare!
Är numera Dixie 27-ägare

Användarvisningsbild
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor jul 07, 2005 7:12 am
Kontakt:

Re: Handicap för udda båtar

Inläggav Peter_K » tis okt 20, 2015 7:52 pm

Upptäckte att den svenska varianten av länken ovan är bättre uppdaterad, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenskt_Respitsystem

"Under 2010-talet och framåt gjordes en mycket omfattande revision och respittal baseras huvudsakligen idag på en hemlig beräkningsformel som avser avspegla båtens prestanda. Samtidigt ändrades namnet till SRS."
Besök gärna http://goto.glocalnet.net/misil_1/
Båten är såld, men sajten driver jag vidare!
Är numera Dixie 27-ägare

Användarvisningsbild
burkslaven
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor okt 21, 2010 9:56 am
Ort: Söder om Stockholm

Re: Handicap för udda båtar

Inläggav burkslaven » tis okt 27, 2015 11:07 am

I stort sett är SRS=800/GPH (fås ur ORCi brev), oftast lättare att hitta på nätet för udda modeller.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 147
Blev medlem: ons aug 10, 2005 6:44 pm

Re: Handicap för udda båtar

Inläggav Pelle-48 » lör okt 31, 2015 10:54 am

burkslaven skrev:I stort sett är SRS=800/GPH (fås ur ORCi brev), oftast lättare att hitta på nätet för udda modeller.


Det ser nog ut att vara svårt att hitta ORCi brev på nätet. Här är dock två länkar:
http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... Itemid=140
http://www.norlys.org/index.php?option= ... Itemid=193

Det är mest racer och få cruiser. NOR 11418 är dock en Comfort 34 från 1975. Med formeln ovan blir SRS = 1,15 dvs något högre än vanligt.
Det bästa är så klart att man får veta betydligt mer om båten än ett med vanligt SRS eller LYS
IMS breven var dock ännu utförligare map tex stabilitet i grov sjö. "Ratio stability curve areas positive/negative" är ett sådant mått.
J-24 låg på 1,367 och Albin Delta på 7,237. En rätt stor skillnad!


Återgå till "Övrigt"



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster